Sveriges mest trafikerade enkelspår? (Bana)

av Rävfarmaren, Friday, November 19, 2010, 20:21 (4904 dagar sedan)

Vi satt några på Östra och diskuterade lite järnväg under en rast.
Frågan som kom upp var vilket enkelspår som var mest trafikerat. Jag hade hört något om att det var sträckan Kungsängen-Kallhäll när pendeltågen kom och då de rundade Stäketsön. Då menade en kollega att det bör ha varit Stocksundsbron på Roslagsbanan eftersom DjursholmsÖsby var Sveriges mest trafikerade station. Min invändning var att det var under 50-60 talet och att vi diskuterar olika tidsperioder.
Då väktes mitt intresse och jag skickar frågan vidare till detta forum.
Vilket var Sveriges mest trafikerade enkelspår någonsin???
Mvh: Roffe Segelström

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av Kurt G Möller, Friday, November 19, 2010, 21:16 (4904 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Jag håller en slant på "tåget i gatan" (Östra - Engelbrektsplan) cirka 1945-50 = drygt 50 tågPAR kl. 06.39 - 0.30 = drygt 100 TÅG. (Ett par tåg färre tidiga vard.morgnar; ett par FLER på sena lö-sö-kvällar!!)

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av Baloo, Friday, November 19, 2010, 21:25 (4904 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Då får Östra-Engelbrektsplan stryk eftersom Stäket-Kungsängen hanterade 115 tåg/dygn måndag-fredag 1991. (Källa: Järnvägsdata 1993)

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av Kurt G Möller, Friday, November 19, 2010, 21:28 (4904 dagar sedan) @ Baloo

Aha - även viss nattrafik, så klart. Det avgör ju saken.

Men dagtrafik då? Säj 06-24, för enkelhets skull!

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av BKN, Friday, November 19, 2010, 22:30 (4904 dagar sedan) @ Baloo

Hultsfred - Hultsfreds Hembygdspark under Hultsfredsfestivalen de sista åren kvalar in om man tittar på trafiktäthet under några dygn. Tyvärr var det ju inte tidtabellslagd trafik, men räknar man med ungefär en kvart mellan avgångarna i varje riktning så blir det 192 enkelresor/dygn. Nu stämmer det inte helt med verkligheten, men någonstans runt 150 enkelresor/dygn borde ligga ganska nära sanningen. Någonstans finns säkert dokumentation om detta.

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av Baloo, Friday, November 19, 2010, 23:17 (4904 dagar sedan) @ BKN

Dessa var sanning att säga växlingsrörelser men visst var trafiken ganska intensiv! :-)

Södra Lidingöbanan!

av Gunnar Ekeving, Saturday, November 20, 2010, 01:09 (4904 dagar sedan) @ BKN

SSLidJ var officiellt järnväg från 1949 fram tills häromåret. Banan trafikerades visserligen av spårvagnar (och godståg) men trafiken reglerades ändå på ett järnvägsmässigt sätt. Alltnog, jag har sparat en tidtabell från 1970, och då rullade måndag - fredag ungefär 190 tåg (ca 95 tågpar) på enkelspårssträckan Brogrenen - Baggeby. På enkelspåret bortom AGA var det något färre tåg genom att fyra turer vände i AGA.

Turtätheten i persontrafik var tio minuter ungefär klockan 6 - 9 och 16 - 18, övrig tid 15 minuter, före kl 6 och efter midnatt dock glesare. Därtill alltså de tåg som bara gick Ropsten - AGA. Talet 190 tåg baserar sig på att det kanske rullade fyra godstågspar per dag; Ankarbergs bok nämner maximalt 10 - 12 godståg (vilket väl skall tolkas som 5 - 6 tågpar), men 1970 hade godstrafiken minskat något.

Vid denna tid var det dubbelspår över Lidingöbron, däremot började enkelspåret redan vid Brogrenen, vilket syns till vänster på bilden nedan (dock tagen flera år senare, 1974)

[image]

Jag påstår alltså att Lidingö hade hårdare belastade enkelspår än både Stäket, Södertälje, Engelbrektsgatan och Hultsfred:-)

Södra Lidingöbanan!

av Harald, Saturday, November 20, 2010, 04:35 (4904 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ja, det verkar svårslaget. Den mest trafikerade nu borde vara Roslagsbanans Österkärsgren med cirka 145 tåg ett vardagsdygn.

Södra Lidingöbanan!

av Baloo, Saturday, November 20, 2010, 08:33 (4904 dagar sedan) @ Harald

Ja, det verkar svårslaget. Den mest trafikerade nu borde vara Roslagsbanans Österkärsgren med cirka 145 tåg ett vardagsdygn.

Bja, innan dubbelspåret är klart ner till Södertälje C så är fortfarande den sträckans 170 tåg per dygn fler än 145... ;-)

Södra Lidingöbanan!

av Mårt, Saturday, November 20, 2010, 11:32 (4904 dagar sedan) @ Baloo

Håj!
Fredagar är det 159 tåg på Österskärslinjen bortom Viggbyholm varav 3 tågpar vänder i Hägernäs. Således 153 tåg Hägernäs-Rydbo-Åkers Runö vilket ju är tämligen imponerande på en så pass lång sträcka. Konstigt att det fungerar...
/Mårt :-)

Södra Lidingöbanan!

av Thomas Tell, Saturday, November 20, 2010, 12:13 (4904 dagar sedan) @ Mårt

Det måste var en jämn siffra då tågen skall tillbaka också.
/tell

Södra Lidingöbanan!

av Rävfarmaren, Saturday, November 20, 2010, 12:19 (4904 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tjänstetåg/tomtåg finns bara på grafen och i tidtabellsböckerna. Använder man officiell tdt så blir kanske resultatet ojämna tåg. Inga tåg står numera kvar på stationer över natten annat än vid oregelmässigheter.
Bara en fundering?
//Roffe Segelström

Södra Lidingöbanan!

av Mårt, Saturday, November 20, 2010, 12:26 (4904 dagar sedan) @ Thomas Tell

Men snälla Thomas, har du glömt att vi krokar ihop tågen ibland...
/Mrtnåe :-D

Södra Lidingöbanan!

av Kurt G Möller, Saturday, November 20, 2010, 13:43 (4903 dagar sedan) @ Mårt

Javisst - längs Krookens krokiga järnväg... Nejvisst, fel, det var DONJ det...

Lomma-Arlöv

av Åke Lindström, Saturday, November 20, 2010, 11:28 (4904 dagar sedan) @ BKN

Har hört att sträckan Lomma-Arlöv var SJ:s mest trafikerade enkelspår under den tiden då badtåg gick mellan Lomma och Malmö. Antalet badresenärer kunde uppgå till 10.000 på en bra bad-dag.

Lomma-Arlöv

av Åke Lindström, Saturday, November 20, 2010, 11:34 (4904 dagar sedan) @ Åke Lindström

Denna sträcka fick också linjeblockering ovanligt tidigt så att två tåg kunde befinna sig samtidigt på stationssträckan Arlöv-Lomma.

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av Harald, Friday, November 19, 2010, 21:34 (4904 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag håller en slant på "tåget i gatan" (Östra - Engelbrektsplan) cirka 1945-50 = drygt 50 tågPAR kl. 06.39 - 0.30 = drygt 100 TÅG. (Ett par tåg färre tidiga vard.morgnar; ett par FLER på sena lö-sö-kvällar!!)

Men då måste det ju ha varit ännu fler på Stocksundsbron.

Tillägg: F.ö var ju Stockholm Ö - Engelbrektsplan spårväg och då finns det spårvägssträckor som hade ännu mer trafik. Stora Torget - Kungsgatan i Uppsala t.ex. med 32 vagnar per timme.

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av Godsskada, Friday, November 19, 2010, 22:54 (4904 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Södertälje Hamn - Södertälje Centrum har i dagsläget drygt 170 tågrörelser per dygn en vardag.

/Godsskada

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av Niklas Bygdestam, Saturday, November 20, 2010, 00:45 (4904 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Vi satt några på Östra och diskuterade lite järnväg under en rast.
Frågan som kom upp var vilket enkelspår som var mest trafikerat. Jag hade hört något om att det var sträckan Kungsängen-Kallhäll när pendeltågen kom och då de rundade Stäketsön. Då menade en kollega att det bör ha varit Stocksundsbron på Roslagsbanan eftersom DjursholmsÖsby var Sveriges mest trafikerade station. Min invändning var att det var under 50-60 talet och att vi diskuterar olika tidsperioder.
Då väktes mitt intresse och jag skickar frågan vidare till detta forum.
Vilket var Sveriges mest trafikerade enkelspår någonsin???
Mvh: Roffe Segelström


Vi har i Uppsala ett avsnitt av banan mot Gävle på väg ut ur stan som fortfarande är enkelspårig och detta är i alla fall en kandidat. Det har påståts att detta i alla fall idag skulle vara Sveriges mest trafikerade enkelspårssträcka

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av Baloo, Saturday, November 20, 2010, 08:36 (4904 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Du menar Löten-Samnan? Det kommer inte i närheten av 170 tåg per dygn eller Lidingöbanans siffror.

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av Säo-talibanen, Saturday, November 20, 2010, 00:48 (4904 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Vi satt några på Östra och diskuterade lite järnväg under en rast.
Frågan som kom upp var vilket enkelspår som var mest trafikerat. Jag hade hört något om att det var sträckan Kungsängen-Kallhäll när pendeltågen kom och då de rundade Stäketsön. Då menade en kollega att det bör ha varit Stocksundsbron på Roslagsbanan eftersom DjursholmsÖsby var Sveriges mest trafikerade station. Min invändning var att det var under 50-60 talet och att vi diskuterar olika tidsperioder.
Då väktes mitt intresse och jag skickar frågan vidare till detta forum.
Vilket var Sveriges mest trafikerade enkelspår någonsin???
Mvh: Roffe Segelström

Eftersom Stocksundsbron låg inom Stocksunds station var den inget enkelspår, det var bara Sveriges mest trafikerade tågspår på station!

