Re: Trafikplatser m m på Värtabanan?
>>>>>>Kollade i Jv-data: P-trafik endast 1908-13! Militärtåg dock t o m 1918.
>>>>>>Det var som katten.
>>>>>Mycket katten
>>>>>för därmed sagt att proven med eldrift 1905-1907 försiggick med endast godståg.
>>>>>Det tror jag inte på.
>>>>>Finns det inte ett foto på någon av elmotorvagnarna vid Albano station förresten?
>>>>>SI
>>>>"Från 1908" tycks endast gälla Tomteboda - Norrtull. Sträckan Stockholm C -Karlberg - Norrtull - Värtan trafikerades med persontåg från 1882 enligt Järnvägsdata. Enligt "Tågtidtabellen" somrarna 1887 och 1895 gjordes uppehåll förutom vid nämnda platser även vid Stallmästargården, Albano och Ugglevikskällan.
>>>Aha. Uppg. i "Gula" Jv.data från 1992 är alltså ofullständiga?
>>Nej. Samma uppgifter 1992 och 1999:
>>"Öppn 15.5.1882 Karlberg - Värtan, 6 km, allmän trafik och Tomteboda - Norrtull, 1 km, godstrafik
>>....
>>1908 Tomteboda - Norrtull, persontrafik."
>>Tidigare i tråden (som började med Stockholm Ö ställverk) efterfrågades rörelseform för trafiken till och från Stockholm Ö:
>>Värtabanan med sidobana till Stockholm Ö trafikerades som "bispår" med bispårståg som framfördes enligt (förenklad) tidtabell åtminstone fram till 1950-talet. Bispår och bispårståg fanns i säkerhetsordningen till 1959. När spåret Albano - Stockholm Ö revs upp var Stockholm N - Värtan vutbana.
>...vilket borde betyda att eventuella rörelser till och från Stockholm Ö skedde som växling vid Albano lp?
>Fanns det någon signalsäkerhetsanläggning vid Albano? Något måste det ju ha funnits med tanke på dvärgsignalerna?Vill minnas att dvärgsignalerna enbart kontrollerade växellägena. Så som i Rimbo på slutet.
Hela tråden: