Upmark, Dalslandsbanan och den elektrifierade hästen (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Sunday, March 25, 2012, 20:32 (4637 dagar sedan)

Åkare Jonsson i Ed skötte sin rörelse med häst. En gång passerade Jonsson med sin dragare över Dalslandsbanan strax efter att ett tåg rullat förbi. Hästen råkade komma i kontakt med båda rälerna. Sedan dess skyggade djuret för järnvägsövergångar och måste ledas över med tvång. Jonsson fick sälja hästen, och gjorde en förlust på 375 kr. Den 15 augusti 1956 skrev åkaren till SJ och ville ha ersättning för förlusten.

Redan två dagar senare hade den effektive generaldirektören Erik Upmark tagit sig an ärendet och skickade det vidare till elektrotekniska byrån med en fråga om hur stor potentialskillnaden mellan rälerna kunde bli, samt om något liknande tidigare förekommit. Upmark påpekade att hästar är "mycket känsliga på grund av den goda kontakten sko - hov".

Den 25 augusti svarade Edenius på elektrotekniska byrån att en liknande händelse inträffat tidigare. På en bana med återledning och sugtransformatorer kunde potentialskillnaden nog bli upp mot 75 volt, särskilt om ena rälen var isolerad för spårledningsändamål. Sträckan Mellerud - Kornsjö, där åkare Jonsson fått sådana problem med sin häst, var dock värre. Återledning saknades och sugtransformatorerna var anslutna direkt till rälerna. Därför fick man räkna med större återgångsströmmar genom skenorna.

Det framgår inte av de dokument jag hittat huruvida Upmark förbarmade sig över åkaren. Kanske betalade SJ en del av förlusten? Jag gissar att en viss värdeminskning över tiden var helt naturlig för åkarhästar, alldeles utan påverkan från den elektriska järnvägsdriften

Källa: Ebr-handlingar hos Sveriges Järnvägsmuseum

Upmark, Dalslandsbanan och den elektrifierade hästen

av Jakob E, Monday, March 26, 2012, 07:34 (4636 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för att du förgyller vår vardag med dessa underbara utdrag.

Man fascineras över alla de små händelser som finns sparade i alla dessa arkiv.

Upmark, Dalslandsbanan och den elektrifierade hästen

av Olle E, Monday, March 26, 2012, 11:17 (4636 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Underbart nedslag i historien.
:-)

Upmark, Dalslandsbanan och den elektrifierade hästen

av Nicke nyfiken, Tuesday, March 27, 2012, 05:20 (4635 dagar sedan) @ Olle E

GD Erik Upmark:-) var som en far för hela SJ, brann för sitt ämbete till skillnad från sina efterträdare.

Upmark, Dalslandsbanan och den elektrifierade hästen

av Lennart Fransson, Tuesday, March 27, 2012, 08:28 (4635 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

GD Erik Upmark:-) var som en far för hela SJ, brann för sitt ämbete till skillnad från sina efterträdare.

Var inte de 20 åren han var GD (1949 - 1969) de år då SJ slog in på en linje som medförde nedläggning av väldigt många "lokala" linjer och att man rationaliserade mycket hårt?

Upmark, Dalslandsbanan och den elektrifierade hästen

av Kjell Aghult, Tuesday, March 27, 2012, 08:40 (4635 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Var inte de 20 åren han var GD (1949 - 1969) de år då SJ slog in på en linje som medförde nedläggning av väldigt många "lokala" linjer och att man rationaliserade mycket hårt?

Jo, efter krav från riksdag och regering. SJ började ge företagsekonomisk förlust från 1952, då man bl a drabbats av ett dyrt personalavtal: Ob-tilläggen, förbättrade arbetstidsregler etc. Dessa var dock nödvändiga för att SJ skulle klara konkurrensen om arbetskraften, även med den skiftgående industrin. Koreakriget pågick, högkonjunktur och personalbrist rådde.

Röda siffror i bokslut har aldrig gillats av några ägare.

Upmark, Dalslandsbanan och den elektrifierade hästen

av Nicke nyfiken, Wednesday, March 28, 2012, 06:08 (4634 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Har ett svagt minne av att SJ gick med vinst 1965, rätta mig om jag har fel.

Upmark, Dalslandsbanan och den elektrifierade hästen

av Kjell Aghult, Wednesday, March 28, 2012, 09:16 (4634 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Har ett svagt minne av att SJ gick med vinst 1965, rätta mig om jag har fel.

Veterligen var det bara ett enda budgetår och berodde på ändrad redovisning. Staten övertog vissa kostnader.


Time: 219
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1026
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1097
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2355