Re: Träviadukten i Hjortkvarn
>>Som bekant byggdes en järnvägsviadukt av trä vid Hjortkvarn på Pålsboda - Finspångs järnväg då banan anlades 1874. Det var kanske inte något speciellt med det, även statens linjer byggdes ibland med träbroar, men de byttes i allmänhet ut efter bara några få år. Det märkliga med viadukten i Hjortkvarn var att den blev kvar och användes hela banans livstid, dvs fram till 1987.
>>Men redan 1923 ansågs underhållskostnaderna för viadukten höga och i avsikt att byta ut den inköptes från SJ ett brospann av plåtbalkar som legat över Klarälven och som passade till måtten och dessutom kunde fås till ett billigt pris (ur NÖJ:s 50-årshistorik).
>>Man undrar då hur det kunde komma sig att brospannet aldrig blev inlagt? Vad hände i stället med det? Lades det in någon annanstans? Och hur kunde viadukten som efter 49 år var mogen för utbyte användas ytterligare 64 år? Belastningen på den lär väl inte ha minskat utan snarare ökat med tiden.
>>/Jöran
>Vilken SJ-bro över Klarälven skulle det ha rört sig om? I Karlstad är det väl en aning bredare, och någon annan Klarälvspassage förfogade väl inte SJ över 1923? Eller fattar jag något fel här?Du har säkert fattat det korrekt. Jag vet inte vilken bro det kan ha gällt, det finns ju flera övergångar av Klarälven i Karlstad, Östra resp. Västra älvgrenen och så Pråmkanalen om den får medräknas. Det kan ju också ha varit ett spann av flera i en bro. Vi får hoppas att HK läser detta och kommenterar.Det står även i NÖJ-historiken att man köpte ytterligare ett brospann till samma fördelaktiga pris för att lägga in det vid Borggård, men det står inte uttryckligen att det spannet också skulle ha kommit från Klarälven (Karlstad)./Jöran
Hela tråden: