Re: Halv skruvbromsplattform på G-vagn
>>BJs vagnpark innehåller en hel del vagnar. Den här har jag funderat lite extra över.
>>Varför sitter t.ex. skruvbromsen så högt upp?
>>Var det vanligt att godsvagnar hade övergångsbryggor?
>>Luckan i dörren påminner nästan om en dito i ett fängelse.
>>Mvh Affe
>>
>
>Den högt placerade skruvbromsen medger tillräckligt kopplarutrymme mellan vagnarna utan att förlänga ramen med en bromsplattform. Normalt är den höga plattformen genomgående över vagnens bredd men på denna vagn har den kapats av för att få genomgångsmöjlighet mellan två vagnar. Det har funnits andra lösningar på detta problem men dessa ger sällan alla fördelar som en genomgående hög plkattform har./kfHos SÅS har vi en standard-G-finka SJ 37405 från Falun 1938. Den har också bara en "halv" bromsplattform, men inga tecken vad jag vet på att den har haft genomgång. Kan det tänkas att den vid något tillfälle har fått den gamla plattformen skadad och då ersatt av en ny "halv" för enklare reparation? Reparationen verkar i och för sig ha gått något slarvigt tillväga, för skruvbromsen verkar inte vara speciellt väl injusterad vid installationen och kan knappast användas som rangerbroms.
Men en annan detalj på bilden: Längst ner på väggpanelen syns en skyddande plåtkant som är till för att förhindra fuktinträngning mellan nedersta väggbrädan och "ytterramen", där annars rost på järndetaljerna och röta på träet lätt uppstår när inträngande fukt inte snabbt kan torka bort. Någon som vet när man började med denna livstidsförlängande enkla åtgärd istället för väl ibland tidigare förekommande kitt, som så småningom torkade, sprack och släppte in, men inte ut, fukt?
/funderade CEO, tjf G-vagnsportreparatör å SÅS
Hela tråden: