Den moderna smalspårsjärnvägen på Mallorca - ?? (Bana)
Trevligt - tack!
Ang. spårvidderna är det kanske inte så märkligt att man övergått till meterspår vid alla nyanläggningarna - däremot mera anmärkningsvärt att man hade tre engelska fot fr början här på ön!
Jag kan inte förhistorien/historierna ang. smalspår i Spanien. Var det kanske som så, att FC de Mallorca var först med smalspår i hela "imperiet"? Minns att jag sett foton av ganska så ålderstigna ånglok här på öns f d nät. = start nån gång 1880?
Allra först ut med smalspår i allmän trafik (gods- och gruvbanor fanns något tidigare) var 1067mm och 1219mm i trakten av Huelva i sydvästra Spanien 1870 respektive 1871.
Den första 914mm-banan på Mallorca öppnade 1875, medan första meterspåret i landet såvitt jag vet dröjde till 1882 (Bilbao - Durango). Jag har en uppgift om att en bana söder om Valencia (Silla - Cullera) öppnades 1878 som smalspår, men om den hade meterspår eller något annat är litet oklart. (Den breddades hursomhelst 1935 och är idag en del av banan Valencia - Gandia.) Från ca 1884-85 började sedan meterspårsbanor att byggas på flera håll i landet.