70-tal i s/v: Oskarshamn (Bana)
Att man hade lägre sth även för motorvagnar var just för att man inte hunnit byta räls mellan Möckhult och Oskarshamn. Det tog ganska lång tid att byta räls på NOJ vid den här tiden, man tycks ha bytt så länge pengarna räckte. Av samma anledning var det sänkt hastighet ganska länge mellan Lillsjödal-Oskarshamn det hördes var det nya spåret slutade. Mellan Möckhult och Oskarshamn fanns det s.k tyskräler och dessa lät det ordentligt om när tågen kom. Ibland kunde man t.o.m. av denna anledning höra det redan när det var i Möckhultsbacken( mellan Forshult-Möckhult). Jag blev själv lurad av dettaq i Oskarshamn då jasg tyfligt hörde att det kom ett tåg och cyklade ner till stationen( Forshult var bevakat på den tiden så tåg kunde mötas där) men det kom inget utan det var pt 2224 jag hört på väg uppför Möckhultsbacken.