Tål veteranloken 18 kV? (Elektrifiering/elektrisk drift)
Det är väl knappast troligt att tomgångsströmmen ökar så mycket att kärnan mättas bara för att primärspänningen ökar från 17,5 till 18 kV. I så fall skulle man ju inte kunna belasta transformatorn särskilt mycket. Vad gäller strömmen vid belastning så avgörs ju den av vilken ström man tar ut på sekundärsidan. Om man håller den oförändrad så ökar inte heller strömmen i primärlindningen, d.v.s. ingen risk för mättning. I praktiken betyder det att man kopplar in varje körläge i högre hastighet än annars.
F.ö. är det väl ingen risk att man får 18 kV någon längre tid. Det handlar väl inte om att man ska höja spänningen ut från omformarna. Det talas om att man har haft undantag från TSD. Man behöver ju inget undantag för att själv hålla sig under maxgränsen. Det handlar väl om att man ska tillåta återmatande fordon som ger 18 kV.