Sv/v 70-tal: Nykvarn. (Bana)
Tack för bilden. Som elev vid Högre Allmänna Läroverket i Södertälje reste jag dagligen från Nykvarn till Södertälje mellan 1953 och 1961. Sen fortsatte jag med arbetspendling från 1964 fram till busstrafiken tog över vid bygget av Svealandsbanan. Jag tycker mig därför ha god kännedom om stationen!
När Grödingebanan byggdes fanns inte plats för Järnas stationshus. Protesterna mot rivningen var omfattande. För att förhindra en upprepning i Nykvarn ritades spåren så att staionshuset kunde bevaras. Men inte fanns det något lokalt intresse bland innevånarna där att behålla huset heller! Den därmed oundvikliga rivningen omnämndes inte ens i lokalpressen om jag minns rätt!
Den nuvarande stationen gör ju ingen glad! Det finns dock en sak som man kanske ska tänka på i sammanhanget. Svealandsbanans byggande öppnade för en revolution i det lokala tågresandet! När bilden togs brukade det vara kanske 10-15 personer som reste från Nykvarn med det mest frekventerade morgon- och eftermiddagståget. Övriga tåg stannade ofta utan att någon klev av eller på. I dag står det 75-100 personer och väntar på plattformen och inte bara vid en avgång utan vid kanske tre på morgonen. Dessutom kan det stå 30-40 personer och vänta på tåget mot Strängnäs. Övriga tåg under dagen har alltid av- och påstigande i varierande omfattning.
Nostalgi i all ära, men när jag ser bilden på den gamla staionen minns jag känslan av hopplöshet när man tänkte på hur framtiden skulle te sig. På den tiden trodde man att det bara var en tidsfråga innan tågen ersattes med bussar. Utan att gå in och kolla i tidtabellen tror jag mig veta att det gick fyra tågpar dagligen Stockholm - Eskilstuna under 70-talet. I dag går det uppemot tjugo tågpar under vanliga veckodagar.
Fast det är klart... nog hade det varit kul om man hade kunnat bevara staionshuset!