Saltsjöbanans kontaktledningsstolpar. Lokalt betonad? (Elektrifiering/elektrisk drift)
Tja, Saltsjöbanan var hela 16 km mot Djursholmsbanan futtiga 12 km, så visst var Djursholmsbanan lokalare. :-)
som född i s-baden kanske jag drabbades av hybris:-D
längden som den kanske planerades för skulle dock ha varit 62 km (stockholm-värmdö-stavsnäs med sidolinjer s-baden och kummelnäs)
Även MÖJ elktrifierades vid samma tid (Borensberg-Klockrike 1907, Linköping-Fågelsta/Motala 1915, Fågelsta-Vadstena 1921) och NKlJ 1921. 1907 användes trästolpar, 1915 användes nitade stolpar av ungefär samma typ som på Västra Stambanan och 1921 (både MÖJ och NKlJ) "bates-stolpar", en speciell typ av "zick-zack"stolpe.
intressanta stolpar, har jag rätt att spårvagnarna i stockholm hade denna typ i förorter etc :-|
/Leif