Lok litt A, spinnrockar
Jag har många uppgifter om många lok och vagnar m m.
Nedanstående är vad jag hittills sammanfört under rubrikenLok litt A, spinnrockar
15/5 1878 hade III D 5 st A-lok^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/1 1880 till Öd
Med dagens tåg översändes till ÖD exp en låda innehållande plåtbitar tagna från lokomotivets nr 58 rundpanna. På grund härav får vördsamt hemställa vilka försiktighetsmått som skola iakttagas mot de övriga lok nr 56 och 59 vilka levererades samtidigt med lok nr 58 och därför torde hava pannor gjorda av hård stålplåt.
Lok nr 57 som är inne på verkstaden behöver liksom lok nr 58 ny panna.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 26/1 1880 (Endast fragment av skrivelsen återstår)
Härmed får vördsamt meddela………….att den 24/1 avsändes en låda innehållande urhuggna delar ur lokomotivet nr 57 yttre eldstads….^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 11/2 1880 till ÖD
Med anledning av att rundpannorna å de okopplade snälltågslokomotiven nr 57 och 58 voro tillverkade av stålplåt så har härifrån avsänts skrivelse till BP&Co därom och får härmed vördsamt översända avskrift av nämnda svar.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 17/4 1880 till ÖD
…………..Dessutom behövas nya pannor för 140 U (tecken U med två streck över) tryck till lokomotiven litt A nr 57 och 58 samt lok litt B nr 45 vilka lokomotiver nu stå obrukbara.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 4/9 1880 till ÖD
Till svar å telegram nr 4094 den 26/8 får härmed vördsamt avgiva: Pannan till et lok litt A (nr 40) med fullständig armatur, rökskåp och skorsten samt vatten till mitten av glasröret väger 243 centner. Vikten utan vatten 194,75 centner. Tyngdpunktens avstånd från bakgaveln av eldstaden är 6’ 4 7/8” då pannan är fylld med vatten samt 6’ 1 1/16” då pannan är tom. Engelskt mått.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
1 gammal centner = 120 skålpund = 51,04 kg1 ny centner = 100 skålpund = 42,51 kg^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 4/9 1880 till ÖD
Härmed får vördsamt översända ritningar till nya pannor för lok litt A nr 40, 57 och 58. Då i början av nästa månad arbete kommer att tryta för plåtslagarne samt längre fram även för den övriga verkstadspersonalen får jag …(oläsligt)………….. erhålla medgivande om anbuds infordrande från Motala, Avesta, Degerfors och Surahammar på leverans av plåt till ovannämnda trenne pannor………^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/12 1880 till ÖD
Med anledning av skrivelsen den 10/12 avgår idag med snälltåget de begärda ritningarna. Får vördsamt avgiva det pannarbetet är färdigt till lokomotiven litt A nr 40, 57 och 58 nya pannor så långt framskridet att någon ändring ej kan göras. Vid de nya Bb-pannorna är ej något vidgjort.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/1 1883 till ÖD
Med anledning av skrivelse 25/12 får vördsamt avgiva att å distriktet finnes 7 st lokomotiv litt A nr 36, 39, 40, 57, 58, 63 och 76. Med undantag av lok 76 som i år skall hava ny panna är de återstående 6 st ombyggda med nya pannor samt i fullt tjänstbart skick. Kan ej åtaga mig någon ombyggnad av tendrarne. Härvarande tendrar för litt A äro i fullgott skick.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 30/11 1883
Enär lokets nr 34 tender blivit ändrad för lok litt D och lok nr 34 nu är under ombyggnad så får vördsammast hemställa om ej ifall lok nr 48 skall slopas dess tender kunde apteras för lok nr 34 och får i så fall vördsammast anhålla att dess tender måtte hitbeordras.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^¨III D 5/1 1885
Till följd av skrivelsen 23/12 att av de härstädes under ombyggnad varande lokomotiven litt A bland annat nr 35 och 60 i början av nästkommande maj skola vara färdiga att avgå till I D får vördsammt meddela att nämnda tenderlokomotiv sakna tendrar.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 16/1 1885
Härmed får översända infordrade uppgifter å lokomotiv som härstädes blivit ombyggda eller försedda med nya pannor t o m slutet av år 1884.
