hur hitta vireda-banan? (Bana)

av Staffan Granath, Tuesday, October 07, 2008, 20:16 (5991 dagar sedan)

Jag har fått ett uppdrag att projektera en kraft-tåt NO jönköping.
det lär ska ha funnits en bana jönköping-gripenberg(?) men kan bara hitta allmäna uppgifter om banan.
för att inte förhärja området för mycket skulle det var till stor nytta om någon i församlingen kunde bidra med en närmare beskrivning av hur banan geografiskt gick och ev. stationer.

med största förhoppning från horndal :-)

En länk

av Rasmus Axelsson, Tuesday, October 07, 2008, 20:24 (5991 dagar sedan) @ Staffan Granath

för att inte förhärja området för mycket skulle det var till stor nytta om någon i församlingen kunde bidra med en närmare beskrivning av hur banan geografiskt gick och ev. stationer.

[link=http://web.telia.com/~u36403010/forebilder/jgj/]Anders sida om JGJ[/link]

hur hitta vireda-banan?

av Micke Carlsson., Tuesday, October 07, 2008, 20:27 (5991 dagar sedan) @ Staffan Granath

Fram med kartan!

Med start vid Rosendala i Huskvarna-Gisebo-Vista kulle-Kaxholmen-Drättinge-Lyckåsgård-Siringe-Brötjemark-Bunn-Förnäs-Stora Hultrum-Vireda.

Banan kom aldrig fram till Gripenberg. På Vista kulle, vid Kaxholmen, går bilvägen idag i banans gamla läge. Vet ej hur långt. Banan Gick även in i Jönköping nära Vätterstranden. Andra vet mer.

hur hitta vireda-banan?

av skogshans, Tuesday, October 07, 2008, 22:22 (5991 dagar sedan) @ Staffan Granath

Titta i Svenska Järnvägsföreningen 1876 - 1926, band II, sid 513 - 526. Där finns bl a linjebeskrivning och karta, om än bara överskådlig.
Sedan finns Skärstadsboken 1974, utg av Skärstads hembygdsförening. I stort sett hela boken handlar om JGJ.

Boken om JGJ....

av Torbjörn G @, Wednesday, October 08, 2008, 10:32 (5991 dagar sedan) @ skogshans

Sedan några år tillbaka så finns boken om Jönköpings-Gripenbergs Järnväg. Den är författad av Lennart Welander och är utgiven i samarbete med ÖSlJ och Vireda Hembyggdsförening. ISBN 91-631-0334-6.

Både längst fram och längst bak finns samma karta + höjdprofil m m.

Väldigt mycket av banan är idag bilväg. Från Gisebo över Vista Kulle till Kaxholmen Och från Brötjemark över Bunn, Förnäs och förbi Stora Hultrum. Sista biten in mot Vireda är troligen fortfarande "traktorväg" eller liknande. Det var några år sedan jag var ända dit ut....:-)

JGJ har alltid varit "min" bana! Många gånger har jag åkt längs banan och drömt om hur det en gång var. Skärstad hembyggdsmuseum har också en hel del info i sina samlingar på museet i Kaxholmen. Det är ju de som äger JGJ lok nr 9 som nu är under renovering i Mariefred. Mina svärföräldrar ägde fram till i år den gamla strandserveringen i Kaxholmen som nu är fritidshus. I forna dagar så körde JGJ badtåg till denna plats. En bild hur det såg ut förr finns på sid 70 i Welanders bok. Jag brukade parkera min bil på den plats som loket på bilden står.

MVH

Torbjörn Gustafsson

Boken om JGJ....

av Tuva, Thursday, October 09, 2008, 10:33 (5990 dagar sedan) @ Torbjörn G

Bästa fakta boken om denna bana är Jönköpings-Gripenbergs Järnväg.
Av Lennart Welander
ISBN 91-631-0334-6

Kolla in på www.bokbörsen.se så kan du hitta den där billigt.
Kram Tuva
www.mj-portalen.se

hur hitta vireda-banan?

av Anders Olsson, Wednesday, October 08, 2008, 21:09 (5990 dagar sedan) @ Staffan Granath

Ett bra sätt att hitta "gamla järnvägar" är att ta Lantmäterites hemsida http://www.lantmateriet.com/ . På den sidan till höger klicka fram historiska kartor. Sedan väljer man plats och får fram kartorna på den aktuella platsen. Här är den ekonomiska kartan från 50-talet väldigt bra, men många sidor blir det. Sedan kan man jämföra med http://www.gis.lst.se/lanskartor/. Det är aktuella kartor. Man får först välja län och kommun, sedan öppnas kartan över kommunen i ett nytt fönster. sedan är det bara att förstora...... Har man tur kan man skönja resterna av en gammal järnväg

hur hitta vireda-banan?

av Staffan Granath, Wednesday, October 08, 2008, 23:03 (5990 dagar sedan) @ Anders Olsson

Ett bra sätt att hitta "gamla järnvägar" är att ta Lantmäterites hemsida http://www.lantmateriet.com/ . På den sidan till höger klicka fram historiska kartor. Sedan väljer man plats och får fram kartorna på den aktuella platsen. Här är den ekonomiska kartan från 50-talet väldigt bra, men många sidor blir det. Sedan kan man jämföra med http://www.gis.lst.se/lanskartor/. Det är aktuella kartor. Man får först välja län och kommun, sedan öppnas kartan över kommunen i ett nytt fönster. sedan är det bara att förstora...... Har man tur kan man skönja resterna av en gammal järnväg

men se! det var mer än jag trodde det gick att få fram utan att betala!
jag har aktat mig för sidan men det var visst fel

upptäckte nu f.ö att huset vårt ligger på en gammal rotesamlingsplats, intressant :-) :-)

tack för informationen och tack ni andra för anvisningar, nu kan jag hålla utkick efter något intressant där nere.:-)

jag har alltid sagt att det inte fanns järnvägar kring detta området men det var ju helt fel :-|

Time: 206
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 864
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 952
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2037