Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Slipersfråga - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Slipersfråga (Bana)

av Tommy Lager, Friday, January 25, 2008, 23:50 (6164 dagar sedan) @ Christer Andersson

Det där med val mellan trä- och betongsliprar har också med hela konceptet att göra.

Väljer du träsliprar med underläggsplattor, klen räl och lägger det hela i grus får du en styvhet och väljer du istället betongslipers och grov räl i makadam får du en helt annan styvhet på konstruktionen.

Den första kombinationen är mjuk och tar på sig laster den andra kombinationen är som sagt styv och låter fordonen ta på sig höga laster.

Antingen du väljer det ena eller det andra måste du vara medveten om lastfördelningen och att fordonen är konstruerade för detta.

Det värsta du kan göra är att blanda dessa ytterligheter. Dvs en bit trä en bit betong en bit trä osv samtidigt som banan gär över mjuk mark blandat med berg och vägövergångar samt broar. Detta innebär att banans styvhet varierar kraftigt och du får ett taskigt spårläge.

För att övertyga dig om detta jag nämnt är det bara att plocka fram gamle Zimmermann och hans teorier samt börja räkna på det och det hela skall bli uppenbart. Är du duktig på tyska kan du ju läsa "Die Eisenbahnschiene av Dipl.-Ing.Dr.-Ing.E.h.Fritz Fastenrath. Denna bok har ISBN nr 3 433 00783 7 och utkom från tryckeriet 1977


Hela tråden:

 


Time: 224
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 893
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1036
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2163