Lok nr 48 tender går sedan 15/5 med lok nr 34 och lok nr 61 tender sedan 21/6 med lok nr 37. För övrigt hava å III D inga byten av tendrar ägt rum.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 18/1 1885
Vid sammanträdet i höstas bestämdes att III D skulle under hand lämna ombyggda lokomotiven litt A nr 63 och 76 till IV D och lokomotivet nr 40, som har vakuumbroms, till V D.
Med anledning av skrivelse 223/12 får jag vördsamt hemställa att då endast de 3 lokomotiven litt A nr 35, 56 och 60, som nu är under ombyggnad, kunna levereras till I D. IV D får avstå lokomotiv nr 63 och V D lokomotivet nr 40 till I D samt att lokomotivet nr 63 som ännu ej härifrån kunnat undvaras därför må förses med vakuumbroms.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 7/9 1888
Högsta ångtryck 8,5 kg/cm2: A100 och 101
D:o 9 kg/cm2: Ab 34^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 1/11 1889
Ombyggda under året från Aa till Oc :61 (nr 385), 59(386) samt 33 (387) och 74 (388) under ombyggnad.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^Ritningsförteckning för ombyggnad av A till Oc
Panna ……………………………………………………………………..3669
Eldstadsring och detaljer……………………………………….…………3708
Pannstag…………………………………………………………………..3665
Eldstad med rosteranordning……………………………………………...3732
Insättningsritning för tuber med diameter 2” och med kopparändar…...…3565
Detaljer till asklåda………………………………………………………...3508
Beklädnad av panna och dom………………………………...……………3510
Skorsten med gnistfångare………………………………………………….2691(se 35x7)
Do..do………………………………………………………………………2699a
Vattentank…………………………………………………………………..3512a
Ramverk m m……………………………………………………………….3709
Skärm och kolbax……………………………………………………………3727^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/12 1890 Förändringar på lok och tendrar år 1890
Aa 99 och 102 har fått pannorna kasserade
Oc 398 har fått ny panna tvnr 77 P = 10
Oc 399 do ………………….78 P = 10^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^mars 1893 fanns inga lok litt A på III D men Oc 398, 399, 412 och 413 fanns.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^Jag har många uppgifter om många lok och vagnar m m.
Nedanstående är vad jag hittills sammanfört under rubrikenLok litt A, spinnrockar
15/5 1878 hade III D 5 st A-lok^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/1 1880 till Öd
Med dagens tåg översändes till ÖD exp en låda innehållande plåtbitar tagna från lokomotivets nr 58 rundpanna. På grund härav får vördsamt hemställa vilka försiktighetsmått som skola iakttagas mot de övriga lok nr 56 och 59 vilka levererades samtidigt med lok nr 58 och därför torde hava pannor gjorda av hård stålplåt.
Lok nr 57 som är inne på verkstaden behöver liksom lok nr 58 ny panna.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 26/1 1880 (Endast fragment av skrivelsen återstår)
Härmed får vördsamt meddela………….att den 24/1 avsändes en låda innehållande urhuggna delar ur lokomotivet nr 57 yttre eldstads….^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 11/2 1880 till ÖD
Med anledning av att rundpannorna å de okopplade snälltågslokomotiven nr 57 och 58 voro tillverkade av stålplåt så har härifrån avsänts skrivelse till BP&Co därom och får härmed vördsamt översända avskrift av nämnda svar.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 17/4 1880 till ÖD
…………..Dessutom behövas nya pannor för 140 U (tecken U med två streck över) tryck till lokomotiven litt A nr 57 och 58 samt lok litt B nr 45 vilka lokomotiver nu stå obrukbara.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 4/9 1880 till ÖD
Till svar å telegram nr 4094 den 26/8 får härmed vördsamt avgiva: Pannan till et lok litt A (nr 40) med fullständig armatur, rökskåp och skorsten samt vatten till mitten av glasröret väger 243 centner. Vikten utan vatten 194,75 centner. Tyngdpunktens avstånd från bakgaveln av eldstaden är 6’ 4 7/8” då pannan är fylld med vatten samt 6’ 1 1/16” då pannan är tom. Engelskt mått.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
1 gammal centner = 120 skålpund = 51,04 kg1 ny centner = 100 skålpund = 42,51 kg^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 4/9 1880 till ÖD
