Syftet med betongstolpar!? (Elektrifiering/elektrisk drift)
Här och var i vår järnvägs-historia dyker dessa betong-stoder upp och hur de fick, och i viss mån ännu får bära upp matningslinorna :-) .
I samband med detta faktum och ett litet fynd om Näs-Horndals järnvägs elektrifierings-tankar, något som vi ju senare vet gick i stöpet främst beroende på bristen på räls efter -55, kan man ana att man såg en möjlighet att få betongstolpar då dessa bara hade en liten del stål:-P .
Nu borde det inte varit något problem med stål för ett större järnverk men tydligen stod allt som kom ur ugnar och valsverk under ransonerings-luppen.
Så dyker det upp i huvudet att jag läst i olika skrifter och bulletiner ex. SRJ att ett av skälen under kristider var det avsevärt mindre behovet av stål :-) .
Alltså bara en liten frågeställning om det är rätt uppfattat eller om minnet tryter!? ;-) .
För visserligen så har det ju under lång tid använts betongstolpar även under goda tider :-) men ex. Roslagsbanan och dess elektrifiering skedde under svära tider även om det var frad, så frågeställningen inkluderar om detta påverkad metoden.
Så lyder dagens lilla utsvävning i vår historia, den som vill får gärna leda undertecknad mot visshet :-) :-D :-D ;-) .