Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Inspektionståg - vagnarna. - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Inspektionståg - vagnarna. (Bana)

av Anders Ö/NJM, Saturday, October 11, 2008, 11:19 (5988 dagar sedan) @ Thomas Tell

Oj, jag kände inte till 896-897. Jag har en "konstig anteckning" på en enklare vagnsritning över planlösningen i Bo7 1167 o 1170 där det står B7 898, 899. Är detta 1167-1170:s gamla nummer som B7 eller ytterligare två andra vagnar? På samma skiss står SJ 994, 953. Det har jag gissat vara de vagnar som ombyggdes till B7. Stämmer detta?


C1 896-899 och 1167-1173 var f.d. VKB-vagnar, med samma utseende, och sex av dem blev ombyggda till inspektionvagnar. C1 899 blev C2a 1903 och 898 1905 och bägge fick littra B7 1907. 896-897, 1167 samt 1170 blev B7 1920. Boggivagnar blev 897 och 1170 1930 samt 1167 1931.
Bo7 897 fick nytt nummer 3363 1939 då serien under 1000 frigjordes för E-vagnarna.

B1a 994 och B1c/a/b 953 passar inte in alls i detta sammanhang.
/tell

B1a 994 (senare B1b) på Mickes papper kan förklaras av att det är vår VKB-korg GHB B 612.

Om 1170 säger vår fordonskatalog;
Vagn 1170 byggdes år 1889 av Kockums i Malmö för Göteborg - Hallands Järnväg, som GHJ C 628. Vid leveransen var det en tvåaxlig tredjeklass personvagn.

GHJ ingick som en av många banor i Västkustbanorna, vilka förstatligades redan 1896. Hos SJ fick vagnen numret 1170 samt litterat C1. 1920 byggdes vagnen om från personvagn till inspektionsvagn litt B7 och 1930 byggdes den om ytterligare, då den förlängdes och försågs med boggier, ny littera blev Bo7. På 1960-talet slopades vagnen och blev bangårdsvagn. Den var i många år uppställd intill växlingstornet på Tomteboda bangård och användes där mest som matsalsvagn för snöröjningspersonal och växlare. 1977 inköptes vagnen av Stockholms Ånglokssällskap, SÅS, som 1984 sålde vagnen vidare till NJM.


Stämmer det att förlängningen gjordes i samband med boggiemontering eller förlängdes vagnen innan?


Hela tråden:

 


Time: 207
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 825
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1068
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2110