Den är tagen innan vagnhall 2 byggdes. man kan ana grusgropsspåret i en svag båge ett par hundra meter norr om Tule. Vad jag inte visste var att både Tule och Bäl grusgrop omnämndes redan i SlRj:s besiktningsprotokoll från 10 maj 1902. Jag trodde bäl-gropen öppnade då Tule stängde 1924. Så fel man kan ha ibland.
"... Vid spårvexlarne till grustagen vid Halla och Bäl fattas fasta signaler.
För såvida icke dessa spårvexlar ofördröjande upptagas, skola vid desamma uppsättas med vexlarne förseglade fasta signaler och anordnas vagnstoppare öfver grusspåren samt uppsättas fripålar."
Undrar om det är nedanstående första vändskiva man ser en bit längre österut mot Visby på eniro? Efter SlRJ:s kurva, 300 m ca. Ett spår slutar i en rundel. Den vanliga vändskivan som vi vet om och ska återanvändas finns i ett buskage och syns inte.
"... Roma station tillhörig Gotlands jernvägsaktiebolag. Slite - Roma jernvägsaktiebolag har härstädes utvidgat spårsystemet och flyttat vändskivan. Hvaremot icke ännu lokomotivstallet blifvit flyttadt eller kolbås uppfördt och vagnvåg inlagd. De nyutlagda spåren voro icke fullt grusade och justerade. Vid Slite - Roma jernvägs ingångsspår skall plattform utläggas. Fast signal finnes och bör från densamma anornas ledning till ställback vid jernvägens ingångsvexel å stationen. Derjemte skall denna fasta signal så förbindas med den förutvarande fasta signalen för Gotlands jernväg, att dessa icke samtidigt kunna ställas till varsamhet."