Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Mera spår av spår - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Mera spår av spår (Bana)

av nicke, Thursday, January 24, 2008, 13:20 (6166 dagar sedan) @ Granis

Den är tagen innan vagnhall 2 byggdes. man kan ana grusgropsspåret i en svag båge ett par hundra meter norr om Tule. Vad jag inte visste var att både Tule och Bäl grusgrop omnämndes redan i SlRj:s besiktningsprotokoll från 10 maj 1902. Jag trodde bäl-gropen öppnade då Tule stängde 1924. Så fel man kan ha ibland.

"... Vid spårvexlarne till grustagen vid Halla och Bäl fattas fasta signaler.
För såvida icke dessa spårvexlar ofördröjande upptagas, skola vid desamma uppsättas med vexlarne förseglade fasta signaler och anordnas vagnstoppare öfver grusspåren samt uppsättas fripålar."

Undrar om det är nedanstående första vändskiva man ser en bit längre österut mot Visby på eniro? Efter SlRJ:s kurva, 300 m ca. Ett spår slutar i en rundel. Den vanliga vändskivan som vi vet om och ska återanvändas finns i ett buskage och syns inte.

"... Roma station tillhörig Gotlands jernvägsaktiebolag. Slite - Roma jernvägsaktiebolag har härstädes utvidgat spårsystemet och flyttat vändskivan. Hvaremot icke ännu lokomotivstallet blifvit flyttadt eller kolbås uppfördt och vagnvåg inlagd. De nyutlagda spåren voro icke fullt grusade och justerade. Vid Slite - Roma jernvägs ingångsspår skall plattform utläggas. Fast signal finnes och bör från densamma anornas ledning till ställback vid jernvägens ingångsvexel å stationen. Derjemte skall denna fasta signal så förbindas med den förutvarande fasta signalen för Gotlands jernväg, att dessa icke samtidigt kunna ställas till varsamhet."


Hela tråden:

 


Time: 223
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 919
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1049
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2246