Har den här rälsbefästningen funnits i verkligheten? (Bana)
På Stockholms Auktionskammares kvalitetsauktion 26-28 november finns ett charmigt objekt, en tavla av Jenny Nyström. Den föreställer inte någon tomte utan en liten kille framför en banvaktsstuga med pappans alldeles för stora uniformsmössa på huvudet och heter Den lille banvakten. Den har ett utropspris av 100-125 tusen kronor, så jag kommer inte att konkurrera om den.
Men det jag fäste mig vid är den märkliga rälsbefästningen. Jag har inte sett några uppgifter om den här typen, så jag undrar om den existerat i verkligheten eller är en fantasiprodukt. Det är ju svårt att tänka sig att konstnären skulle ha "uppfunnit" en helt ny typ.
Hela tavlan finns att se här
http://www.auktionsverket.se/dbkatalog_08/kat_visabild.asp?at=K&d=2008-11-27&an.../Jöran
Utan at kunna hänvisa till källor törs jag säga att i alla fall mycket snarlika befästningstyper har förekommit åtminstone för mycket länge sedan. Går vi tillbaka till 1800-talet så fanns det gott om olika mer eller mindre raffinerade metoder att få fast skenorna. De allra tidigaste spårbanorna hade ju t o m rälerna fästa i stenblock...