Stridsvagnshinder, hur var de tänkta att funka?
På historiska järnvägsbilder kan man ibland se s.k. stridsvagnshinder, de ser ut som en stor betongklump med järnvägshjul liggande vid sidan av spåret. Jag antar att de var avsedda att flyttas (fällas?) upp på eller ut på spåret t. ex. vid någon bro, men hur skulle det gå till? Det kan ju vara besvärligt att rekvirera en kranvagn när den lede fi flåsar en i nacken. Var de lätta att få upp/ut så borde de ju vara lätta att plocka bort. Vari ligger försåtet? Vad var hjulen till för? Kort sagt hur var det tänkt? På nedanstående länk finns både en bild och målande beskrivningar av historiken, dock ingenting om själva funktionen hos denna typ av anordning.Frågan även ställd i vår kära gamla postvagn med sina kålmaskar och Rc-lok. Hälsar och undrar Micke S som önskar detta forum lycka till.
Stridsvagnshinder på JÅÅJ
Hela tråden: