El-hilding (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Monday, August 09, 2010, 19:53 (4980 dagar sedan)

Ola har ju propagerat för materiel från den elrevisionsbuss som tagits under beskydd utanför horndal :-)

i den har däremot inte tidens tand vilat i samma omfattning som i plogbussen utan i vissa avseenden måste den anses som t.o.m hårt angripen :-(

[image]

här är det frågan om en mera utbredd förekomst av förintelse, så här har försöken att försvåra en renoveringen varit mer framgångsrika av tallås ligapojkar (co Stefan O)

taket är delvis genomsynligt och det kan diskuteras om en renovering skulle vara framgångsrik, troligen måste det till en ny korg :-P

däremot är färgen mer bevarad vilket förtydligas ab bilden åt..... ja vi säger väl andra hållet då jag inte kan vad som är a eller b-ände:-D

[image]

elrev. bussen har ju däremot faciliter som centralvärme vilket dock motverkas av fönsterbristen och dess dåliga isolationsklass (kossat glas på ett golv är inte likvärdigt med glasull)

[image]

men som en positiv avslutning på denna inledande tård om el-hilding, steget till choppat tak och målade eldsflammor mm är närmare om man ser läget i dag.

[image]

(kanske ett sänkt tak skulle ge "rail-rodden" ett förhöjt värde, eller vill forumet hellre se en rev. buss undras från horndals södra stadsdelar :-) ;-) :-D :-D

El-hilding

av Rävfarmaren, Monday, August 09, 2010, 20:08 (4980 dagar sedan) @ Morshyttan

Tja, det verkar som AC frågan är löst i detta fordon.
Mvh:Roffe

El-hilding - Sputnik?

av Sven A, Uppsala, Monday, August 09, 2010, 21:10 (4980 dagar sedan) @ Morshyttan

En aspekt som rör sig i min av banarbete färgade skalle, är varför inte göra en "Sputnik" av den mest ramponerade rälsbussarna?
Betänk att de två-axliga Hildingarna fungerade för persontrafik i ca 15-20 år innan dessa vart degraderade till tjänstefordon. Sedan framled dessa sitt leverne i ytterligare 30 år som tjänstefordon.
Bevarandet (inte bara i Morshyttan) verkar vara inriktat att återbygga i ursprungskick. Vad som då missas är då att bevara någon i den gärning som de två-axliga Hildingarna verkat i merparten av tiden, som tjänstefordon!

El-hilding - Sputnik?

av Morshyttan, Monday, August 09, 2010, 21:22 (4980 dagar sedan) @ Sven A

En aspekt som rör sig i min av banarbete färgade skalle, är varför inte göra en "Sputnik" av den mest ramponerade rälsbussarna?
Betänk att de två-axliga Hildingarna fungerade för persontrafik i ca 15-20 år innan dessa vart degraderade till tjänstefordon. Sedan framled dessa sitt leverne i ytterligare 30 år som tjänstefordon.
Bevarandet (inte bara i Morshyttan) verkar vara inriktat att återbygga i ursprungskick. Vad som då missas är då att bevara någon i den gärning som de två-axliga Hildingarna verkat i merparten av tiden, som tjänstefordon!

att el-hilding skulle återuppstå i det skick som hpn lämnade umeå för mer än sjuttio år sedan kan lämnas därhän, inte ens molekylära rester av annat än underredet återstår så där kan lugn lämnas :-) ;-)

(den andra med ursprungskorgen från trettiotalet skulle vi nog betraktas som oansvariga om den inte behölls):-P ;-)

Så ett liv som tjänstefordon/replik är nog avsikten så där kan du lugnt se på en återuppbyggnad, frånsett att plattformen är helt väck så finns det mesta... lite här och var :-D

däremot så är nog korgen även ur min ständigt optimistiska syn lite väl långt stadd i förfall och behöver nog bytas... till en likadan!? :-)

Sedan finns ju framtidsplanen om vad som skulle kunna ha hänt; SJ beslutar att inte utrangera dessa utmärkta fordon utan bygger om dem ytterligare under åttiotalet till high-tech datakommunikations-revisionsbussar med avancerad elektronik, vad sägs om detta scenario i morshyttan!? :-) ;-) :-D

El-hilding - Sputnik?

av Granis, Monday, August 09, 2010, 21:32 (4980 dagar sedan) @ Morshyttan

.. dessutom finns väl en dylik Hilding bevarad som tjänstefordon hos NBVJ? Driftsklar dessutom kanske?

/ L G

El-hilding - Sputnik?

av billis61, Tuesday, August 10, 2010, 06:38 (4980 dagar sedan) @ Granis

När det gäller Hildingen i Nora så är den rensad så bara karrosen åter står är på torkning var kanska så angripen av hus svamp men nu mår den bättre det är tänkt att vi ska renovera den till orginal så nära det går någon gång inom den snaraste framtiden :-)

El-hilding i Nora

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, August 11, 2010, 12:48 (4978 dagar sedan) @ billis61

.. dessutom finns väl en dylik Hilding bevarad som tjänstefordon hos NBVJ? Driftsklar dessutom kanske?

/ L G

När det gäller Hildingen i Nora så är den rensad så bara karrosen åter står är på torkning var kanska så angripen av hus svamp men nu mår den bättre det är tänkt att vi ska renovera den till orginal så nära det går någon gång inom den snaraste framtiden :-)

I NBVJ:s utmärkta tjänstefordonsförteckning finns NBVJ SA 1, SJ Qgz-ä 945 1789, SJ ELRB 3807, SJ Y 547, urspr HNJ Yd 14 angiven som signalrevbuss. Är det denna som avses? Har alltså fått takbrygga med hydraulik borttagen? (Ännu inte så mycket kontaktledning att revidera i Nora? ;-))
/undrar CEO

El-hilding - Sputnik?

av Ola Almquist, Monday, August 09, 2010, 21:35 (4980 dagar sedan) @ Morshyttan

Tack för bilderna. Jag gråter inte precis om den skrotas för att bli donator till bättre behövande syskon. Man kan faktiskt inte spara på allt. Jo, på HC-släp men det är det ju så få som gör. Snyft!

För övrigt finns det faktiskt tjänstehildingar bevarade t.ex. ELRB 3811 och två MTR56 hos Norrbottens Järnvägsmuseum/MBv.

M.v.h.
Ola (original-Sputnik-fantast)

El-hilding - Sputnik!!

av Morshyttan, Monday, August 09, 2010, 21:49 (4980 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för bilderna. Jag gråter inte precis om den skrotas för att bli donator till bättre behövande syskon. Man kan faktiskt inte spara på allt. Jo, på HC-släp men det är det ju så få som gör. Snyft!

då kanske men det finns i alla fall en i morshyttan som förstår din önskan
:-)

[image]
[image]

Denna fördolda tingest kan inom kort få en fristad i sagda ort, har någon axlar till den så kan renoveringen gå ännu fortare;-)
(ledsen, inte 891-spårvidd:-| )


Hildingarna hade ju nått skumt för sig uppe i tallås grusgrop :-) ;-)
[image]

[image]
för att få in lite gulligt och gosigt bland alla dessa järnvägsprylar så har katten hemma inte heller den levat i celibat :-) ;-) hälsas från morshyttan 48 invånare + hundar, katter och gud vet vad ibland :-) ;-) :-D :-D

El-hilding - Sputnik?

av Kristoffer Johansson, Tuesday, August 10, 2010, 02:53 (4980 dagar sedan) @ Ola Almquist

Aven i Amal finns det en Mtr56. Men den bor plockas ner i sma delar och byggas upp igen om den skall bli fullt duglig igen. Undertecknad korde den for nagra arsedan, och da borjade tex hytten bli lite val fuktskadad.