Härmed får vördsamt översända ritningar till nya pannor för lok litt A nr 40, 57 och 58. Då i början av nästa månad arbete kommer att tryta för plåtslagarne samt längre fram även för den övriga verkstadspersonalen får jag …(oläsligt)………….. erhålla medgivande om anbuds infordrande från Motala, Avesta, Degerfors och Surahammar på leverans av plåt till ovannämnda trenne pannor………^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/12 1880 till ÖD
Med anledning av skrivelsen den 10/12 avgår idag med snälltåget de begärda ritningarna. Får vördsamt avgiva det pannarbetet är färdigt till lokomotiven litt A nr 40, 57 och 58 nya pannor så långt framskridet att någon ändring ej kan göras. Vid de nya Bb-pannorna är ej något vidgjort.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/1 1883 till ÖD
Med anledning av skrivelse 25/12 får vördsamt avgiva att å distriktet finnes 7 st lokomotiv litt A nr 36, 39, 40, 57, 58, 63 och 76. Med undantag av lok 76 som i år skall hava ny panna är de återstående 6 st ombyggda med nya pannor samt i fullt tjänstbart skick. Kan ej åtaga mig någon ombyggnad av tendrarne. Härvarande tendrar för litt A äro i fullgott skick.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 30/11 1883
Enär lokets nr 34 tender blivit ändrad för lok litt D och lok nr 34 nu är under ombyggnad så får vördsammast hemställa om ej ifall lok nr 48 skall slopas dess tender kunde apteras för lok nr 34 och får i så fall vördsammast anhålla att dess tender måtte hitbeordras.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^¨III D 5/1 1885
Till följd av skrivelsen 23/12 att av de härstädes under ombyggnad varande lokomotiven litt A bland annat nr 35 och 60 i början av nästkommande maj skola vara färdiga att avgå till I D får vördsammt meddela att nämnda tenderlokomotiv sakna tendrar.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 16/1 1885
Härmed får översända infordrade uppgifter å lokomotiv som härstädes blivit ombyggda eller försedda med nya pannor t o m slutet av år 1884.
Lok nr 48 tender går sedan 15/5 med lok nr 34 och lok nr 61 tender sedan 21/6 med lok nr 37. För övrigt hava å III D inga byten av tendrar ägt rum.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 18/1 1885
Vid sammanträdet i höstas bestämdes att III D skulle under hand lämna ombyggda lokomotiven litt A nr 63 och 76 till IV D och lokomotivet nr 40, som har vakuumbroms, till V D.
Med anledning av skrivelse 223/12 får jag vördsamt hemställa att då endast de 3 lokomotiven litt A nr 35, 56 och 60, som nu är under ombyggnad, kunna levereras till I D. IV D får avstå lokomotiv nr 63 och V D lokomotivet nr 40 till I D samt att lokomotivet nr 63 som ännu ej härifrån kunnat undvaras därför må förses med vakuumbroms.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 7/9 1888
Högsta ångtryck 8,5 kg/cm2: A100 och 101
D:o 9 kg/cm2: Ab 34^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 1/11 1889
Ombyggda under året från Aa till Oc :61 (nr 385), 59(386) samt 33 (387) och 74 (388) under ombyggnad.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^Ritningsförteckning för ombyggnad av A till Oc
Panna ……………………………………………………………………..3669
Eldstadsring och detaljer……………………………………….…………3708
Pannstag…………………………………………………………………..3665
Eldstad med rosteranordning……………………………………………...3732
Insättningsritning för tuber med diameter 2” och med kopparändar…...…3565
Detaljer till asklåda………………………………………………………...3508
Beklädnad av panna och dom………………………………...……………3510
Skorsten med gnistfångare………………………………………………….2691(se 35x7)
Do..do………………………………………………………………………2699a
Vattentank…………………………………………………………………..3512a
Ramverk m m……………………………………………………………….3709
Skärm och kolbax……………………………………………………………3727^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/12 1890 Förändringar på lok och tendrar år 1890
Aa 99 och 102 har fått pannorna kasserade
Oc 398 har fått ny panna tvnr 77 P = 10
Oc 399 do ………………….78 P = 10^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^mars 1893 fanns inga lok litt A på III D men Oc 398, 399, 412 och 413 fanns.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Jag har många uppgifter om många lok och vagnar m m.
