Fördelningsväxel i Sevedstorp (smalspåret Växjö-Oskarshamn) (Bana)

av Gunnar Nilsson @, Wednesday, October 15, 2008, 12:32 (5984 dagar sedan)

Vet någon om hur denna växel sköttes? Var det personal som lade om
när tåg kom ex från Lenhovda och skulle in på spåret till Brittatorp.
Finns beskrivning vore kul. Foto?

Vill veta så mycket som möjligt om denna växel från början till slut.

Fördelningsväxel i Sevedstorp (smalspåret Växjö-Oskarshamn)

av Granis, Wednesday, October 15, 2008, 12:45 (5983 dagar sedan) @ Gunnar Nilsson

Växeln, förgreningsväxeln VÅHJ-ÖVJ, förevisas och omnämns bl a i filmen "891 Östra Småland". Har för mig att den i varje fall på slutet fjärrstyrdes från Brittatorp; varken personal, station eller ens bangård (?) fanns kvar i Sevedstorp då (Eller har jag blandat ihop platserna!?). Men detta omtalas alltså i filmen.

/ L G

av WS, Wednesday, October 15, 2008, 13:07 (5983 dagar sedan) @ Granis

Växeln, förgreningsväxeln VÅHJ-ÖVJ, förevisas och omnämns bl a i filmen "891 Östra Småland". Har för mig att den i varje fall på slutet fjärrstyrdes från Brittatorp; varken personal, station eller ens bangård (?) fanns kvar i Sevedstorp då (Eller har jag blandat ihop platserna!?). Men detta omtalas alltså i filmen.

/ L G

Ja den filmen är mycke bra och informativ. Man får höra många detaljer.
Men efteråt är det ändå svårt att hålla isär alla ortnamn, stationer, bangårdar och linjer. WS.

av Gäst, Wednesday, October 15, 2008, 13:29 (5983 dagar sedan) @ WS

En bra stillbild på denna växel i färg är väl annars för övrigt den bild som finns med i "Lennarts järnvägsbilder". Har man den inte så rekommenderar jag starkt att införskaffa denna härliga bildbok!

/P

av Calle Wickberg, Lidköping, Wednesday, October 15, 2008, 14:09 (5983 dagar sedan) @ Granis

/ L G

Vad var det för form av fjärrstyrning - liknande Gilserud och Hornkullen?

av Anders Johansson, Wednesday, October 15, 2008, 17:55 (5983 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Enkelt: Infarten till Brittatorps station låg utanför växeln. Växeln manövrerades elektriskt direkt från ställverket i Brittatorp.

Station i Sevedstorp?

av Lasse M, Wednesday, October 15, 2008, 17:18 (5983 dagar sedan) @ Granis

...varken personal, station eller ens bangård (?) fanns kvar i Sevedstorp då...

/ L G

Har det alltså från början funnits en station med bangård på platsen där förgreningsväxeln låg?

Station i Sevedstorp?

av Anders Johansson, Wednesday, October 15, 2008, 17:45 (5983 dagar sedan) @ Lasse M

Enkelt: Nej.

Station i Sevedstorp?

av Lasse M, Wednesday, October 15, 2008, 18:09 (5983 dagar sedan) @ Anders Johansson

Enkelt: Nej.

Tänkte också det, har aldrig hört talas om någon station/anhalt på platsen men det kunde ju ha gått mig förbi.

La tågpersonalen om växeln själv då innan den blev fjärrstyrd?

av S-O Strand, Wednesday, October 15, 2008, 18:43 (5983 dagar sedan) @ Granis

/ L G

Anläggningen kategoriseras i Järnvägsdata som lokal fjärrstyrning från Brittatorp. Driftsättning av anläggningen skedde omkring 1937 och var i bruk fram till nedläggningen år 1963.

St

Fjärrstyrning av förgreningsväxel i Sevedstorp

av Gunnar Ekeving, Wednesday, October 15, 2008, 19:22 (5983 dagar sedan) @ S-O Strand

Ursprungligen var fjärrstyrningen av tämligen simpelt slag, och inte särskilt driftsäker. Distriktets signalingenjör klagade redan 1946 på att växeln ibland hamnade i mellanläge, vilket varit nära att orsaka urspåring. En orsak till problemen var att det lätt uppstod kortslutning mellan blanktrådar i telelinjen. En del stolpar var tydligen i dåligt skick. Det hände också att träd blåste ner över telelinjen, eller att trådarna snodde ihop sig.

SJ byggde då om anläggningen grundligt, ersatte blanktråd med kabel, satte upp ytterligare signaler och ersatte de mekaniska bommar som fanns vid Målajord, 1300 meter från Brittatorp, med automatiskt vägskydd. Bommarna hade tidigare manövrerats med en lång mekanisk ledning. Det blev också spårledning hela vägen mellan Brittatorp och sevedstorp, vilket kunde utnyttjas både för vägskyddet och för att tillåta samtidiga tågrörelser i ökad omfattning.

