Mera SDJ! (Bana)

av KM @, Sthlm, Monday, October 20, 2008, 14:15 (5979 dagar sedan)

Vet Jan S eller ngn annan: När slopade SDJ dom vackra dalpilarna ovanpå sina vinghjul (och även direkt i mösskullarna, väl, på "betjente"?) och började med SDJ-monogram i stället??

Mera SDJ!

av Jan Söderlund, Wednesday, October 22, 2008, 01:10 (5977 dagar sedan) @ KM

Oj sånt här är jag dålig på.. Intressant,,Skulle den vara av samma typ som BJ´s X hammare och koppar symbolen? Skulle gärna ha ett x.. Nån som ev vill byta mot ett Bergslags do?? / Jan S

Mera SDJ!

av Staffan Granath, Wednesday, October 22, 2008, 01:38 (5977 dagar sedan) @ KM

Vet Jan S eller ngn annan: När slopade SDJ dom vackra dalpilarna ovanpå sina vinghjul (och även direkt i mösskullarna, väl, på "betjente"?) och började med SDJ-monogram i stället??

kanske inget svar men det var en intressant artikel i dala-demokraten om en herre med ämnet SDJ som skötebarn, väl bekomme om det är till hjälp :-)

http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200510/23/20051023095312_DD904/20051023095312...

Mera SDJ!

av Jan Söderlund, Thursday, October 23, 2008, 00:00 (5976 dagar sedan) @ Staffan Granath

kanske inget svar men det var en intressant artikel i dala-demokraten om en herre med ämnet SDJ som skötebarn, väl bekomme om det är till hjälp :-)

http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200510/23/20051023095312_DD904/20051023095312...

Känner Bengt Hellbergs, har kollat på hans samlingar, rekommenderar ett besök,,
Bra att Du med länken gjorde fin Reklam för hans utställning.....

Mera SDJ!

av Staffan Granath, Thursday, October 23, 2008, 19:29 (5976 dagar sedan) @ Jan Söderlund

Känner Bengt Hellbergs, har kollat på hans samlingar, rekommenderar ett besök,,
Bra att Du med länken gjorde fin Reklam för hans utställning.....

skall åka dit i nästa vecka och bese det hela då det är sista veckan (där?:-| )

dessutom måste jag väl försöka komma ihåg att fråga om dalpilarna och dess försvinnande.;-)

Mera SDJ!

av Sune Nylén @, Thursday, October 23, 2008, 16:14 (5976 dagar sedan) @ KM

Jag tror att det är lite misstag i det hela. Det fanns den lite större typen av monogram med snirklade bokstäver med både BSJ och SDJ med dalpilar över.Gamla SDJ are kallade dessa runt 1960 för konduktörsmärken.Tydligen hade konduktörerna haft sådana i sina mössor,därav benämningen.Så fanns det det vanliga märket med bokstäverna SDJ inflätade i varandra,bestående av vanliga versaler.GDJ hade samma typ.Dessa bars av stk och jvg tjm som ej var befordrade till knt eller högre.Knt och uppåt hade vinghjul med dalpilarna över.Förgyllda för sts och uppåt,försilvrade för knt - stm.Bv hade plåtar med förstnämnda monogram. När BSJ gick upp i SDJ försvann naturligtvis BSJ monogrammen och SDJ tog över med dalpilarna.Förmodligen då 1914. Tidigare hade man vinghjul med en mindre modell av konduktörsmärket, åtminstone vid SDJ.Finns väl skäl anta att samma färhållande rådde vid BSJ.1945 kom det en skrivelse att man skulle anpassa uniformsreglementet i överensstämmelse med SJ beträffande galoner m.m. och förrådet skulle inte längre tillhandahålla de olika banornas monogram ,utan allt skulle ersättas med BJ märket.och alla tränsar knappar m.m. skulle vara gula.Dock fick inget kasseras som var användbart utan ersättas med "guld" enbart om det var förslitet och måste bytas ut,så vid den tiden förekom nog en salig blandning.Dock måste knappar emblem och tränsar vara av samma slag d.v.s antingen silver eller guld.Vet inte om jag förklarat förståeligt.Uppgiften om märkena är hämtade ur mina egna samlingar.:-) Sune

Mera SDJ! - Segerström borta??

av kurt möller, Thursday, October 23, 2008, 20:29 (5976 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ehh... vart tog mitt svarsinlägg vägen...???

OK, grrr - skriver på nytt då:

Tack, Sune - stämmer bra med mina observationer. Fast det var en nyhet att även ensamma monogram kunde ha dalpilar; stiligt värre!!

Du är allså ganska säker på att vinghjul m pilar kan ha förekommit så sent som 1946-47?

SDJ-monogrammen finns på bild i TÅG 6-7 2001, sidan 25. Jfr GDJ:s där - kan SDJ oxå ha haft olika storlekar?

Jag har ett försilvrat vinghjul m pilar i nyskick; sitter i "uniformsvisningslådan" inne i utställningen i Mariefreds godsmagasin - låddan gick inte att öppna då Stig Segerström och jag pillrade med att ta div. foton till TÅG-artikeln. Annars ser pilarna ut ungefär som i landskapsvapnet, men inte korslagda i 90 graders vinkel, som i vapnet, utan "plattare" = 30-40 grader.

Vinghjulen på sid 22 i art. är allihop 1899 års standardvinge - innan dess var vinghjulen lite mera slokande, precis som SJs äldre var. Förekom sådana på SDJ med både pilar och monogram?

Nån sa häromdagen att Stig Segerström var avliden, är det riktigt? Tråkigt isåfall - han var en duktig fotograf, som bidrog med mycket bra bilder till både TÅG och ÖSLJ-nytt.

Mera SDJ! - Segerström borta??

av Sune Nylén @, Thursday, October 23, 2008, 21:13 (5976 dagar sedan) @ kurt möller

Som Du såg att jag skrev, så kom det ett cirkulär 1945 från Driftschefen Sune Fogelberg att utbyte skulle ske.Det är ju svårt f.ö att sia om ehuruvida personalen bytte ut märkena eller inte.Det berodde ju på om det var dags att byta.Säkerligen hade några kvar SDJ märket ända fram till SJ tog över. Lokpersonalen från BJ i Göteborg minns jag hade BJ märket i mössan även sommaren 49.Jag har ett kort på en kontorist i Falun som tjänstgör som tkl vintertid 1946.Han var anställd av GDJ, och blev kontorist vid Falun N 1946.Han har dock ett pälsmössmärke med BJ monogram.Stinsen i Falun hade samtidigt EJ Broderade märke och vinghjul i mössan,så det var nog lite hit och dit skulle jag tro.I slutet på femtiotalet gick jag in på Vikmanshyttans stn och frågade om de hade något gammalt från SDJ.Han som satt där drog då ut en skrivbordslåda och plockade fram ett ovalt pälsmössmärke, modell större, med tkl vinkel av rött band och med ett vanligt SDJ monogram.Det hade använts av stk som tjänstgjorde som tkl.Det var så jag började samla.Sedan var jag väl på varenda ,såväl död som levande, och tiggde märken.Hälsningar:-) Sune

Time: 210
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 978
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)
Time: 991
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)

Total time: 2193