Ångtåg på Kinnekullebanan (Bana)
Hej, vi i BJs körde Ångtåg på Kinnekullebanan vid flera tillfällen på 80-talet. Bland annat när Mariestad fyllde 400 år. ( Det var då Klings Glass kom med M-400, som de tillverkar ännu idag). Vidare när vi i SJ Stab Information Väst regi (Morrgan) höll på med Järnvägsskolan. Vid detta tillfälle hade vi en Rc5a med hela vägen till Mariestad. Ångloket som var med var BJ Y3 74. Vi tog vatten i Vara och växlade om loken så att ångloket gick främst och Rc5an efter och i Håkantorp gjode vi ett "flygande lokbyte" genom att elloket tryckte ur och tog ned bågen och vi på ångloket öppnade upp regulatorn för fullt och utan att stanna fortsatte vi i samma fart ut på Kinnekullebanan.
Vid det tidigare tillfället när Mst fyllde 400 år körde vi med E2 909 och 935. I Herrljunga blev vi stående på grund av att tåget mot Uddevalla, som utgjordes av X5 (el ev X8), hade kört på en bil i närheten av Vedum. Tyvärr med dödlig utgång för bilföraren. Bilen satt fast under fronten på motorvagnen och bärgningsbilen kunde inte få loss den utan att motorvagnen flyttades, vilket inte kunde göras för egen maskin. Därför hade hjälplok begärts och i stället för att ta lok från Sävenäs eller Falköping (vilket hade tagit lång tid), erbjöd vi oss att gå ut med ånglok och hämta in motorvagnen till Herrljunga. Så skedde också. Det är troligen sista gången i Sverige som ånglok har gått ut som hjälpfordon till havererat ordinarie tåg. Ja tänk vad man har varit med om under de 27 år som jag jobbat på SJ.
"Stora Borås"
Ps. På tal om att ha med ellok på oelektrifierade linjer så hade vi med en Rc5a till Tranemo (Järnvägsskolan igen) Då lyckades vi köra ned en stömavtagare i Tranemo på grund av en belyningslina som hängde för lågt. Slå det om ni kan. För övrigt kan sägas att det var endast Rc5 som vi hade med. Detta på grund av att traktionsmotorerna på dessa är självventilerade och inte behöver ventilatorer igång för att inte suga in sand från banvallen.Ds