TGOJ montagetåg (Elektrifiering/elektrisk drift)
Hej TGOJ-vänner.
Följande bild hittade jag hos Arbetarrörelsens arkiv i Flemingsberg, södra Stockholm. För c:a ett år sedan flyttade dom dit från centrala Stockholm, bakom LO-huset. Där förvaras tidningen Signalen:s fotoarkiv. Det är drygt ett hundra totalt oordnade arkivmappar med foton. Jag kunde ha suttit där i två veckor eller nåt sånt för att hitta det jag letade efter. Det jag först och främst letade efter hittade jag efter c:a två timmar. Bra det, men resten (tillhörande samma tidningsartikel) gav jag upp efter två dagar. Det fanns inte i de mappar jag tittade i - men nånstans finns bilderna naturligtvis.I alla fall, bland det jag istället hittade var bland annat detta foto. Det visar TGOJ:s två tyskbyggda montagevagnar Q13 framför ett montagetåg. Jag antar av fotot att de kunde multipelkopplas? En av vagnarna finns i dag i Grängesberg, den andra är väl skrotad?
Fotot har förmodligen varit publicerat i Signalen, förmodligen 1959. Signalen finns i det arkivet, Signalen finns också hos SJK - men jag har inte brytt mig om att leta..Frågan är nu: av vilken anledning fanns detta foto i så fall i Signalen? Var är det taget?
Något större bild:
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/Berra_photo/TGOJ/TGOJmontagetaringg1959.jpg~or...Berra
Hittar bl.a. dessa artiklar om TGOJ genom sökning på ekeving.se. Årgång 1959 och några till saknas dock.
Signalen 1957/38 TGOJ NYTT DIESELDRIVET REVISIONSLOK - BILD
Signalen 1960/47 NY Ba-ORGANISATION INFÖRES VID TGOJ
Signalen 1964/33-34 FRAMÅT FÖR TGOJ
Signalen 1965/50 SJU AVDELNINGAR VID TGOJ BLIR TVÅ
M.v.h.
Ola