Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Vad var det för vagnar? - mer info!

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Vad var det för vagnar? - mer info!

av Arne lördagen den 12 februari 2005 Anders Öster: Re: Vad var det för vagnar?



>>I början av 50-talet åkte familjen ut till sommarstället i Kolmården i veckosluten med ett loktåg. Tåget utgick från Norrköping C och vi åkte till Krokeks station (numer Kolmårdens stn). Min fråga nu är vad det kan ha varit för tredjeklassvagnar med öppna plattformar i ändarna och grindar som vi åkte i? Det var träbänkar inne i vagnarna och lamparmaturer som uppenbarligen tidigare hade varit för troligen gasbelysning men numer var försedda med glödlampor.
>>Jag är inte särskilt hemma på littera för den här typen av gamla lokaltågsvagnar men skulle av nostalgiska skäl gärna vilja veta lite detaljer kring vagnarna och gärna se någon bild också. Det var inte särskilt bekväma vagnar men resan mellan stan och landet var ju å andra sidan rätt kort. Dessutom var det roligt och spännande för en ung människa att stå ute på de öppna plattformarna och känna av resan (läs "fartvinden") i det vackra sommarvädret samtidigt som man spanade ut över Bråviken och funderade på Getåolyckan och F-loket 1200 när vi passerade stället för raset av banvallen.
>>Minns Arne och hoppas på några svar med bilder. smile updown>Lite mer uppgifter skulle underlätta.
>Minns du om vagnen hade lanternin?
>Om det var en två axlig eller boggie-vagn?
>Hur såg fönstren ut, breda eller dubbla smala?
>Salong - kupéer?
>Hur såg bänkarna ut, randiga, dvs varannan ljus o mörk laserad?
>Var det stora plattformar med ett utrymme bredvid grinden så man kunde tex se ut bättre?
>Var det solgrindar?
>Se bifogad bild på vagn med lanternin och solgrindar


Tack för bilden på en gammal fin 3:e klass järnvägsvagn. Men den var det nog inte i alla fall. Jag har inget minne av någon lanternin och om det var solgrindar eller inte kommer jag inte ihåg. Eftersom de här resorna företogs i början av och fram till mitten av 50-talet (3:e klass försvann ju 1956 i samband med den stora klassreformen i hela Europa, nåja nästan!) så är det ju fråga om dryga 50 år gamla minnesfragment jag har att pussla med. Jag har försökt att rekonstruera i minnet hur vagnarna såg ut och det som jag klart minns är träbänkarna (det kan nog ha varit randiga som du skriver), lamparmaturerna i taket vilka verkade vara ombyggda från gasljus till elektriskt ljus, de öppna plattformarna i ändarna där man kunde uppleva landskapet susa förbi (ja, ja susa och susa, fartvinden var nog måttlig) och att det var en öppen salong (ja, i varje fall har jag inget minne av några kupéer i ändarna men kanske salongen var delad i en rökavdelning och en utan?).Jag tror att det var en längre vagntyp och att det var boggivagnar. Jag vet att någon (lokföraren, tågmästaren eller annan jvgspersonal) gick och knackade på hjulringarna innan avgång. Jag vet dessutom att jag upplevde vagnarna även under de här resorna på 50-talet som rätt gammalmodiga och inte alls i paritet med vagnarna jag och familjen åkte i i tågen till Stockholm eller hem till Östersund. Så de här loktågen på lokala sträckor som den mellan Norrköping och Kolmården var knappast höjden av komfort ens för 50 år sedan. Men det är ändå med nostalgi jag minns de här resorna till sommarferierna med baden i Bråviken.Erinrar sig Arne, samtidigt som jag minns resterna av den gamla smalspårsbanan, den så kallade Nunnebanan, med sin ändstation nere vid Sandvikens brygga inte långt från nuvarande Kolmårdens djurpark.
smile zwinker


Hela tråden: