Kan det vara ett vattentorn? (Fotografier/bildfrågor)

av OlleThåström, Monday, July 31, 2023, 19:06 (271 dagar sedan)

Bangårdsritningen säger ingenting, den har ingen beteckning "4" på denna tornliknande byggnad som ligger norr om bron över Trollhätte kanal. Här som man ser den på ett ortofoto.

Någon vet säkert vad byggnadens ändamål är / har varit, den inom röda cirkeln.

[image]

Finns det någon bättre bild som jag kan få låna till mina samlingar?

Kan det vara ett vattentorn?

av Göran Kannerby, Monday, July 31, 2023, 19:43 (271 dagar sedan) @ OlleThåström

Ser att du använder Lantmäteriets karttjänst. Om du skiftar till att visa fastighetsgränser förefaller det som att byggnaden ligger utanför järnvägsfastigheten. Däremot går det att mäta upp sidan till 5-6 m, vilket borde vara rimligt för ett vattentorn.

Kommunens egna karttjänst visar att tornet ligger på kommunägd mark. Det utesluter dock inte att det tidigare legat inom järnvägsfastigheten.

Skiftar man till Google maps och använder streetview kan man få en utsiktspunkt från bron nedströms platsen, mellan öarna i älven. Vrider man sig då mot det aktuella tornet förefaller det större, men också ha fönster på ett sätt som inte riktigt stämmer med normala vattentorn.

Elförsörjning till svängbron

av Sune Nylén, Tuesday, August 01, 2023, 23:56 (270 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

1913 togs den nya svängbron i drift. Den bekostades av staten som också för all framtid stod för elförsörjningen till driften av bron. Det har nog varit en transformatorstation för brons elförsörjning. Kablaget har kommit i de rör som syns på flygfoton och som går norrut under Göta älv/ kraftkanalen. En del finns att läsa på sid 129 i BJ Historik 2 / BJ 22 / Sune

Elförsörjning till svängbron

av Ola Almquist, Wednesday, August 02, 2023, 00:17 (270 dagar sedan) @ Sune Nylén

1913 togs den nya svängbron i drift. Den bekostades av staten som också för all framtid stod för elförsörjningen till driften av bron. Det har nog varit en transformatorstation för brons elförsörjning. Kablaget har kommit i de rör som syns på flygfoton och som går norrut under Göta älv/ kraftkanalen. En del finns att läsa på sid 129 i BJ Historik 2 / BJ 22 / Sune

Transformatorstationen skymtar på en del bilder, bland annat denna och denna.

Elförsörjning till svängbron

av Sune Nylén, Wednesday, August 02, 2023, 07:16 (270 dagar sedan) @ Ola Almquist

Då föll det förslaget.. Återstår trafo för industrierna på andra sidan älven, som Stridsberg och Björk m fl. Enklast för den riktigt intresserade vore väl att ringa Trollhättans elverk och fråga. Att jag kom in på det berodde på att Olle Thåström frågade mig om det varit ett vattentorn för BJ. Men det hade annat läge och annat utförande.

Elförsörjning till svängbron. Transformatortorn

av Per Ljungberg, Wednesday, August 02, 2023, 10:59 (269 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det var ju vanligt att man förr byggde transformatortorn på landsbygden. Distributionsledningarna var ofta för högspänning 3-10 kV. I trätornen fanns frånskiljare, högspänningsbrytare (oljebrytare), transformator, mätutrustning och lågspänningsutrustning för utgående lågspänningslinjer.

Elförsörjning till svängbron

av PeNo, Wednesday, August 02, 2023, 21:37 (269 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kanalverket var en del av Statens Vattenfallsverk och de fick sin ström därifrån till alla sina anläggningar. Och eftersom det var kanalen som krävde svängbar bro så fick man nog stå för strömmen. Och jag är övertygad om att Trollhättans Elverk aldrig var inblandade.
Intressant i sammanhanget var att Vattenfall körde med 25 Hz och Trollhättan med 50 Hz.

Elförsörjning till svängbron

av PeNo, Wednesday, August 02, 2023, 22:02 (269 dagar sedan) @ PeNo

Grävde lite i hyllan och fann att 1913 så byggde Vattenfall TT0043 "BJ-bron". Byggnaden var i tegel med måtten 4.2*5.2 meter. Den var avsedd för en transformator och matades från TT01 "Olidan".

Elförsörjning till svängbron

av Harald, Wednesday, August 02, 2023, 23:16 (269 dagar sedan) @ PeNo

Grävde lite i hyllan och fann att 1913 så byggde Vattenfall TT0043 "BJ-bron". Byggnaden var i tegel med måtten 4.2*5.2 meter. Den var avsedd för en transformator och matades från TT01 "Olidan".

På kartan som jag länkade till tidigare går det ut en kraftledning från den. Den följer i stort sett järnvägen upp till Brätte där en gren går mot Öxnered och en mot Vänersborg. Det finns också ett par avgreningar till två fastigheter i närheten av Trollhättans vattenverk i Överby.

Elförsörjning till svängbron

av Torbjorn_Forsman, Thursday, August 03, 2023, 09:08 (269 dagar sedan) @ PeNo

Kanalverket, eller Kanalbolaget som det hette före förstatligandet, byggde redan 1903 ett litet vattenkraftverk vid Malgön (Trollhättan), som levererade några hundra kW 50 Hz trefasström för deras eget behov. När väl TT01 var byggt, så blev Malgön indämt och meningslöst, stationen revs och maskinerna kom till användning för provisoriska vattenkraftstationer vid några av Vattenfalls stora kraftverksbyggen. En av dem tror jag hamnade i Porjus.

Elförsörjning till svängbron

av PeNo, Thursday, August 03, 2023, 10:03 (269 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Nu kanske vi är långt från järnvägshistorien...
Malgöns kraftstation var mycket vacker, ritad av Adrian Peterson, och byggdes som sagt för kanalens behov men även för ortens. Första aggregat klart 1903 och det sista 1906, totalt 5*125 hkr, 50 hz. Stationen revs först 1937 då man började bygga Hojum men troligen var den avvecklad dessförinnan. Men det kunde ske tidigast då Olidan kunde leverera tillräckligt med 50 hz kraft. Orten Trollhättan har aldrig haft 25 hz.

Elförsörjning till svängbron

av Bengt Löfgren, Thursday, August 03, 2023, 14:03 (268 dagar sedan) @ PeNo

Nu kanske vi är långt från järnvägshistorien...
Malgöns kraftstation var mycket vacker, ritad av Adrian Peterson, och byggdes som sagt för kanalens behov men även för ortens. Första aggregat klart 1903 och det sista 1906, totalt 5*125 hkr, 50 hz. Stationen revs först 1937 då man började bygga Hojum men troligen var den avvecklad dessförinnan. Men det kunde ske tidigast då Olidan kunde leverera tillräckligt med 50 hz kraft. Orten Trollhättan har aldrig haft 25 hz.

Lite kvällsläsning:

Länk

Kan det vara ett vattentorn?

av Richard Loe, Thursday, August 03, 2023, 11:30 (268 dagar sedan) @ OlleThåström

Bangårdsritningen säger ingenting, den har ingen beteckning "4" på denna tornliknande byggnad som ligger norr om bron över Trollhätte kanal. Här som man ser den på ett ortofoto.

Någon vet säkert vad byggnadens ändamål är / har varit, den inom röda cirkeln.

[image]

Finns det någon bättre bild som jag kan få låna till mina samlingar?

Det var och är en transformatorstation, den som kallas "BJ Bron". Den är i drift, nu med kabelmatning snarare än de gamla luftledningarna.