Gällivare-Porjus (Bana)
Tack för ett mycket uttömmande svar! Hade inte Kasajåkk kvar växlarna till sidospåret med lokskjulet, fram tills det tömdes 1978? Eller tog man ut loken på linjen med klätterväxlar?
Jag försöker nu skriva ihop någon slags linjebeskrivning och har f.ö nu fotat hela linjen Gällivare-Jokkmokk, förutom Kuossakåbbå med dess två närliggande hållplatser, som får bli något helgprojekt nu mot höstkanten. Hitintills har jag 127 bilder av i huvudsak multnande trä som jag har plockat ihop för ett par webalbum...
Beträffande lokskjulet i Kasajokk.
Som jag kan bedömma det fanns det åtminstone under 1970 talet inga växlar inlagda i Kasajokk.
Vid uttag av lok kunde två olika förfarande tänkas ske:
1) Bryta linjespåret och koppla ihop med lokskjulsspåret. Fullt möjlig lösning pga den begränsade trafiken.
2) Lägga in en växel, ofta fanns de fd trafikplatstillhöriga växlarna sönderplockade liggande bredvid spåret.
Per-Erik Björkman