Re: E63 och Ub Tredelning
>>>>>>Är det bara en tillfällighet att Tyska E63 (E63) och UB är så lika, sneglade Tyskarna på Sverige, för visst är UB en äldre konstruktion??
>>>>>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>>>>>Snarare har SJ och DR tittat på vad som fanns i Schweiz.
>>>>Men kan det inte ha hänt någon gång under den tiden att tyskarna tittat på Sverige?
>>>...och snabbt tittat bort igen?
>>Jag menar nu alltså att tyskarna kunde ha hämtat något intryck från Sverige som de kan ha tagit efter. Sverige, Schweiz och Italien var de länder som under den här tiden hade elektrifierat i störst omfattning. Tyskarna hade hade kommit långt i utvecklingen av loktyper men de hade inte eldrift i lika stor omfattning som Sverige. Med tanke på att Sverige så tidigt hade eldrift i så stor omfattning så borde det ha gjort intryck utanför Sveriges gränser och gjort bland annat tyskar nyfikna på en del svenskt tänkande när det bland annat gäller lok-konstruktioner. Oftast var det Sverige som tog efter tyskarna och F-loket är ett tydligt exempel på detta som har tyska E18 som förebild. Men kanske tyskarna någon gång intresserat för en svensk lösning ibland? Kanske inte ett helt lok men vissa tekniska lösningar på en del ellok?
>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^¨
>Det öfverholmska systemet med tredelning av motorspänningen uppmärksammades och efterbildades.Jag har för mig att ASEA var rätt långt framme med tyristorstyrning och slirningsbegränsning när Rc-loken utvecklades. ASEA började sedan arbeta med trefastekniken i och med Rz och X2. När sedan ASEA och BBC gick samman så suddades de nationella särdragen ut.
Hela tråden: