1767-banan (Bana)

av Anders L, Lp, Saturday, October 11, 2008, 11:47 (5988 dagar sedan)

Startar en ny tråd för att min fråga i el-tråden inte bara ska drunkna bort.I en uppräkning av spårvidder nämndes "1767 mm
110 V: Järfeds Ångsåg" Ovanliga spårvidder utövar en magisk dragningskraft på mig, så jag vill veta om spårvidden stämmer eller är en felskrivning av 1067. Om den stämmer vill jag veta allt om denna spåranläggning. Var den något i järnvägsväg eller bara något man rullade en speciell maskin på? Har det funnits fler bredspåriga industribanor i landet?

1767-banan

av kurt möller, Saturday, October 11, 2008, 13:02 (5988 dagar sedan) @ Anders L

"Vanliga" järnvägar med två räler bredvid varann, "lokdrift"/motsv. och ett antal individuella fordon har knappast varit bredspåriga, däremot har div. speciella, spårbundna anordningar varit det - precis som du själv antyder. Allting från en enkel traverskran med tre-fyra meters spv. till jättemackapärer, "fler/mång-spåriga" traversanordningar etc. Om ex.vis en brädgård ville ha en stortralla att dra plank på femtio meter fråm sågen till upplägget så kunde den såklart ha nästan vilken spv. som helst... Det var bl a därför som kataloger fr fältbaneagenterna länge inkluderade även lösa räler och hjul - inte bara spårspann och hjulpar för spv. 500 eller 600 mm.

1730 mm

av Gunnar Lilienberg, Saturday, October 11, 2008, 13:24 (5988 dagar sedan) @ Anders L

Startar en ny tråd för att min fråga i el-tråden inte bara ska drunkna bort.I en uppräkning av spårvidder nämndes "1767 mm
110 V: Järfeds Ångsåg" Ovanliga spårvidder utövar en magisk dragningskraft på mig, så jag vill veta om spårvidden stämmer eller är en felskrivning av 1067. Om den stämmer vill jag veta allt om denna spåranläggning. Var den något i järnvägsväg eller bara något man rullade en speciell maskin på? Har det funnits fler bredspåriga industribanor i landet?

Den bredspåriga bana jag känner till, är den bana som omnämns i SJK småbaneavdelnings skrift "Industrilok i Skåne-Malmöhus län". Så här står det om banan i Hög (sydväst om Kävlinge): "Efter 600 mm-banans nedläggning 1971 öppnades ett nytt lertag sydväst om tegelbruket. Lertransporterna överäts härvid till en entreprenör, som skulle köra in leran med lastbil. Denne fann dock snart att lastbilen körde fast i lertaget, varför han byggde en järnväg med den ovanliga spårvidden 1730 mm och försåg lastbilen med järnvägshjul. Banans längd var omkring 0,3 km och den nedlades 1978. Den låg kvar några år men revs strax efter 1981."

1730 mm

av Olof W, Saturday, October 11, 2008, 19:54 (5988 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Tilläggas kan väll att spårvidden valdes eftersom den passade lastbilen. Gissningsvis var där inga tvära kurvor på linjen.
/Olof


Time: 216
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 766
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)
Time: 843
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)

Total time: 1839