Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 När infördes direktförbindelser Sthlm - Köpenhamn via HH-leden? - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

När infördes direktförbindelser Sthlm - Köpenhamn via HH-leden? (Forumet)

av Hans Broman, Thursday, April 09, 2015, 09:00 (3693 dagar sedan) @ MAWJ1

En fråga till, när började man köra direkta sitt och sovvagnar Stockholm-Helsingborg F-Helsingør-København H, kan det ha varit så sent som 1963 då linjen Rødby-Puttgarden invigdes.

Det var redan vid tidtabellsskiftet den 10 juni 1953. Då förlängdes Skandinavien-Holland-expressen till att utgå från Stockholm (tidigare Köpenhamn). Förlängningen gjordes på svensk sida så att SJ utgick från det gamla snälltågsparet 5/6 (Stockholm - Nässjö på kvällen och åter på morgonen). De tågen förlängdes till Helsingborg F via Hässleholm - Åstorp - Kattarp. Men eftersom triangelspåret i Kattarp inte var klart måste det rimligen ha blivit uppehåll med rundgång i Kattarp.

Inledningsvis medförde den nya förbindelsen 1, 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Hoek van Holland och åter, 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Helsingborg F och åter, och vidare 1, 2 och 3 klass sovvagn från Stockholm till Korsør och åter, till Köpenhamn och åter, samt till Helsingborg F och åter. (Dessutom 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Jönköping och åter.)

Trots att den provisoriska tågfärjeleden Gedser - Grossenbrode öppnades på försommaren 1953 hörde Skandinavien-Holland-expressen till de tåg som då fortfarande framfördes Köpenhamn - Hamburg via Stora Bält och Padborg. Sommaren 1953 tycks Skandinavien-Italien-expressen ha varit den enda direktförbindelsen Köpenhamn - Hamburg via Gedser - Grossenbrode.

En nyhet sommaren 1954 var att två direkta dagförbindelser Stockholm - Helsingborg - Köpenhamn hade inrättats. De framfördes via Helsingborg C och fick alltså gå i gatan till/från färjestationen. Jag är osäker på om dessa direktförbindelser fanns hela tidtabellsperioden eller bara i sommartidtabellen.

Sommaren 1955 togs förbindelsespåret i Kattarp i bruk, och även de båda dagförbindelserna började köras den vägen. Under åren fram tills Fågelvägslinjen öppnades (sommaren 1963) hade ytterligare några direktförbindelser Stockholm - Helsingborg - Köpenhamn införts.


Hela tråden:

 


Time: 241
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 967
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1275
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 9972

[x]
[*]