Den ombyggda anläggningen togs antagligen i bruk 1950, i varje fall är instruktionen daterad detta år. 1952 tycks man ha gjort en del ändringar, bl a ersatt den dåligt fungerande allformatorn för reservkraft med en omformare.

Efter ombyggnaden fanns följande manöverdon på tågexp Brittatorp:

Signalställare 1, fördes uppåt för att visa kör i någon av Sevedstorps infartssignalerna från Braås resp Lenhovda, neråt för att visa kör i Brittatorps utfartssignal och sevedstorps infart.

Två växeltryckknappar 2+ resp 2-

En nödtangent NT för manuell upplåsning eller för att manövrera växeln trots belagd spårledning

Det fanns också en spårplan med kontrollampor för signaler, spårledningar och växeln samt för tågvägsutlösning.

Utanför stationshuset, på manöverapparaten för Brittatorps infartssignaler, fanns en strömbrytare som i nödfall ställde alla signaler för Sevedstorp till stopp

Källa: SJ Elektrotekniska byrås arkiv, ärende 60-125/46

Fjärrstyrningen var nog inte ordnad som i Gilserud, som hade CTC, utan troligen användes flera trådar i den nya kabeln för att överföra order och indikeringar.

av GUNNAR NILSSON @, Thursday, October 16, 2008, 21:57 (5982 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Mycket intressanta uppgifter om växeln. Hur funkade reservkraften, vad är en allformator, fanns batterier etc.
Hur funkade dåtidens växelmotor?
Rådde hastighetsbegränsning vid Sevedstorp?
Är banvaktsstugan kvar ännu?

Allformator och växelvev i Sevedstorp, styrelsen fixade spårplan på kartong

av Gunnar Ekeving, Thursday, October 16, 2008, 23:04 (5982 dagar sedan) @ GUNNAR NILSSON

Mycket intressanta uppgifter om växeln. Hur funkade reservkraften, vad är en allformator, fanns batterier etc.

Allformator var tydligen en vibratoromvandlare som skulle fylla samma funktion som en roterande omformare. Antar att den hade till uppgift att vid behov producera växelström genom att omvandla likström från batteriet?

Det fanns för övrigt även en handvev för växeln. Veven skyddades av en plåthuv, som kunde öppnas med konduktörsnyckel. Samtidigt gick alla signaler till stopp, och omläggning av växeln från Brittatorp förhindrades [instruktion för anläggningen]

Järnvägsstyrelsen skulle upphandla huvudljussignaler, växeldriv, polariserade reläer, Nifebatterier, 14 pars telefonkabel, matarkabel samt allformator. Övrig materiel överläts åt signalingenjören att ordna fram. Bl a skulle han iordningställa en illuminerad spårplan, "dock kommer spårplanens framsida, tryckt på kartong, att tillhandahållas av styrelsen" [Skrivelse från Järnvägsstyrelsen till distriktschefen vid VI distr den 19 febr 1948]. Batterier fanns alltså. Kan tilläggas att "järnvägsstyrelsen" vid denna tid inte var en styrelse i normal bemärkelse, utan en benämning på SJ:s centrala förvaltning.

av Krister P, Friday, October 17, 2008, 13:33 (5981 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Lennart Petersson har berättat för mig att när han började vid SJ Banavdelning 1945 så höll man på att gräva ned kabeln mellan Brittatorp och Sevedstorp.
Grävningen skedde för hand..

av Gunnar @, Friday, December 12, 2008, 23:19 (5925 dagar sedan) @ Granis

Har nu fått tag i 891 filmen. Otroligt bra och perfekt ljudbelagd!
Där fick jag svaret på förgreningsväxeln - som inte var så märkvärdig
som jag trott. Jag åkte med smalspåret 93 och de sa grabbarna som var ombord
att nu kommer vi snart fram där VÄXELN låg! Nästan andäktigt. Men kul
var det att få se den på bild.
Men hur sköttes kontakten med de andra stationerna längs linjerna för
att meddela när tåg ankom/avgick?
Gunnar

av Patrik E, Wednesday, October 15, 2008, 18:52 (5983 dagar sedan) @ Gunnar Nilsson

Det finns ett banvaktshus i Sevedstorp som användes innan fjärrsyrningen lades in då växeln sköttes manuellt. Liknande banvaktshus finns i "Gårdveda Vx" d.v.s strax norr om Gårdveda vilken syrdes manuellt innan växeln fjärrsyrdes från Gårdveda. Vid Lundtorp på Öland fjärrstyrdes skiljeväxeln från Färjestaden.. Fjärrstyrningen i Sevedstorp lades in redan på bolagstiden. Om någon har en bild på skiljeväxeln i Gårdveda så lägg gärna upp den här :-)

av Kjell Friberg, Thursday, October 16, 2008, 08:35 (5983 dagar sedan) @ Patrik E

Om jag inte minns helt fel låg bangården och skiljeväxeln i Gårdveda på varsin sida om bron. Avståndet var därför betydligt kortare än vid Brittatorp så infartssignal till Gårdveda kunde ligga "utanför" skiljeväxeln. Det är dock en längre tid sedan jag besökte Gårdveda av andra skäl än att bara fara rakt genom på kortaste tid så minnet kan ha påverkats något.

