Re: Trafikplatser m m på Värtabanan?
>>>>Kollade i Jv-data: P-trafik endast 1908-13! Militärtåg dock t o m 1918.
>>>>Det var som katten.
>>>Mycket katten
>>>för därmed sagt att proven med eldrift 1905-1907 försiggick med endast godståg.
>>>Det tror jag inte på.
>>>Finns det inte ett foto på någon av elmotorvagnarna vid Albano station förresten?
>>>SI
>>"Från 1908" tycks endast gälla Tomteboda - Norrtull. Sträckan Stockholm C -Karlberg - Norrtull - Värtan trafikerades med persontåg från 1882 enligt Järnvägsdata. Enligt "Tågtidtabellen" somrarna 1887 och 1895 gjordes uppehåll förutom vid nämnda platser även vid Stallmästargården, Albano och Ugglevikskällan.
>Aha. Uppg. i "Gula" Jv.data från 1992 är alltså ofullständiga?Nej. Samma uppgifter 1992 och 1999:
"Öppn 15.5.1882 Karlberg - Värtan, 6 km, allmän trafik och Tomteboda - Norrtull, 1 km, godstrafik
....
1908 Tomteboda - Norrtull, persontrafik."Tidigare i tråden (som började med Stockholm Ö ställverk) efterfrågades rörelseform för trafiken till och från Stockholm Ö:Värtabanan med sidobana till Stockholm Ö trafikerades som "bispår" med bispårståg som framfördes enligt (förenklad) tidtabell åtminstone fram till 1950-talet. Bispår och bispårståg fanns i säkerhetsordningen till 1959. När spåret Albano - Stockholm Ö revs upp var Stockholm N - Värtan vutbana.
Hela tråden: