Gammal bild att identifiera (Fotografier/bildfrågor)

av HP, Wednesday, November 01, 2023, 17:07 (178 dagar sedan)

Hej, min kollega har detta fotot i privat ägo och det härstammar från en släkting med rötter i Ulricehamn.

[image]
Bana under byggnad, smalspår, sadeltanklok och kyrka.

[image]
Delförstoring på lok och tåg. Känns inte loket som Bogesund eller kanske Sten Sture från UJ?

[image]
Delförstoring där kyrkan syns.

Kan det vara byggnation av Ulricehamns järnväg?

Mvh Henrik Reuterdahl

Gammal bild att identifiera

av Johan O, Wednesday, November 01, 2023, 17:16 (178 dagar sedan) @ HP

Hej!

Underbar bild!

Det är absolut UJ, med Ulricehamns gamla stationshus i bakgrunden.

I och med att loket har Klemmingkoppel är däremot bilden tagen efter 1899, jag skulle därför gissa att den visar bygget av VCJ år 1906-7.

Gammal bild att identifiera

av Harald, Wednesday, November 01, 2023, 23:35 (178 dagar sedan) @ Johan O

Hej!

Underbar bild!

Det är absolut UJ, med Ulricehamns gamla stationshus i bakgrunden.

I och med att loket har Klemmingkoppel är däremot bilden tagen efter 1899, jag skulle därför gissa att den visar bygget av VCJ år 1906-7.

Det stämmer nog bra det. Om man jämför en karta från 1890-talet med en senare, så ser man att UJ gjorde en sväng utåt sjön, men VCJ gick rakt uppåt. Så det bör vara urschaktningen för VCJ man ser. Och slänten finns ju där än: https://maps.app.goo.gl/3rQXT9WQN2PpbcMJ7

Här ligger kartan från 1890 halvgenomskinlig över den nyare kartan.

[image]

Gammal bild att identifiera

av HP, Friday, November 03, 2023, 22:45 (176 dagar sedan) @ HP

Hej, min kollega har detta fotot i privat ägo och det härstammar från en släkting med rötter i Ulricehamn.

[image]
Bana under byggnad, smalspår, sadeltanklok och kyrka.

[image]
Delförstoring på lok och tåg. Känns inte loket som Bogesund eller kanske Sten Sture från UJ?

[image]
Delförstoring där kyrkan syns.

Kan det vara byggnation av Ulricehamns järnväg?

Mvh Henrik Reuterdahl

Nu har jag kikat lite i boken om UJ. VCJ köpte UJ 1903 och sista smalspårståget gick 20/8 1906. Ska vi gissa på breddningsarbeten 1903-1905? 1906 torde man kommit längre.

Loket bör vara UJ 2 "Bogesund". UJ 1 har på en samtida bild något som kan anas som en bakvägg, UJ 3 hade namnskylten på hytten.

Huset i bakgrunden är Ulricehamns gamla stationshus. Det nya var klart 1906 och är byggt "hitom" det gamla, och av det syns inget = kan bilden tidigast vara tagen våren 1905?

/HP