Förgreningsväxel i Gårdveda (smalspåret Växjö-Oskarshamn)

av Gunnar Ekeving, Thursday, October 16, 2008, 10:20 (5983 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Om jag inte minns helt fel låg bangården och skiljeväxeln i Gårdveda på varsin sida om bron. Avståndet var därför betydligt kortare än vid Brittatorp så infartssignal till Gårdveda kunde ligga "utanför" skiljeväxeln.

ja, så har jag också hört. Växeln låg innanför stationens infartssignal och var ansluten till Gårdvedas ställverk.

I Sevedstorp var det däremot en separat signalsäkerhetsanläggning, i och för sig (i varje fall efter ombyggnaden ca 1950) i beroende med Brittatorps centrallås bl a genom att utfartssignalen i Brittatorp visade ett eller två gröna endast när infartssignalen före skiljeväxeln visade motsvarande signalbild. Man kan tänka sig att det föreskriftsmässigt även i detta fall var att anse som en station, och att signalerna vid Sevedstorp var yttre infarts- resp utfartssignaler till Brittatorp. Men signaltekniskt var det två skilda anläggningar.

Förgreningsväxel i Gårdveda (smalspåret Växjö-Oskarshamn)

av Peter Sjöquist, Thursday, October 16, 2008, 22:34 (5982 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Enligt linjebeskrivningen i del A från 1959 ser det sammanfattningsvis ut så här. Hittade tyvärr inte min scannade kopia, så det får bli avskrift av pappersditon.

GÅRDVEDA
Från Hf->Vö. Infsi till sp 1 (htv), 2 och 3: En vinge med "klump"* på masten
Från Måa->Vta.Infsi till sp 2 (htv), 1 och 3: En vinge med "klump" på masten
Från Vö->Hf. Infsi till sp 1 (htv): En vinge med klump. Till sp 2 och 3: säo § 52:2. Utfsi: Två vingar. Sth 30 genom utfartsväxlarna.
Från Vta->Måa. Infsi till sp 2 (htv), 1 och 3: En vinge med klump. Utfsi: En vinge. Sth 30 genom utfartsväxlarna.

*) Semaforsymboler användes för att visa antal vingar eller sken, oavsett signaltyp. En rund "klump" på masten angav att växlarna bortom signalen inte var förreglade.

Inga fler signaluppgifter i linjebeskrivningen. Gårdveda hade på senare år ett centrallås, så signalbilderna ovan var i a f 1959 huvudljussignaler. Skåpet emd centrallåset skymtar på den här bilden

BRITTA-/SEVEDSTORP
Från Hf->Vö:
Km 153.464 Sevedstorp (Set). Yttre infsi: En vinge. Telefon för samtal med tkl Bto vid yttre infsi och vid yttersta vx.
Inre infsi: Sp 1 (htv), 2 och 3: En vinge med klump.
157.267 (fet stil: ) Brittatorp (Bto).
[Alla uppgifter redigerade som varande inom Bto station.]

Från Oh->Bto:
Km 117.982 Sevedstrop (Set). Anm: Km 153.464 i längdmätn Hf-Vö. Yttre infsi. En vinge. Sth 40 genom växeln. Telefon etc enl ovan.
Inre infsi enligt ovan.

Från Vö->Hf:
Infsi: Sp 1 (htv), 2 och 3: En vinge med klump.
Km 157.267 Brittatorp (Bto)
Inre utfsi: En vinge.
153.464 Sevedstorp (Set). Yttre utfsi: En vinge. Telefon ... som ovan.

Från Bto->Oh:
Inre utfsi: TVÅ vingar.
Km 153.464/117.982 Sevedstorp (Set). Yttre utfsi: Två vingar. Telefon etc.

---
Obs att man normalt inte satte ut km-tal för signaler i tdt del A 1959. Km-talet avser således "platsen" Sevedstorp som tydligt anges ingå i Bto station. Den har dock inget angivelse av annan typ av tpl, som hp, lp etc.

Vid Gårdveda anges vid denna tid inte något eget namn för förgreningsväxeln.
---
Det finns inga särskilda bestämmelser i del A från 1959 i övrigt om tkltjänsten i Bto, mer än att B-fordon inte får framföras på tågspår där utan tkl medgivande.

Time: 199
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 834
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 941
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2025