Ånglok på KtK (Bana)
Nej, när ett ånglok kom från Kalmar/Karlskrona till Alvesta behövde det service,
slaggning, kol- och vattentagning, sådant tager ju tid. Att just sträckan Alvesta - Kalmar/Karlskrona utsågs berodde på att det fanns fungerande anordningar kvar för ångdrift, visst kunde man få vatten även på eldriftstationer men oftast var anordningarna vid ordinarie uppehållsplatser
borta. Unserhåll kostar ju och det är ju svårt att motivera underhåll på anordningar som inte användes eller beräknas komma till användning. Sedan måste ju personvagnar ha ångvärme, pä mitten av 60-talet hade inte alla vagnar ångvärme. Endast en del 60-talsvagnar fick ångvärme för Danmarkstrafiken medan ångvärmen hade försvunnit från en del 40-talsvagnar genom borttagande vid revissioner. Det fanns tillräckligt med vagnar utrustade med ångvärme men det kunde behövas ändringar i vissa vagnskurser.