El-hilding - Sputnik?

av Urban Åkesson, Monday, August 09, 2010, 21:56 (4980 dagar sedan) @ Morshyttan

Hur är statusen korgmässigt på den vagn som står utanför Anten, går det att sammanföra den med ramen från Morshyttan och kanske få en fungerande motorvagn eller varför inte som sagts innan, en gullig motortralla med flak och allt.

El-hilding - Sputnik?

av Herbert Paalberg @, Västervik, Tuesday, August 10, 2010, 11:22 (4979 dagar sedan) @ Urban Åkesson

En dylik HC-tralla MTR 53p finnes i Vk (TJF) övertäckt, maskinellt fungerande med en bensinslukande Scania-Vabis motor och Hiab-Fokokran. Har kört den för många år sedan, fungerade utmärkt då men idag verkar intresset för den lika med 0 tyvärr.
Trallan ombyggdes av SJ till motortralla c:a 1957 och fick namnet "Sputnik" efter ryssarnas då lyckade uppskjutning av sin namne i rymden. Motortrallan användes flitigt i samband med breddningen av norra delen av Vk-Åvg 1958-1964 samt i viss snöplogning av södra banan Vk-Hf och då ibland i koppling med Z4p. Har en del diabilder från snöplogningen med "Sputnik" vintern 1985 men ej scannade. You see the old generation don´t scann, we look the pictures as in old days.:-D
Palle i Vika.

El-hilding - Sputnik?

av Gunnar Håkansson @, Tuesday, August 10, 2010, 17:24 (4979 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

En dylik HC-tralla MTR 53p finnes i Vk (TJF) övertäckt, maskinellt fungerande med en bensinslukande Scania-Vabis motor och Hiab-Fokokran. Har kört den för många år sedan, fungerade utmärkt då men idag verkar intresset för den lika med 0 tyvärr.
Trallan ombyggdes av SJ till motortralla c:a 1957 och fick namnet "Sputnik" efter ryssarnas då lyckade uppskjutning av sin namne i rymden. Motortrallan användes flitigt i samband med breddningen av norra delen av Vk-Åvg 1958-1964 samt i viss snöplogning av södra banan Vk-Hf och då ibland i koppling med Z4p. Har en del diabilder från snöplogningen med "Sputnik" vintern 1985 men ej scannade. You see the old generation don´t scann, we look the pictures as in old days.:-D
Palle i Vika.

Jag vill minnas, att denna Sputnik användes till allt möjligt annat också, i varje fall enligt rapporter till Ånghwisslan. Man fick intrycket, att den var det mest användbara fordon som någonsin konstruerats.

El-hilding - Sputnik?

av Urban Åkesson, Tuesday, August 10, 2010, 19:23 (4979 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Finns det något liknande bevarat för normalspår idag? AGJ-bussen och Morshyttebussarna är väl normalspåriga.
Byggdes det några för normalspår överhuvudtaget?

Hur många roliga varianter har det funnits av hildingvagnar på de olika spårvidderna?

Hur många Hildingvagnar finns bevarade idag, uppdelat efter littera.
Mig veterligen finns Sputnik och två boggiebussar för 891
För normalspår finns idag en boggiebuss och ett antal tvåaxliga i olika skepnader.

El-hilding - Sputnik?

av Christer Göransson @, Täby, Tuesday, August 10, 2010, 20:19 (4979 dagar sedan) @ Urban Åkesson

AGJ-bussen är från NKlJ, alltså smalspårig. Liksom allt som trafikerar AGJ har den 891 mm spårvidd.

/Christer

El-hilding - Sputnik?

av Urban Åkesson, Tuesday, August 10, 2010, 20:35 (4979 dagar sedan) @ Christer Göransson

Det är en av de två boggiebussarna för 891, den andra står på NKlJ-museet. Boggiebussen för normalspår finns väl i Gävle

Boggi-hildingarna

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, August 11, 2010, 01:37 (4979 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Det är en av de två boggiebussarna för 891, den andra står på NKlJ-museet. Boggiebussen för normalspår finns väl i Gävle

Denna senare är enligt SJVM:s fordonslista från 2008-11-21 SJ Yo1s nr 626.
Men glöm inte att i Kristianstad finns ännu en boggi-hilding, om väl fortfarande bara som renoveringsobjekt i tjänstevagnsutförande. Enligt mfÖSJ:s tjänstefordonslista är den numrerad 3784, vet dock inte i vilken nummerserie, urspr SJ Yo1s 657.

