Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Transporter sista åren på SbhJ(/LEJ)? - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Transporter sista åren på SbhJ(/LEJ)? (Bana)

av Uno P ⌂ @, Thursday, November 13, 2008, 10:34 (5955 dagar sedan) @ Patrik E

Det finns artiklar om denna banstump i ÖSJ bladet. Tyvärr vet jag inte vilket nummer men eftersom det bara är fyra nr/år så kan det inte ta evigheter direkt att hitta rätt nummer. Biblioteket i Malmö har samtliga nimmer av ÖSJ bladet och flertalet av SKJ bladet. Tyvärr kan du inte fjärrlåna dessa utan det blir till at sitta och bläddra och kopiera.

I Ångtrycket fanns 1985-86 en artikelserie om Säbyholms Järnväg skriven av Henrik Mundt. Där återfinns följande uppgifter om den sista trafiken, nedläggning och när loket lämnade järnvägen.

Den 13-04-1959 hemställde SJ om att få lov att lägga ner och riva upp sträckan Billesholm-Landskrona, samt befrielse att upprätthålla styckegodstrafiken på Säbyholm från och med att Landskrona-Billesholm lades ner 25-05-1960. Detta beviljades och skulle ha varit verkställt men SSA gick in i förhandlingar med SJ för att bibehålla vagnslasttrafiken till Säbyholm. För att uppnå detta fick ett samtrafikavtal upprättas, vilket också gjordes. Detta innebar att SJ stod för dragfordon och underhåll av banan vid eventuell trafik. Detta innebar då att SbhJ kunde avhända sig sitt sista kvarvarande lok, som överfördes till SSA Köpingebro 08-11-1961. Spåret till Säbyholm låg alltså kvar men nu bara som stickspår från Landskrona station. Eftersom verksamheten vid sockerbruket stannade under vintern 1961-62 och produktionen flyttades till andra bruk försvann nästan all trafik på banan. Men en liten rest blev ändå kvar. När bruket var nerlagt fanns där stora lokaler som stod oanvända. Därför hyrde Felix i Eslöv en del av faciliteterna som lager. Vidare inrättade sockerbolaget förädlingsverksamhet i Hilleshög AB:s regi på området. Detta krävde dock inga större aktiviteter på järnvägssidan. Den samlade godsmängden under 1962 var 7 st godsvagnar med en last av 62 ton. Året efter var det lite bättre, hela 15 st vagnar med 268 ton transporterades på spåret.
SbhJ slutade sina dagar som självständigt bolag den 30-09-1966 när det införlivades i SSA med en bokförd förmögenhet på 363 000:- kr. Men härmed var sista ordet inte sagt. Spåren till Säbyholm låg fortfarande kvar, under åren 1964-69 transporterades i snitt 120 ton betfrö på spåret som till slut var i så dåligt skick att det var omöjligt att trafikera.
För att överhuvudtaget kunna rädda det var de tvingade att byta 400 st slipers och ~ 300 m spår behövdes läggas om eftersom spårvidden numera var ca 1600 mm. Banvallen hade sjunkit ihop på ett par ställen.
Detta ville inte SJ som enligt trafikavtalet hade denna skyldighet. Därför begärde SJ hos Kommunikationsdepartementet 07-08-1969 att få lägga ner och riva upp sträckan Landskrona-Säbyholm och på samma gång spara 18 000:- kr som annars skulle ha behövts om banan skulle ligga kvar. Först den 29-01-1971 beviljades SJ att få lägga ner och då först från 22-05-1971, men det var för sent, spåret revs året innan!
Fram till den 28-04-1978 var SbhJ ett vilande aktiebolag ägt av Cardokoncernen , men detta datum begärdes ändrad bolagsordning, varefter namnet ändrades till Hilleshögs Utvecklings AB. Detta var den sista nyttan som kunde klämmas ur ett bolag som från början var avsett för att bedriva järnvägstrafik.

Är det någon som vill läsa mer om Säbyholms Järnväg och är intresserade av de aktuella exemplaren av Ångtrycket så kan ni kontakta mig.

Uno P


Hela tråden:

 


Time: 208
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 809
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 947
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 1973