Nedanstående är vad jag hittills sammanfört under rubrikenLok litt A, spinnrockar
15/5 1878 hade III D 5 st A-lok^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/1 1880 till Öd
Med dagens tåg översändes till ÖD exp en låda innehållande plåtbitar tagna från lokomotivets nr 58 rundpanna. På grund härav får vördsamt hemställa vilka försiktighetsmått som skola iakttagas mot de övriga lok nr 56 och 59 vilka levererades samtidigt med lok nr 58 och därför torde hava pannor gjorda av hård stålplåt.
Lok nr 57 som är inne på verkstaden behöver liksom lok nr 58 ny panna.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 26/1 1880 (Endast fragment av skrivelsen återstår)
Härmed får vördsamt meddela………….att den 24/1 avsändes en låda innehållande urhuggna delar ur lokomotivet nr 57 yttre eldstads….^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 11/2 1880 till ÖD
Med anledning av att rundpannorna å de okopplade snälltågslokomotiven nr 57 och 58 voro tillverkade av stålplåt så har härifrån avsänts skrivelse till BP&Co därom och får härmed vördsamt översända avskrift av nämnda svar.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 17/4 1880 till ÖD
…………..Dessutom behövas nya pannor för 140 U (tecken U med två streck över) tryck till lokomotiven litt A nr 57 och 58 samt lok litt B nr 45 vilka lokomotiver nu stå obrukbara.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 4/9 1880 till ÖD
Till svar å telegram nr 4094 den 26/8 får härmed vördsamt avgiva: Pannan till et lok litt A (nr 40) med fullständig armatur, rökskåp och skorsten samt vatten till mitten av glasröret väger 243 centner. Vikten utan vatten 194,75 centner. Tyngdpunktens avstånd från bakgaveln av eldstaden är 6’ 4 7/8” då pannan är fylld med vatten samt 6’ 1 1/16” då pannan är tom. Engelskt mått.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
1 gammal centner = 120 skålpund = 51,04 kg1 ny centner = 100 skålpund = 42,51 kg^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 4/9 1880 till ÖD
Härmed får vördsamt översända ritningar till nya pannor för lok litt A nr 40, 57 och 58. Då i början av nästa månad arbete kommer att tryta för plåtslagarne samt längre fram även för den övriga verkstadspersonalen får jag …(oläsligt)………….. erhålla medgivande om anbuds infordrande från Motala, Avesta, Degerfors och Surahammar på leverans av plåt till ovannämnda trenne pannor………^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/12 1880 till ÖD
Med anledning av skrivelsen den 10/12 avgår idag med snälltåget de begärda ritningarna. Får vördsamt avgiva det pannarbetet är färdigt till lokomotiven litt A nr 40, 57 och 58 nya pannor så långt framskridet att någon ändring ej kan göras. Vid de nya Bb-pannorna är ej något vidgjort.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/1 1883 till ÖD
Med anledning av skrivelse 25/12 får vördsamt avgiva att å distriktet finnes 7 st lokomotiv litt A nr 36, 39, 40, 57, 58, 63 och 76. Med undantag av lok 76 som i år skall hava ny panna är de återstående 6 st ombyggda med nya pannor samt i fullt tjänstbart skick. Kan ej åtaga mig någon ombyggnad av tendrarne. Härvarande tendrar för litt A äro i fullgott skick.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 30/11 1883
Enär lokets nr 34 tender blivit ändrad för lok litt D och lok nr 34 nu är under ombyggnad så får vördsammast hemställa om ej ifall lok nr 48 skall slopas dess tender kunde apteras för lok nr 34 och får i så fall vördsammast anhålla att dess tender måtte hitbeordras.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^¨III D 5/1 1885
Till följd av skrivelsen 23/12 att av de härstädes under ombyggnad varande lokomotiven litt A bland annat nr 35 och 60 i början av nästkommande maj skola vara färdiga att avgå till I D får vördsammt meddela att nämnda tenderlokomotiv sakna tendrar.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 16/1 1885
Härmed får översända infordrade uppgifter å lokomotiv som härstädes blivit ombyggda eller försedda med nya pannor t o m slutet av år 1884.
