Norra stambanan är ett bra exempel, Långsele. Där var ''Brunloken'' vanliga ända in på mitten av 1980-talet. Dom flesta godstågen hade ett/flera brunlok som dragkraft. Bl.a. timmertågen ifrån Hoting på Forsmo-Hotingbanan. Dragkraft var vanligast T44 på linjen Forsmo-Hoting, men T21 förekom också ända till 1984. I Långsele byte man till multipel Da, så var det ända till 1984. 1984 började Rc5:orna ta över, men multipel med Da var vanligt ända till 1985...
Även i persontågen, nattågen och i snälltågen förekom det Da och Du. Ma-loken utgjorde länge dragkraften i det s.k. Norrlandståget. Ra och F var väldigt vanliga i Långsele också. Via Ådalsbanan och Ostkustbanan körde man dom två snälltågen ''Ådalen'' och ''Ostkusten'' med bl.a. Ra, F, Da, Rc och ibland Hg-Hg2.
På 60-talet
Då var det Ma, Da, Du, F, Hg och så vidare som regerade. Det förekom också D-lok med träkorg, men byttes ganska snart ut mot stålkorg.
I godstågen kunde det också förekoma Of-lok, när Dm loken tagit över på malmbanan fick dom bl.a. tjänst i mellan sverige...