Förgreningsväxel i Gårdveda (smalspåret Växjö-Oskarshamn) (Bana)
Enligt linjebeskrivningen i del A från 1959 ser det sammanfattningsvis ut så här. Hittade tyvärr inte min scannade kopia, så det får bli avskrift av pappersditon.
GÅRDVEDA
Från Hf->Vö. Infsi till sp 1 (htv), 2 och 3: En vinge med "klump"* på masten
Från Måa->Vta.Infsi till sp 2 (htv), 1 och 3: En vinge med "klump" på masten
Från Vö->Hf. Infsi till sp 1 (htv): En vinge med klump. Till sp 2 och 3: säo § 52:2. Utfsi: Två vingar. Sth 30 genom utfartsväxlarna.
Från Vta->Måa. Infsi till sp 2 (htv), 1 och 3: En vinge med klump. Utfsi: En vinge. Sth 30 genom utfartsväxlarna.
*) Semaforsymboler användes för att visa antal vingar eller sken, oavsett signaltyp. En rund "klump" på masten angav att växlarna bortom signalen inte var förreglade.
Inga fler signaluppgifter i linjebeskrivningen. Gårdveda hade på senare år ett centrallås, så signalbilderna ovan var i a f 1959 huvudljussignaler. Skåpet emd centrallåset skymtar på den här bilden
BRITTA-/SEVEDSTORP
Från Hf->Vö:
Km 153.464 Sevedstorp (Set). Yttre infsi: En vinge. Telefon för samtal med tkl Bto vid yttre infsi och vid yttersta vx.
Inre infsi: Sp 1 (htv), 2 och 3: En vinge med klump.
157.267 (fet stil: ) Brittatorp (Bto).
[Alla uppgifter redigerade som varande inom Bto station.]
Från Oh->Bto:
Km 117.982 Sevedstrop (Set). Anm: Km 153.464 i längdmätn Hf-Vö. Yttre infsi. En vinge. Sth 40 genom växeln. Telefon etc enl ovan.
Inre infsi enligt ovan.
Från Vö->Hf:
Infsi: Sp 1 (htv), 2 och 3: En vinge med klump.
Km 157.267 Brittatorp (Bto)
Inre utfsi: En vinge.
153.464 Sevedstorp (Set). Yttre utfsi: En vinge. Telefon ... som ovan.
Från Bto->Oh:
Inre utfsi: TVÅ vingar.
Km 153.464/117.982 Sevedstorp (Set). Yttre utfsi: Två vingar. Telefon etc.
---
Obs att man normalt inte satte ut km-tal för signaler i tdt del A 1959. Km-talet avser således "platsen" Sevedstorp som tydligt anges ingå i Bto station. Den har dock inget angivelse av annan typ av tpl, som hp, lp etc.
Vid Gårdveda anges vid denna tid inte något eget namn för förgreningsväxeln.
---
Det finns inga särskilda bestämmelser i del A från 1959 i övrigt om tkltjänsten i Bto, mer än att B-fordon inte får framföras på tågspår där utan tkl medgivande.