Planer på elmotorvagnståg Göteborg - Laxå 1912 (Elektrifiering/elektrisk drift)
Under tiden mellan den elektriska försöksdriften på bl a Värtabanan och elektrifieringen av Malmbanan utredde SJ olika möjligheter för fortsatt elektrifiering. Sträckan Göteborg - Laxå bedömdes då lämplig, särskilt som man räknade med billig ström från Trollhättan. Av flera skäl kom man dock fram till att det var bättre att elektrifiera Malmbanan före Västra Stambanan.
I utredningen ingick att titta på hur många dragfordon som behövdes för olika typer av tåg. Sveriges Järnvägsmuseum har ett antal grafiska tidtabeller som åskådliggör detta, bland annat för lokaltåg. Vad som förvånar mig är att man räknade med att lokaltågen skulle utgöras av motorvagnståg, inte bara Göteborg - Alingsås utan även Alingsås - Falköping och [Herrljunga -] Falköping - Laxå. Det finns förslag till tidtabeller och lokturer även för övriga tågtyper här, sök på Laxå t ex
Detta med elmotorvagnsdrift i så stor utsträckning har ju annars kommit först under de senaste decennierna. Så sent som i mitten av 1930-talet hade väl SJ bara fem elmotorvagnar (enskilda järnvägar i Sverige hade ungefär dubbelt så många enfasmotorvagnar vid denna tid). Man kan undra vad det var för sorts motorvagnssätt SJ tänkte sig. I tidtabellen man räknat på anges "3 motortågsätt - 6 motorvagnar" så kanske var det något liknande som vid försökdriften - "pendeltåg" med en elmotorvagn i varje ände? Det fanns vid denna tid också förslag till förortståg med två manövervagnar och en central drivenhet. Och ett liknande förslag
De 1912 beräknade körtiderna för elmotorvagnståg var - förutom Göteborg - Alingsås - betydligt längre än vad man faktiskt klarade med eldrift 1930:
Göteborg - Alingsås förslag 1912 ca 55 min, tidtabell 1930 ca 52 min
Alingsås - Falköping 1912 ca 1h40, 1930 1h15
Falköping - Laxå 1912 ca 3h10, 1930 2h20
Samtliga ritningar från Sveriges Järnvägsmuseum
Uppgifter om planerna på elektrifiering Göteborg - Laxå från "Statens Järnvägar 1906 - 1931" andra bandet sid 729 f