AGJ:s boggibuss "AGJ Yo1p 102" är enligt deras hemsida urspr NKlJ Yo1p 52.
Vilken den ytterligare NKlJ-bussen som ska finnas i Hagfors är vet jag tyvärr inte, hittade ingen hemsida därifrån. Sålunda emotses därför gärna nummer på denna!
/CEO

Boggi-hildingarna

av Arne Syverstad, Wednesday, August 11, 2010, 07:59 (4979 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Hei

Mener det er nr. 55 som står på museet i Hagfors.

Hilsen
Arne

Möjliga museala hildingar med och utan boggier

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, August 12, 2010, 18:53 (4977 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Hei
Mener det er nr. 55 som står på museet i Hagfors.

Hilsen
Arne

Tack för denna komplettering!
Detta nr, tydligen den sista levererade "trä-hildingen" från 1950, framgår också av en sida om HC som jag råkade hitta bland mina teknikhistoriska "favoriter" av någon anledning. Jag vet inte vem som ligger bakom den, men den verkar ge en bra sammanfattning av Hilding Carlssons rälsbussutveckling och läget i viss omfattning betr kvarvarande HC-bussar, vilket i o f s efterfrågas i ett annat inlägg i detta forum.
Dessutom finns förstås en utmärkt historisk boggibussbetraktelse på sedvanlig plats.
Förra sommaren förekom även en trähildingstråd i detta forum, där 1067 gjorde detta mer djupgående analyserande inlägg i sedvanlig suverän skribentstil.
I tråden ovan finns dessutom ett likaledes 1067-inlägg, tyvärr utan kvarvarande bilder, rörande ett tidigare föga känt HC-släp från TGOJ, nummer obekant.

Med hjälp av ovanstående och en del andra inlägg i detta forum då skulle läget betr möjliga museala HC-träkorgsrälsbussfordon kanske kunna sammanfattas såhär:

Renoverade (som nr, hos vem/var, tidigare utförande), enbart motorvagnar:
SJ Yd 332 MBv/Norrbottens Järnvägsmuseum, Luleå-Karlsvik (fd ELRB)
MDR56 3110 MBv/Norrbottens Järnvägsmuseum, status och ursprung okänt
MDR56 3115 MBv/Norrbottens Järnvägsmuseum, status och ursprung okänt
SJ Yd 367 MfGDJ, Falun (fd plogbuss nr ??)
SJ Yd 344 JÅÅJ, Åmål (fd ELRB)
MTR56 ?? JÅÅJ, Åmål, nr, status och ursprung okänt
MSJ Yd 1 FVJ, Klippan (fd ELRV-ELRB)
ELRB 3811 mfÖSJ/Kristianstads Järnvägsmuseum (urspr SJ Yd 336)
SJ Yo1s 626 SJVM, Gävle
AGJ Yo1p 102 AGJ, Anten (urspr NKlJ Yo1p 52)

Renoverings- eller skrotobjekt
Motorvagnar
3784 mfÖSJ/Kristianstads Järnvägsmuseum (fd SJ Yo1s 657)
MTR53p nr ?? ’Sputnik’ TJF, Västervik nr, status och ursprung okänt
fd ELRB nr ?? Morshyttan (urspr SJ Yd nr ??)
fd plogbuss nr ?? Morshyttan (urspr SJ Yd nr ??)
fd ELRB nr ?? AGJ, Ödegärdet? (urspr SJ Yd nr ??, trolig skrotkandidat)

Släp
AGJ UF2p 72 AGJ, nånstans (urspr NKlJ UF2p 72)
Okänt boggisläp skrotat av NBVJ för några år sedan, litt och nr okänt?
SJ UF2p 1732 utan hjul, skrotat av enskild ägare vid Åsnen 2010 (urspr VB 4)
Okänt TGOJ-boggisläp utan hjul någonstans i Bergslagen, litt och nr okänt?
Okänt UF-släp, Morshyttan, varifrån, litt och nr okänt?