Lok nr 48 tender går sedan 15/5 med lok nr 34 och lok nr 61 tender sedan 21/6 med lok nr 37. För övrigt hava å III D inga byten av tendrar ägt rum.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 18/1 1885
Vid sammanträdet i höstas bestämdes att III D skulle under hand lämna ombyggda lokomotiven litt A nr 63 och 76 till IV D och lokomotivet nr 40, som har vakuumbroms, till V D.
Med anledning av skrivelse 223/12 får jag vördsamt hemställa att då endast de 3 lokomotiven litt A nr 35, 56 och 60, som nu är under ombyggnad, kunna levereras till I D. IV D får avstå lokomotiv nr 63 och V D lokomotivet nr 40 till I D samt att lokomotivet nr 63 som ännu ej härifrån kunnat undvaras därför må förses med vakuumbroms.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 7/9 1888
Högsta ångtryck 8,5 kg/cm2: A100 och 101
D:o 9 kg/cm2: Ab 34^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 1/11 1889
Ombyggda under året från Aa till Oc :61 (nr 385), 59(386) samt 33 (387) och 74 (388) under ombyggnad.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^Ritningsförteckning för ombyggnad av A till Oc
Panna ……………………………………………………………………..3669
Eldstadsring och detaljer……………………………………….…………3708
Pannstag…………………………………………………………………..3665
Eldstad med rosteranordning……………………………………………...3732
Insättningsritning för tuber med diameter 2” och med kopparändar…...…3565
Detaljer till asklåda………………………………………………………...3508
Beklädnad av panna och dom………………………………...……………3510
Skorsten med gnistfångare………………………………………………….2691(se 35x7)
Do..do………………………………………………………………………2699a
Vattentank…………………………………………………………………..3512a
Ramverk m m……………………………………………………………….3709
Skärm och kolbax……………………………………………………………3727^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/12 1890 Förändringar på lok och tendrar år 1890
Aa 99 och 102 har fått pannorna kasserade
Oc 398 har fått ny panna tvnr 77 P = 10
Oc 399 do ………………….78 P = 10^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^mars 1893 fanns inga lok litt A på III D men Oc 398, 399, 412 och 413 fanns.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^c Lok litt A, spinnrockar
15/5 1878 hade III D 5 st A-lok^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/1 1880 till Öd
Med dagens tåg översändes till ÖD exp en låda innehållande plåtbitar tagna från lokomotivets nr 58 rundpanna. På grund härav får vördsamt hemställa vilka försiktighetsmått som skola iakttagas mot de övriga lok nr 56 och 59 vilka levererades samtidigt med lok nr 58 och därför torde hava pannor gjorda av hård stålplåt.
Lok nr 57 som är inne på verkstaden behöver liksom lok nr 58 ny panna.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 26/1 1880 (Endast fragment av skrivelsen återstår)
Härmed får vördsamt meddela………….att den 24/1 avsändes en låda innehållande urhuggna delar ur lokomotivet nr 57 yttre eldstads….^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 11/2 1880 till ÖD
Med anledning av att rundpannorna å de okopplade snälltågslokomotiven nr 57 och 58 voro tillverkade av stålplåt så har härifrån avsänts skrivelse till BP&Co därom och får härmed vördsamt översända avskrift av nämnda svar.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 17/4 1880 till ÖD
…………..Dessutom behövas nya pannor för 140 U (tecken U med två streck över) tryck till lokomotiven litt A nr 57 och 58 samt lok litt B nr 45 vilka lokomotiver nu stå obrukbara.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 4/9 1880 till ÖD
Till svar å telegram nr 4094 den 26/8 får härmed vördsamt avgiva: Pannan till et lok litt A (nr 40) med fullständig armatur, rökskåp och skorsten samt vatten till mitten av glasröret väger 243 centner. Vikten utan vatten 194,75 centner. Tyngdpunktens avstånd från bakgaveln av eldstaden är 6’ 4 7/8” då pannan är fylld med vatten samt 6’ 1 1/16” då pannan är tom. Engelskt mått.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
1 gammal centner = 120 skålpund = 51,04 kg1 ny centner = 100 skålpund = 42,51 kg^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 4/9 1880 till ÖD
