Re: Samtrafik Statens Järnvägar - Halmstad - Nässjö jvg men ändå inte
>Då HNJ öppnades för trafik den 20 december 1882 inleddes samtrafik med Statens Järnvägar, men samtidigt föreskrevs att inga HNJ-vagnar fick ingå på SJ nät och omvänt fick inga SJ-vagnar tas in på HNJ. Allt gods måste sålunda lastas om.
>Inte förrän den 16 november 1885, alltså efter närmare tre år, medgavs att 40 nylevererade HNJ-vagnar (N 151 - 170 och KN 171 - 190) fick gå i trafik på Statens järnvägar, men övriga var fortfarande utestängda.
>Jag förmodar att föreskriften återspeglar HNJ-bolagets dåliga ekonomi, som inte tillät att de gamla ålderdomliga vagnarna med träunderrede byttes ut mot moderna vagnar i snabbare takt. Men vad kan ha föranlett föreskriften att SJ-vagnar inte fick tas in på HNJ?
>/JöranHårdare buffertar? Som träunderredena inte ansågs orka med? Näe... låter långsökt.
Hela tråden: