Banvaktstugor, frågor (Byggnad)

av NerdBoy, Tuesday, September 22, 2009, 22:12 (5302 dagar sedan)

Inför ett par kommande modellbyggen har jag haft anledning att läsa på om SJs banvaktstugor, och då upptäckt att jag är svag för 1850-1860-talens standardiserade varianter. Dock har jag lite svårt att hitta svar på ett par frågor och hoppas därför att det finns någon här som vill hjälpa till.

Jag läser i Rasmus Axelssons uppsats att de flesta stugorna byggdes av liggtimmer, men på nästan alla bilder jag har sett är stugorna panelade. Var de panelade redan från början eller var det något som gjordes i ett senare stadium?

Av de bevarade stugor som jag har sett på bild verkar de flesta ha tegeltak, ett mindre antal har plåttak. Finns/fanns det stugor som redan från början hade plåttak eller är det en senare ombyggnad?

Den lilla ungkarlsstugan på sju kvadratmeter är särskilt diggabel. Hur många sådana byggdes? Finns det några fina exemplar bevarade?

Mvh

/Calle

Banvaktstugor, frågor

av Affe, Wednesday, September 23, 2009, 00:25 (5301 dagar sedan) @ NerdBoy

Den lilla ungkarlsstugan på sju kvadratmeter är särskilt diggabel. Hur många sådana byggdes? Finns det några fina exemplar bevarade?

Mvh

/Calle

Vet inte hur många som byggdes, men hos Herrljunga Hembygdsförening finns detta stationshus. Det består av två sammanbyggda banvaktstugor. Den bortre halvan användes som väntsal med separat ingång.

[image]
[image]

Mvh Affe

Banvaktstugor, frågor

av NerdBoy, Wednesday, September 23, 2009, 21:08 (5301 dagar sedan) @ Affe

Vet inte hur många som byggdes, men hos Herrljunga Hembygdsförening finns detta stationshus. Det består av två sammanbyggda banvaktstugor. Den bortre halvan användes som väntsal med separat ingång.

Tack för bilderna!

Just den där lösningen är väldigt spännande. Det skulle vara kul att veta om några andra stugor fick liknande öden istället för att rivas eller bli hönshus, redskapsbodar m.m.

Banvaktstugor, frågor

av Jöran Johansson, Wednesday, September 23, 2009, 11:10 (5301 dagar sedan) @ NerdBoy

Det är svårt att veta så långt tillbaka i tiden när ytterpanelen sattes på. Så gamla fotografier som från 1850-60-talen är ju mycket sällsynta. Klart är väl dock att en stuga i liggtimmer måste sätta sig något, helst flera, år innan den panelas. Så det kan inte vara fel att visa en stuga utan panel för så såg alla ut i början.

Västra stambanans banvaktsstugor täcktes "med tegel, spån eller, i undantagsfall, med skiffer" (citat ur den teknisk-ekonomiska redogörelsen för WSB).

De små ungkarlsstugorna, eller vaktkurar som de kallades, uppfördes till ett antal av 31 vid WSB. Om även SSB förlänades dessa småhus vet jag inte. Såvitt jag känner till finns bara de sammanbyggda stugorna i Herrljunga kvar. Det skulle dock förvåna mig om inte någon eller några ytterligare finns bevarade någonstans. De var ju likt sina storebröder byggda i timmer, som är ett långlivat material och lätt att plocka ned och upp vid flyttning. Det borde ha funnits många användningsområden för de här nätta små husen. Så hittar någon en timrad byggnad, 10 x 8 fot, så kolla ursprunget!

F.ö. tycker jag att SJVM ska låta uppföra en sådan ungkarlsstuga. Kanske som ett projekt för ungdomar på byggprogrammet. Den skulle säkert väcka stor uppmärksamhet och ge en intressant bild av de sociala förhållandena för 150 år sedan.

/Jöran

Banvaktstugor, frågor

av m.svenson, Wednesday, September 23, 2009, 12:54 (5301 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Något väster om Jonsereds lokaltågshållplats finns/fanns en tennisbana som till omklädningsrum använde en ditflyttad f.d järnvägsbyggnad som vad jag minns var lik den i Herrljunga, någon som vet mer? Martin.

Banvaktstugor, frågor

av NerdBoy, Wednesday, September 23, 2009, 23:12 (5301 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det är svårt att veta så långt tillbaka i tiden när ytterpanelen sattes på. Så gamla fotografier som från 1850-60-talen är ju mycket sällsynta. Klart är väl dock att en stuga i liggtimmer måste sätta sig något, helst flera, år innan den panelas. Så det kan inte vara fel att visa en stuga utan panel för så såg alla ut i början.

Nu rodnar jag framför datorn, jag borde veta tillräckligt mycket om timmerhus för att veta att de rör en hel del på sig i början.

Västra stambanans banvaktsstugor täcktes "med tegel, spån eller, i undantagsfall, med skiffer" (citat ur den teknisk-ekonomiska redogörelsen för WSB).

Tack för den upplysningen, även om det ställer till problem för mig. Jag har lättare att tillverka plåttak... ;-)

De små ungkarlsstugorna, eller vaktkurar som de kallades, uppfördes till ett antal av 31 vid WSB. Om även SSB förlänades dessa småhus vet jag inte. Såvitt jag känner till finns bara de sammanbyggda stugorna i Herrljunga kvar. Det skulle dock förvåna mig om inte någon eller några ytterligare finns bevarade någonstans. De var ju likt sina storebröder byggda i timmer, som är ett långlivat material och lätt att plocka ned och upp vid flyttning. Det borde ha funnits många användningsområden för de här nätta små husen. Så hittar någon en timrad byggnad, 10 x 8 fot, så kolla ursprunget!

F.ö. tycker jag att SJVM ska låta uppföra en sådan ungkarlsstuga. Kanske som ett projekt för ungdomar på byggprogrammet. Den skulle säkert väcka stor uppmärksamhet och ge en intressant bild av de sociala förhållandena för 150 år sedan.

Det skulle vara ett väldigt trevligt projekt!

Banvaktstugor, frågor

av NerdBoy, Thursday, September 24, 2009, 20:39 (5300 dagar sedan) @ NerdBoy

OK, nu har jag grunnat på det här och tror mig veta hur jag ska göra. Min plan är att (låta) tillverka dels "vanliga" banvaktstugor av 1862 resp. 1872 års modeller, dels den lilla ungkarlsvarianten. Jag kommer att börja med att göra några enstaka prototyper för eget bruk. Blir de lyckade så kommer jag att ta fram fler exemplar till försäljning, i första hand i form av byggsatser av etsad mässingsplåt. Skalan blir H0.

På grund av tillverkningstekniken kan jag göra ett snyggt plåttak med imiterade falsar, däremot är det helt hopplöst att försöka göra ett snyggt tegel- eller spåntak. Eftersom jag väger pris och "nybörjarvänlighet" mot autencitet lutar jag åt att det bästa är att låta byggsatserna innehålla ett lättbyggt plåttak och så får folk själv avgöra om det blir bättre med ett annat tak.

Dock vill jag absolut inte lura någon att ett plåttak är historiskt korrekt om så inte är fallet. Därför är min fråga till er som läser det här, hur tycker ni att en ungkarlsstuga med plåttak skulle se ut i t.ex. en 1950-talsmiljö? 1) Korrekt, 2) inte helt korrekt men ändå trovärdigt eller 3) helt galet? Vilket omdöme får den normalstora varianten av 1862 års modell under samma förhållanden?