Sveriges mest trafikerade enkelspår? Då och nu...

av Hans B. Keller, Karlstad, Saturday, November 20, 2010, 02:41 (4904 dagar sedan) @ Säo-talibanen

Vill minnas att i SJ hundraårsskrift 1956 anges att bstr Örebro-Frövi var det mest trafikerade enkelspåret vid SJ innan dubbelspåret blev klart några år tidigare.

Enligt tidigare Banverket och nu senast Trafikverket, lär Karlstad C-Kil vara ett av de mest trafikerade enkelspåren. Redan under projektering är ett dubbelspår från Kil och ca 3 km österut. I dagens NWT (fredag 19/11) är en artikel i ämnet, där det omtalas att mötesspåret i Skåre skall förlängas. Fn är maximal kapacitet ca 95 tåg/dygn. Önskvärd kapacitet ligger på ca 125 tåg/dygn.

Egentligen skulle det behövas ett mötesspår till mellan Kil och Skåre, men platsen, vid fd Hynboholm hp, är olämplig pga stigning/lutning.

Berörda instanser är dock ense om att på sikt behövs dubbelspår hela vägen Kil-Karlstad. Faktorer som påverkar är dock planerna på den sk "Vålbergsrakan", en direktlinje Karlstad-Vålberg. Byggandet av denna linje har stötts och blötts i mer än 10 års tid. Linjedragningen påverkas bla av utbyggnaden av E18 till motorväg liksom utvecklingen av Bergviks köpcentrum väster om Karlstad. Under året har också oroliga fastighetsägare hört av sig till massmedia, sedan de fått indikationer om att de skulle få en järnväg över tomten! Att sedan Kils kommun inte vill se "Rakan" byggd, utan hellre ett dubbelspår, är en politisk aspekt på problemet.

Ett annat problem är trafiken till Skoghall. Fn måste tåg från/till Kil gå in till Karlstad C för rundgång. Detta skulle lösas med ett triangelspår vid Våxnäs, vilket även diskuterats ur miljöaspekter. När nu kemiska industrin i Skoghall lagts ned, är måhända miljöfaran mindre.

Även linjen Karlstad C-Laxå/Hallsberg har kapacitetsproblem med återkommande förseningar för X2000-tågen. Senaste nytt här är att man tänker tllsätta en "lots" som skall leda dessa tåg så att de blir rättidiga!/HK

Sveriges mest trafikerade enkelspår? Då och nu... Lots??

av Leif B @, Saturday, November 20, 2010, 12:46 (4904 dagar sedan) @ Hans B. Keller

Även linjen Karlstad C-Laxå/Hallsberg har kapacitetsproblem med återkommande förseningar för X2000-tågen. Senaste nytt här är att man tänker tllsätta en "lots" som skall leda dessa tåg så att de blir rättidiga!/HK

Det där låter intressant! Vad är en "lots" i detta sammanhang? En fjtkl som ska koncentrera sig bara på den sträckan i stället för att köra flera? Någon på SJ:s Trafikledning, som ska bevaka sträckan och ringa till fjtkl om ändrade prioriteringar mellan SJ:s tåg? Eller något liknande på Värmlandstrafiken?

/undrar
Leif

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av Rävfarmaren, Saturday, November 20, 2010, 12:16 (4904 dagar sedan) @ Säo-talibanen

Alldeles riktig kommentar. Vi tänkte nog inte så långt. Stocksundsbron faller då eftersom frågan gäller Sveriges mest trafikerade enkkelspår och inte trafikerade spår inom en station.
Rätt ska vara rätt.
//Roffe Segelström

Sveriges mest trafikerade enkelspår? Malmbanan

av BD, Saturday, November 20, 2010, 08:34 (4904 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Måste var Malmbanan med > 15 milj ton per år.

Sveriges mest trafikerade enkelspår? Södertälje

av Ingo, Saturday, November 20, 2010, 09:13 (4904 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Sträckan Södertälje Hamn - Södertälje C har 12 tågrörelser per timme i rusningstid. 6 tågpar.

Sveriges mest trafikerade enkelspår?

av PJ, Saturday, November 20, 2010, 09:49 (4904 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Sträckan Åstorp-Helsingborg över Bjuv ligger idag på 115 tåg/dygn ett vardagsmedelsdygn. Det är ganska mycket för ett enkelspår som inte bara är en kort snutt, denna sträcka är ca 2 mil. Visserligen är det tätt mellan mötesstationerna men det är ändå ett mycket högt utnyttjande.

Sveriges mest trafikerade enkelspår? Tack och bock!

av Rävfarmaren, Sunday, November 21, 2010, 22:05 (4902 dagar sedan) @ PJ

Jag vill tacka för alla inlägg. Om diskussionen kommer upp igen kan jag slå mina kollegor med häpnad.
Tydligen ligger Roslagsbanan, banan där jag kör, fortfarande bra till med Österskärsbanan bortom Viggbyholm.
Med vänliga hälsningar: Roffe Segelström:-)