Dessutom har jag för mig att en dansk museibana annonserade ut ett UF-liknande släp härom året. Vet inte vad som sedan hände med detta.

Kommentarer till ovanstående och kompletteringar, speciellt avseende plogbussar/motortrallor, av er som vet mer välkomnas!

/CEO

PS: En tjatig fråga: Vet någon när dessa bussar fick sina fula fyrkantiga scharfenbergskoppel?

UF3 1532 och litet till

av Stefan Olsson, Rönninge, Thursday, August 12, 2010, 20:02 (4977 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Släpet är fd UF3 1532 och befinner sig fortfarande i Jädraås. De andra buusarna är fd 365 (elrev) och 318/320. (se Ragnar Odeens artikel i Tåg). Någon som utrönt om det finns ramstansar som på andra fordon?

Till listan borde förmodligen även läggas ytterligare ett boggiesläp. Förra året visades bilder på ett söder om Eskilstuna, men förmodligen var inte detta samma som för två-tre (?) år sedan figurerade under uthyrning på Blocket. Möjligen fanns detta i Vanneboda. Någon som sparade informationen om annonsen (i detta forum eller möjligen på postvagnen)?

Dessutom finns ett Yop-underrede inbyggt i en sommarstuga i Mormorsgruvan... (ja, Ante är informerad).

UF3 1532, Yd 365 och lite till

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, August 12, 2010, 21:51 (4977 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Släpet är fd UF3 1532 och befinner sig fortfarande i Jädraås.

Utmärkt, noterat. Vet du var det hittades? Vi får alltså hoppas på en fortsättning då!

De andra bussarna är fd 365 (elrev)

Enl Tjv-boken blev Yd 365 ELRB 3808, sedan Qgz-ä 945 1786

och 318/320.

Var dessa plogbussar då (MTR56?), dessa nr finns inte med i Tjv-boken? Men vilken av 318 och 320 är vardå?

(se Ragnar Odeens artikel i Tåg).

Vilket nr då? I likhet med många andra intressanta hemsidor som tydligen låg hos Telia är också artikelregistret för Tåg enl www.sjk.se nedstängt!

Någon som utrönt om det finns ramstansar som på andra fordon?

Har också letat efter sådana på FVJ-bussarna utan framgång!


Till listan borde förmodligen även läggas ytterligare ett boggiesläp. Förra året visades bilder på ett söder om Eskilstuna,

Jo, det var väl det som "1067" skrev om, som jag beskrev som "någonstans i Bergslagen", vars exakta gränser är mig obekanta. Västerut nånstans från 08-land har jag för mig?

men förmodligen var inte detta samma som för två-tre (?) år sedan figurerade under uthyrning på Blocket. Möjligen fanns detta i Vanneboda. Någon som sparade informationen om annonsen (i detta forum eller möjligen på postvagnen)?

Dessutom finns ett Yop-underrede inbyggt i en sommarstuga i Mormorsgruvan... (ja, Ante är informerad).

Då får jag tacka för informationen såhär långt. HC-läget börjar alltså klarna något, men spännande fortsättning förväntas följa!
/CEO

UF3 1532, Yd 365 och lite till

av Ola Almquist, Friday, August 13, 2010, 12:55 (4976 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Återkommer till detta när jag kommer hem. Behöver en riktig dator...

Enl Tjv-boken blev Yd 365 ELRB 3808, sedan Qgz-ä 945 1786

och 318/320.


Var dessa plogbussar då (MTR56?), dessa nr finns inte med i Tjv-boken? Men vilken av 318 och 320 är vardå?

Ja. Plogbussar i 38-serien. Inte MTR. Se även Rälsbussboken.

EDIT: Det är 3896 som finns i Morshyttan. Om det är f.d. 318 eller 320 är jag inte säker på. Olika uppgifter har förekommit. För den som har glömt finns bilder här och här.

(se Ragnar Odeens artikel i Tåg).


Vilket nr då?

SJ SNÖPLOGRÄLSBUSSAR R. Odeen T6/77. Det var den som jag efterfrågade här. Tyvärr sparade jag den inte. Har en utskrift någonstans.

I likhet med många andra intressanta hemsidor som tydligen låg hos Telia är också artikelregistret för Tåg enl www.sjk.se nedstängt!

Använd ekeving.se i stället! Det gör alltid jag.

Någon som utrönt om det finns ramstansar som på andra fordon?


Har också letat efter sådana på FVJ-bussarna utan framgång!

Har aldrig sett ramstans på YBo5p heller. HC var visst inte så noga med sådant.

Dessutom finns ett Yop-underrede inbyggt i en sommarstuga i Mormorsgruvan... (ja, Ante är informerad).

Hmmm... Var det 745? Det står i alla fall i Rälsbussboken.

Då får jag tacka för informationen såhär långt. HC-läget börjar alltså klarna något, men spännande fortsättning förväntas följa!
/CEO

UF3 1532, Yd 365 och lite till

av Jonny Saljefeldt, Friday, August 13, 2010, 14:17 (4976 dagar sedan) @ Ola Almquist

EDIT: Det är 3896 som finns i Morshyttan. Om det är f.d. 318 eller 320 är jag inte säker på. Olika uppgifter har förekommit.

Bild på 3896:

[image]

UF3 1532, Yd 365 och lite till

av Ola Almquist, Friday, August 13, 2010, 21:31 (4976 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Där ser man. Jag tar tillbaka det där med MTR. Undrar om det var officiellt? Denna har modernare Scharfenbergskoppel. Typen som sitter på YBo5p heter om jag inte minns fel Rk1-L eller något likande. Är det sådana på 3896?

M.v.h.
Ola

UF3 1532, Yd 365 och lite till

av Stefan Olsson, Rönninge, Friday, August 13, 2010, 22:05 (4976 dagar sedan) @ Ola Almquist

Om jag minns rätt så var det så att den saknade koppel i plogänden, det fick nog inte plats.

i B-änden satt det ett "Y6"-koppel utan elektriska kontakter. Detta koppel är också väl orsaken till YBL-ventiler och annat. Bussen skulle kunna bromsas från en Y6:a i händelse av hemsläpning efter haveri.

UF3 1532, Yd 365 och lite till

av Ola Almquist, Saturday, August 14, 2010, 01:07 (4976 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Om jag minns rätt så var det så att den saknade koppel i plogänden, det fick nog inte plats.

i B-änden satt det ett "Y6"-koppel utan elektriska kontakter. Detta koppel är också väl orsaken till YBL-ventiler och annat. Bussen skulle kunna bromsas från en Y6:a i händelse av hemsläpning efter haveri.

Nu har jag hittat artikeln (brevet) av Ragnar Odeen från TÅG 6/77. Där står bl.a. om den första plogbussen:

"Som mbr handläggare av plogbussarna kan jag bestyrka att nr 200 var den första i serien, omb -53 (?) tillsammans med den Y-buss som blev lasttralla 156 i Bålsta.

Hösten 1955 togs "tjänstevagn 200 (plogbussen) till hvst Malmö för i huvudsak följande förbättringar:
- dieselmotor inlades (ink beg från SV)
- YCo6-koppel i B-änden
- broms ändrad så att samkörning/koppling till YCo6 blev möjlig (egen förare i plogbussen)
- B-fronten ombyggd (rötskadad)

Ramverk, fjädrar och förmodligen även kraftöverföringen hade förstärkts vid den tidigare ombyggnaden."

Det verkar som om detta brev är en uppföljning på brev som skrivits om TV-inspelningen med plogbussen f.d. Y 367 i TÅG 4 och 5/77. Dessa har jag inte. Och inte rälsbussboken heller just nu. Därför kan jag inte kolla vilken Y som blev vilken plogbuss. Om det nu är tillförlitliga uppgifter. Odeen visste inte vilken som blev vilken. Först ut var i alla fall V D 20 ms Tjv 200. Sedan kom 196 - 199, varav 196 och ytterligare två kom till V D 20 ms/bs (Boden) och 21 ms/bs (Vännäs) samt en till IV D (Gävle).

M.v.h.
Ola

UF3 1532, Yd 365 och lite till

av Sverker @, Friday, August 13, 2010, 16:00 (4976 dagar sedan) @ Ola Almquist

Dessutom finns ett Yop-underrede inbyggt i en sommarstuga i Mormorsgruvan... (ja, Ante är informerad).

Hmmm... Var det 745? Det står i alla fall i Rälsbussboken.

Cool, vilken stuga är det? Jag är uppvuxen ca 3 km från Mormorsgruvan och jag har ett svagt minne av att farsan pratade när jag var liten om att det var någon i trakten som hade haft en HC-buss som sommarstuga.

Möjliga museala hildingar med och utan boggier

av Arne Syverstad, Thursday, August 12, 2010, 22:12 (4977 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Hei
Et bilde fra Hagfors järnvägsmuseum.
[image]

Hilsen
Arne

Museal hilding med boggier och plog

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, August 12, 2010, 22:33 (4977 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Hei
Et bilde fra Hagfors järnvägsmuseum.
[image]

Hilsen
Arne

Snygg bild, fast ett fult koppel tycker jag alltså!
Men "riktig" plog och inte bara en sån där gallerliknande historia med små plogar i ändarna som elrevbussarna hade, jfr t ex MSJ 1. Fanns denna från början, eller var det kanske något som varje kund bestämde? (52-an hos AGJ har det ju också, men det tänkte jag inte på när jag läste om den först.)

Minns någon hur de vanliga HC-bussarna tog sig fram i snö jämfört med de senare stålrälsbussarna av "HC"- resp "SJ"-typ? (HC-boggibussarna drev alltså på de båda inneraxlarna, SJ-typerna YBo6 osv drev på båda axlarna i ena boggin, där framkomligheten troligen var riktningsberoende.)
Plogbussarna var väl ett kapitel för sig som kanske klarade norrländsk lössnö, men knappast snö av österlensk typ, provade man alls någon sådan buss i Skåne?

/funderade åter CEO

Möjliga museala hildingar med och utan boggier

av Anders Nordebring, Friday, August 13, 2010, 09:38 (4977 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Släp
AGJ UF2p 72 AGJ, nånstans (urspr NKlJ UF2p 72)
Okänt boggisläp skrotat av NBVJ för några år sedan, litt och nr okänt?
SJ UF2p 1732 utan hjul, skrotat av enskild ägare vid Åsnen 2010 (urspr VB 4)
Okänt TGOJ-boggisläp utan hjul någonstans i Bergslagen, litt och nr okänt?
Okänt UF-släp, Morshyttan, varifrån, litt och nr okänt?

Dessutom har jag för mig att en dansk museibana annonserade ut ett UF-liknande släp härom året. Vet inte vad som sedan hände med detta.

Det släp som NBVJ skrotade var UBFo2s 1633. Vet någon hur det en gång i världen kom till Nora?

Jag undrar om släpet i Danmark kan vara identiskt med GDS U 1, f.d. TGOJ YF1 91. Det måste ha varit detta släp som jag för drygt tio år sedan såg i stallet i Gedser. Det var då ytterligt ramponerat efter - vill jag minnas att det sades - ett misslyckat lyft, varvid korgen kollapsat.