Härmed får vördsamt översända ritningar till nya pannor för lok litt A nr 40, 57 och 58. Då i början av nästa månad arbete kommer att tryta för plåtslagarne samt längre fram även för den övriga verkstadspersonalen får jag …(oläsligt)………….. erhålla medgivande om anbuds infordrande från Motala, Avesta, Degerfors och Surahammar på leverans av plåt till ovannämnda trenne pannor………^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/12 1880 till ÖD
Med anledning av skrivelsen den 10/12 avgår idag med snälltåget de begärda ritningarna. Får vördsamt avgiva det pannarbetet är färdigt till lokomotiven litt A nr 40, 57 och 58 nya pannor så långt framskridet att någon ändring ej kan göras. Vid de nya Bb-pannorna är ej något vidgjort.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/1 1883 till ÖD
Med anledning av skrivelse 25/12 får vördsamt avgiva att å distriktet finnes 7 st lokomotiv litt A nr 36, 39, 40, 57, 58, 63 och 76. Med undantag av lok 76 som i år skall hava ny panna är de återstående 6 st ombyggda med nya pannor samt i fullt tjänstbart skick. Kan ej åtaga mig någon ombyggnad av tendrarne. Härvarande tendrar för litt A äro i fullgott skick.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 30/11 1883
Enär lokets nr 34 tender blivit ändrad för lok litt D och lok nr 34 nu är under ombyggnad så får vördsammast hemställa om ej ifall lok nr 48 skall slopas dess tender kunde apteras för lok nr 34 och får i så fall vördsammast anhålla att dess tender måtte hitbeordras.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^¨III D 5/1 1885
Till följd av skrivelsen 23/12 att av de härstädes under ombyggnad varande lokomotiven litt A bland annat nr 35 och 60 i början av nästkommande maj skola vara färdiga att avgå till I D får vördsammt meddela att nämnda tenderlokomotiv sakna tendrar.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 16/1 1885
Härmed får översända infordrade uppgifter å lokomotiv som härstädes blivit ombyggda eller försedda med nya pannor t o m slutet av år 1884.
Lok nr 48 tender går sedan 15/5 med lok nr 34 och lok nr 61 tender sedan 21/6 med lok nr 37. För övrigt hava å III D inga byten av tendrar ägt rum.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 18/1 1885
Vid sammanträdet i höstas bestämdes att III D skulle under hand lämna ombyggda lokomotiven litt A nr 63 och 76 till IV D och lokomotivet nr 40, som har vakuumbroms, till V D.
Med anledning av skrivelse 223/12 får jag vördsamt hemställa att då endast de 3 lokomotiven litt A nr 35, 56 och 60, som nu är under ombyggnad, kunna levereras till I D. IV D får avstå lokomotiv nr 63 och V D lokomotivet nr 40 till I D samt att lokomotivet nr 63 som ännu ej härifrån kunnat undvaras därför må förses med vakuumbroms.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 7/9 1888
Högsta ångtryck 8,5 kg/cm2: A100 och 101
D:o 9 kg/cm2: Ab 34^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 1/11 1889
Ombyggda under året från Aa till Oc :61 (nr 385), 59(386) samt 33 (387) och 74 (388) under ombyggnad.^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^Ritningsförteckning för ombyggnad av A till Oc
Panna ……………………………………………………………………..3669
Eldstadsring och detaljer……………………………………….…………3708
Pannstag…………………………………………………………………..3665
Eldstad med rosteranordning……………………………………………...3732
Insättningsritning för tuber med diameter 2” och med kopparändar…...…3565
Detaljer till asklåda………………………………………………………...3508
Beklädnad av panna och dom………………………………...……………3510
Skorsten med gnistfångare………………………………………………….2691(se 35x7)
Do..do………………………………………………………………………2699a
Vattentank…………………………………………………………………..3512a
Ramverk m m……………………………………………………………….3709
Skärm och kolbax……………………………………………………………3727^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^III D 12/12 1890 Förändringar på lok och tendrar år 1890
Aa 99 och 102 har fått pannorna kasserade
Oc 398 har fått ny panna tvnr 77 P = 10
Oc 399 do ………………….78 P = 10^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^mars 1893 fanns inga lok litt A på III D men Oc 398, 399, 412 och 413 fanns.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Anledningen till att bl a A-lokens pannor relativt tidigt utmönstrades var att de var byggda av stål av dåtida kvalitet. Stål började åter att användas vid ångpannetillverkning i början av 1890-talet.
Det var inte bara inom järnvägen som stålet kom i vanryckte på 1889-talet.
Hela tråden: