Re: Boggi modell 1890 bevarad Skrivelser
>Boggie modell 1890
>
>Dnr Mbr 704/33
>Mbr
>Till Maskindirektören vid Huvudverkstaden Örebro-Tomteboda
>Örebro
>Ang slopade 1890 års boggier.
>För SJ räkning kontraherades de första boggierna i augusti 1890 och erhöllo nummer i serien 1 – 49.
>Då det är av intresse att för framtiden bevara en event. två av dessa för SJ först levererade, numera slopade, personvagnsboggier, bestämmer styrelsen härmed, att de två vid huvudverkstaden i Tomteboda för närvarande undanställda slopade boggieramverken nr 35 och 42 skola, efter komplettering med fjädrar o d , för järnvägsmuseets räkning därstädes tills vidare förvaras.
>Maskiningenjören, huvudverkstaden , Tomteboda, samt föreståndaren för järnvägsmuseet hava erhållit avskrifter av denna skrivelse.
>Stockholm den 21 december 1933
>Kungl. Järnvägsstyrelsen
>
>Boggie modell 1890
>
>Dnr Mbr 704/33
>Mbr
>Till Maskindirektören vid Huvudverkstaden Örebro-Tomteboda
>Örebro
>Ang slopade 1890 års boggier.
>För SJ räkning kontraherades de första boggierna i augusti 1890 och erhöllo nummer i serien 1 – 49.
>Då det är av intresse att för framtiden bevara en event. två av dessa för SJ först levererade, numera slopade, personvagnsboggier, bestämmer styrelsen härmed, att de två vid huvudverkstaden i Tomteboda för närvarande undanställda slopade boggieramverken nr 35 och 42 skola, efter komplettering med fjädrar o d , för järnvägsmuseets räkning därstädes tills vidare förvaras.
>Maskiningenjören, huvudverkstaden , Tomteboda, samt föreståndaren för järnvägsmuseet hava erhållit avskrifter av denna skrivelse.
>Stockholm den 21 december 1933
>Kungl. JärnvägsstyrelsenÄr det dessa som det ryktas om att de finns kvar i Örebro?
/tell
Hela tråden: