Re: Hamnkran i Halland
>>Har ni sett vilken tjusig kran? Befinner sig i Halmstad längs med Nissan, vid Tullkammaren. Restaurerad 2005 av "Föreningen Kranens Vänner"
>Trevlig bild, tack för den!
>Lite ovanlig placering med järnvägsspår utanför kranspåret närmast kajkanten. Är detta ursprungligt eller har kranen flyttats på senare tid? Sånt har ju hänt med vissa "museala" hamnkranar, t ex i Göteborg.
>När kan den ha använts senast för ursprungligt ändamål? Hur många av denna typ eller liknande kan ha funnits i Halmstad? Strömförsörjning via gummikabel eller i marken försänkt strömskena?
>Det verkar ju annars vara plats för två spår under kranen, och som vanligt dyker då den intressanta frågan upp om dess spårvidd. Hur stor är alltså denna? Vet någon om det har funnits några standarder betr kranspårvidder? Hemma i Helsingborg mätte jag upp ca 9,45m i Oceanhamnen innan detta område blev så hemligt och avspärrat och kranarna dessutom skrotades där. Någon som känner igen detta mått?
>Finns några uppgifter om tillverkare och -år? I Halmstad fanns väl en mekanisk verkstad som tillverkade åtminstone en del järnvägsvagnar, men även kranar? En del kranar i Helsingborg kom från Götaverken, men vilka övriga svenska tillverkare kan det ha funnits? De sista spårgående kranarna i Hbg kom vad jag minns från också nerlagda Kampnagel http://de.wikipedia.org/wiki/Kampnagel i Hamburg samt finska Kone och holländska Hensen.
>Detta med kranar är ju ett något bredspårigt ämne som oftast ändå har haft med godshantering på järnväg att göra och kan ju därför anses platsa i detta forum också, men finns det något mer specialiserat forum för dessa?
>/undrar CEO som vanligtKranen är byggd 1921 av Malcusfabrikerna i Halmstad, ett företag som tillverkade verkstadsprodukter inom ett ganska vitt spektrum, från borrstål till hamnkranar.
Den användes fram till 1999, och var då placerad närmare Nissans mynning, i en del av hamnen som fortfarande används för tung hamnverksamhet. Den stod då mycket riktigt närmare kajkanten, och med två järnvägsspår under. Nu har den alltså flyttats till en mer turistvänlig placering på Tullkammarkajen, vilken numera mest används för småbåtsförtöjning. Jag vet inte säkert varför den inte står intill kajkanten längre. Kanske för att inte vara i vägen för småbåtsverksamheten eller pga att Tullkammarkajen misstänks vara i dåligt skick. En annan möjlighet är att det inte gick ihop med de befintliga spåren på platsen, Tullkammakajens ursprungliga kranar spände bara över ett spår, så de båda spåren där måste rimligtvis ligga på lite större avstånd från varandra för att få plats med ett kranben mellan.
Totalt fanns väl som mest ett tiotal kranar längs Nissan, varav tre var brokranar med plats för (tror jag) fyra spår under. Senare tillkom ett antal större och modernare kranar vid östra hamnbassängen, av vilka ett par fortfarande är i drift.Lite mer info och bilder finns hos Hallandsposten:
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=243536/Jonas Alowersson
Hela tråden: