Jag anar ett stor mått av frustration i din text, men låt mig komma med i alla fall ett försök till uppmuntran.
Som moderator och en av dem som varit mest aktiv i framtagandet av den nya Postvagnen så är jag förvisso jävig, men i alla fall.
Tänk dig övergången från skrivmaskin till dator. Båda har ett tangentbord och man kan på ett papper respektive en skärm läsa vad som står där. Detta gör att på sin tid en redan mycket van maskinskribent som jag kunde göra transitionen till dator ganska enkelt. MEN det gjorde också att jag missade en del av fördelarna med en dator eftersom jag ganska länge tänkte skrivmaskin och därför inte insåg att det t ex kunde vara smidigt att inte bara skriva in allting i samma textmassa, utan att dela in en text i rubriker, delrubriker, ingresser, brödtext, diagram etc etc etc. Det tog lång tid innan jag kom till den punkten, i vissa avseenden har jag nog fortfarande inte gjort det.
Varför skriver jag nu detta? Jo, för att det hela tiden var så att jag kunde använda en dator även fast jag inte använde allt som den kunde göra. Allteftersom jag lärde mig mer kunde jag göra mer, men det var inte så att jag endera inte kunde göra något alls eller allting.
Nya Postvagnen är upplagd på ett annorlunda sätt än den tidigare, men allt det som kunde göras kan fortfarande göras, möjligen med undantag för att man inte kan se allting på samma gång på en sida. Men det kunde man strängt taget inte förut heller, för med den trafik vi hade var det - vilket många klagade på - nästan nödvändigt att hänga på forumet hela tiden om man inte ville missa något väsentligt.
Det man måste göra nu är strängt taget bara att kolla underavdelningarna "Allmänt forum" "Järnvägsfoto" etc och de beteckningarna är rimligen inte kryptiska alls.
Bara för att kort nämna de saker du nämner vid namn ovan så är Tapatalk en grej som man kan använda om man kollar forumet på en telefon. Att döma av det du skriver tänker jag mig att du inte gör det (jag gör det inte heller, äger inte ens en smartphone) och därmed kan du helt bortse från den saken, liksom jag gör det, utom om någon har konkreta frågor varvid jag hänvisar dem till en moderator med större tekniskt kunnande.
vBulletin är namnet på det format som forumet är uppbyggt på, och lika litet som man behöver veta exakt vilken motor som finns i en bil för att kunna köra den så har det ingen betydelse för den enskilde användaren.
FAC har jag ingen aning om vad det är och det torde visa att om inte jag vet så behöver inte heller användare veta vad det är.
Typ, tja, jag tror nog att du om du skärskådar det jag skriver här, så kan du konstatera att jag trots att jag säkerligen är yngre än du, och följaktligen aldrig gått i realskola eller tagit en "riktig" studentexamen, är helt kapabel att skriva en såväl korrekt som avancerad svenska, och om du träffade mig personligen skulle du märka att jag i hög grad talar på ett liknande sätt, låt vara något mindre formellt. Detta till trots reder jag mig utmärkt på ett forum där det måhända finns en och annan som skriver "typ", men det borde inte bereda några större svårigheter; rimligtvis måste man ganska enkelt kunna ignorera språkliga konstigheter. (En annan användare skrev till mig häromdagen och undrade om det nya forumet hade något filter för att få bort språkliga styggelser; han nämnde särskilt den bestämda formen "forat" istället för "forumet", men tyvärr måste jag göra honom besviken.)
Det är inget konstigt att man är ovan när något nytt dyker upp, men det är alla; den enda fördel jag haft är att jag tjuvstartat genom att jag varit delaktig i framtagandet, men jag är en väldigt oteknisk person. Vi är dessutom behjälpliga med alla slags goda råd mest hela tiden. Jag ser inte riktigt hur vi ska kunna göra så mycket mer?
Anledningen till nylanseringen var alltså - tvärtemot vad somliga förmodat - inte alls något slags allmän önskan att vara moderna, "i framkant" eller så. (Alla som känner mig skulle med förlov sagt skratta gott om de hörde mig beskrivas som en som strävar efter att vara "i framkant"; det vore nog ungefär en så usel karaktäristik av mig som det över huvud taget är möjligt att göra.) Det handlade bara om att den gamla plattformen började bli tekniskt alltför osäker och opålitlig, och att vi därför bestämde oss för att bygga nytt istället. Se där en parallell till de överväganden som varje järnvägs maskinavdelning måste göra fortlöpande, renovera och bygga om eller skaffa nytt.
Om du ger det nya forumet en chans och frågar om allt du inte är säker på, och tar risken att ignorera en del begrepp (många har alltså inte avgörande betydelse) så är det fullt möjligt att du efterhand kommer att anse den nya Postvagnen vara en helt acceptabel ersättning för den gamla.
Hälsningar
Mattias Jansson
sekreterare i SJK, moderator i Postvagnen och en av dem som arbetat med framtagandet av densamma