Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Planer på elmotorvagnståg Göteborg - Laxå 1912 - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Planer på elmotorvagnståg Göteborg - Laxå 1912 (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 30, 2013, 19:54 (4267 dagar sedan)

Under tiden mellan den elektriska försöksdriften på bl a Värtabanan och elektrifieringen av Malmbanan utredde SJ olika möjligheter för fortsatt elektrifiering. Sträckan Göteborg - Laxå bedömdes då lämplig, särskilt som man räknade med billig ström från Trollhättan. Av flera skäl kom man dock fram till att det var bättre att elektrifiera Malmbanan före Västra Stambanan.

I utredningen ingick att titta på hur många dragfordon som behövdes för olika typer av tåg. Sveriges Järnvägsmuseum har ett antal grafiska tidtabeller som åskådliggör detta, bland annat för lokaltåg. Vad som förvånar mig är att man räknade med att lokaltågen skulle utgöras av motorvagnståg, inte bara Göteborg - Alingsås utan även Alingsås - Falköping och [Herrljunga -] Falköping - Laxå. Det finns förslag till tidtabeller och lokturer även för övriga tågtyper här, sök på Laxå t ex

Detta med elmotorvagnsdrift i så stor utsträckning har ju annars kommit först under de senaste decennierna. Så sent som i mitten av 1930-talet hade väl SJ bara fem elmotorvagnar (enskilda järnvägar i Sverige hade ungefär dubbelt så många enfasmotorvagnar vid denna tid). Man kan undra vad det var för sorts motorvagnssätt SJ tänkte sig. I tidtabellen man räknat på anges "3 motortågsätt - 6 motorvagnar" så kanske var det något liknande som vid försökdriften - "pendeltåg" med en elmotorvagn i varje ände? Det fanns vid denna tid också förslag till förortståg med två manövervagnar och en central drivenhet. Och ett liknande förslag

De 1912 beräknade körtiderna för elmotorvagnståg var - förutom Göteborg - Alingsås - betydligt längre än vad man faktiskt klarade med eldrift 1930:

Göteborg - Alingsås förslag 1912 ca 55 min, tidtabell 1930 ca 52 min
Alingsås - Falköping 1912 ca 1h40, 1930 1h15
Falköping - Laxå 1912 ca 3h10, 1930 2h20

Samtliga ritningar från Sveriges Järnvägsmuseum

Uppgifter om planerna på elektrifiering Göteborg - Laxå från "Statens Järnvägar 1906 - 1931" andra bandet sid 729 f


Hela tråden:

 


Time: 225
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 873
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 979
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2087