Slipersfråga (Bana)
Det där med val mellan trä- och betongsliprar har också med hela konceptet att göra.
Väljer du träsliprar med underläggsplattor, klen räl och lägger det hela i grus får du en styvhet och väljer du istället betongslipers och grov räl i makadam får du en helt annan styvhet på konstruktionen.
Den första kombinationen är mjuk och tar på sig laster den andra kombinationen är som sagt styv och låter fordonen ta på sig höga laster.
Antingen du väljer det ena eller det andra måste du vara medveten om lastfördelningen och att fordonen är konstruerade för detta.
Det värsta du kan göra är att blanda dessa ytterligheter. Dvs en bit trä en bit betong en bit trä osv samtidigt som banan gär över mjuk mark blandat med berg och vägövergångar samt broar. Detta innebär att banans styvhet varierar kraftigt och du får ett taskigt spårläge.
För att övertyga dig om detta jag nämnt är det bara att plocka fram gamle Zimmermann och hans teorier samt börja räkna på det och det hela skall bli uppenbart. Är du duktig på tyska kan du ju läsa "Die Eisenbahnschiene av Dipl.-Ing.Dr.-Ing.E.h.Fritz Fastenrath. Denna bok har ISBN nr 3 433 00783 7 och utkom från tryckeriet 1977