Tippvagnar hos TGOJ och LKAB
>>>>I Teknisk Tidskrift 1939 hittade jag denna bild och beskrivning. Jag hade
>>>>tänkt fråga nyligen framlidne Curt Engström, även känd som CWE i
>>>>Ånghwisslan,om det var sådana här vagnar som användes i Kiruna.
>>>>Kanske någon av härvarande läsare vet besked?
>>>Vagnen är från Western Wheeled Scraper antingen importerad och moddad eller byggd på licens i Arboga.
>>>Hans Eriksson i Smedjebacken fann en storskalig ritning på vagnen och han lär ha mer fakta. Vagnarna användes också i Grängesberg och jag har ett 6x6 negativ taget där av Börje Johnsson från Västerås.
>>Börje Johansson skulle det vara. Han är borta sedan kanske 10 år och kan inte försvara sig.
>>Hittade bilden. Vagnen på min bild är märkt TGOJ 10213 Q, Ägare TGO, Hemstation GGM.
>>Jerry
>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>Vagnen var tillverkad av Arboga Mek Verkstad vilket även kan skymtas på bilden. Det vore intressant om du vill visa bilden här.>
I Car Builders Cyclopedia 1946 visas denna vagn tillverkad av Austin-Western
Company,Ill (tidigare Western Wheeled Scraper company). När vagnen är
tillverkad och levererad framgår aldrig i Car Builders Cyclopedia enär samma
bilder och ritningar ofta finns med i flera upplagor.
Vagnen på bilden är utan buffertar men både tidigare och senare har amerikansk
järnvägsmateriel till Europa erhållit buffertar och skruvkoppel först efter
ankomsten som exempelvis Ta, U och T42.
Hela tråden: