BJ K-fäste/Rippenplattor (Bana)
Hej!
Var kan man hitta fakta kring BJs införande av den tyska klämplattebefästningen av modell "K-fäste" även kallat "Rippen"? Eller någon här som rent av kanske kan svara på något av nedanstående?
*Vilket år började BJ använda denna befästning på sin huvudlinje, och på vilken sträcka?
* Vilka sträckor fick denna befästning, samt årtal?
*Stämmer det att man på vissa sträckor skruvade in dessa befästningar på var 3:e slipers i befintligt spår, och att detta var osraken till att man kunde höja från sth 90 till 100 ?
*Användes isåfallde stora sammanhängande dubbelslipersplattorna i skarvar på de sträckor där man hade skruvat in Rippenplattor på var 3e slipers?
*Vilken ballast användes? Makadamiserades det före efter eller i samband med införandet av Rippenplattor?
*Förekom att man makadamiserade endast skarvarna på några sträckor?
*Går det att få tag på foton på något av ovanstående?
Vi har planer på att försöka bygga ett par hundra meter historiskt korrekt spår med var 3:e slipers Rippenplattor och resterande BJ-plattor med spik på utsidan och skruv på insidan (om det nu var så det såg ut) när vi nylägger ett bangårdsspår på Åmål Östra. Vi har BJ 43kg räl årsmodell 1907 samt ca 100 slipers med Rippenplattor som ligger och väntar på detta bygge. Tyvärr blir det väl lite väl kort för att låta DJ H3 10 sträcka ut på, men ett snyggt spår skall det kunna bli....
Dan Berglund, JÅÅJ