Re: Skruvbroms
>
>>
>>Den högt placerade skruvbromsen medger tillräckligt kopplarutrymme mellan vagnarna utan att förlänga ramen med en bromsplattform. Normalt är den höga plattformen genomgående över vagnens bredd men på denna vagn har den kapats av för att få genomgångsmöjlighet mellan två vagnar. Det har funnits andra lösningar på detta problem men dessa ger sällan alla fördelar som en genomgående hög plkattform har./kf
>Var verkligen skruvbromsen avsedd för handbromsning av tåg? När är vagnen byggd? Trettio-fyrtiotal? Då var väl ändå den genomgående bromsen införd i de tåg vagnen var avsedd för. Varför då placera parkeringsbromsen högt uppe på gaveln? Många linjer var redan elektrifierade och hur såg man på elskydd då? Verkar farligt att gå upp och dra skruven under kontaktledning. Märkligt att inte parkeringsbromsen var anbringad i underredet, en billigare och enklare lösning.
Även om skruvbromsen inte var normal driftbroms användes den längs som rangerbroms utöver funktionen som parkeringsbroms och då fyller bromsplattformen en uppgift. Bromsskruven skall helst vara tillgänglig från vagnens båda sidor men alla vagnar behöver inte ha skruvbroms. Det är mycket frustrerande att upptäcka att bromsen sitter på "fel" sida när den skall användas. Närmare upplysningar om denna form av rangerbroms finns i äldre växlingsinstruktioner./kf
Hela tråden: