Trafik på bispår (Arkiv/forskning/litteratur)

av Anders_W, Tuesday, December 24, 2019, 20:38 (1979 dagar sedan)

God Hjul på Er alla!

I en tidigare tråd nämndes att man, innan vut-bana infördes som trafikeringsform, klassade ned gamla sidobanor till s.k. bispår, för att kunna köra fortare än vad reglerna för växling tillät.

Har någon koll på vilka närmare krav eller begränsningar som gällde på bispår? Eller var det individuellt bestämt genom lokala regler i linjebok/tdt?

Trafik på bispår

av Överkörmästaren, Tuesday, December 24, 2019, 20:49 (1979 dagar sedan) @ Anders_W

1947 års säo.

Misslyckades lite med bilduppladdningen men det blir nog inte bättre om jag försöker igen...

[image]
[image]

Helsingborg F?

av Anders_W, Wednesday, December 25, 2019, 12:31 (1978 dagar sedan) @ Harald

Tack till Er båda.

Hur var det med Helsingborg? Gick rörelserna mellan C och F som växling eller var de bispårståg?

Helsingborg F?

av Överkörmästaren, Wednesday, December 25, 2019, 13:12 (1978 dagar sedan) @ Anders_W

Tack till Er båda.

Ja tack Harald! Verkar inte som att vridningen fungerar vid uppladdning från iOS, är bilden tagen liggande så går det men inte om den är stående.

Hur var det med Helsingborg? Gick rörelserna mellan C och F som växling eller var de bispårståg?

Där var det väl för säkerhets skull en ytterligare variant, ”växlingståg”.

Helsingborg F?

av Jim Hansson, Wednesday, December 25, 2019, 18:31 (1978 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack till Er båda.

Ja tack Harald! Verkar inte som att vridningen fungerar vid uppladdning från iOS, är bilden tagen liggande så går det men inte om den är stående.

Där var det väl för säkerhets skull en ytterligare variant, ”växlingståg”.

Helt korrekt! De hade femsiffriga nummer som började på en 6:a.
Jim

Någon som har tdt A för Hbg?

av Anders_W, Thursday, December 26, 2019, 20:49 (1977 dagar sedan) @ Jim Hansson

Råkar någon på forumet ha tillgång till tdt del A (linjeboken) för Helsingborg?

Det vore intressant att se hur regleringen av rörelserna formellt såg ut.

Någon som har tdt A för Hbg?

av Jim Hansson, Thursday, December 26, 2019, 21:46 (1977 dagar sedan) @ Anders_W

Råkar någon på forumet ha tillgång till tdt del A (linjeboken) för Helsingborg?

Det vore intressant att se hur regleringen av rörelserna formellt såg ut.

I vart fall från när jag började min lokförarkarriär i Helsingborg för 40 år sedan så stod reglerna i en särskild regional föreskrift (RF).
Jim

Bildrotering

av Harald, Wednesday, December 25, 2019, 23:08 (1978 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack till Er båda.

Jag vet inget om iOS, men det är kanske som i Windows. Om man bara roterar bilden i bildvisningen, så är det enda som sker att det sparas information om att den ska visas roterad. Kopierar man bilden, vilket ju är det som sker vid uppladdning, så är den fortfarande oroterad. Man måste rotera bilden i ett bildbehandlingsprogram och spara om den för att den ska vara roterad även vid kopiering.

Bildrotering

av Överkörmästaren, Thursday, December 26, 2019, 12:15 (1977 dagar sedan) @ Harald

Tack till Er båda.

Jag vet inget om iOS, men det är kanske som i Windows. Om man bara roterar bilden i bildvisningen, så är det enda som sker att det sparas information om att den ska visas roterad. Kopierar man bilden, vilket ju är det som sker vid uppladdning, så är den fortfarande oroterad. Man måste rotera bilden i ett bildbehandlingsprogram och spara om den för att den ska vara roterad även vid kopiering.

Jag har fått intrycket att bildens orientering i vissa apparater görs rätt i det ögonblick kameraprogrammet sparar bilden i kamerans/telefonens minne, dvs att bilder sparas ”rättvända” efter hur man höll kameran när bilden togs. Medan andra apparater sparar bilden som den ser ut givet att man håller enheten åt ett visst håll, med orienteringsriktningen som en separat egenskap med, förmodar jag, fyra möjliga värden. Med traditionella digitalkameror där man laddar upp bilden via en dator har jag aldrig varit med om att bilderna vrider sig mot ens vilja vare sig i datorn eller på sajten, men med mobilerna händer det hela tiden, och då kan det ibland vara i vissa webbläsare, ibland oberoende av vilken webbläsare som används. I detta fall har jag en känsla att det är forumets bilduppladdning som inte ”lyssnar” på telefonens begäran att rotera bilden, och därför blir den felvriden redan i uppladdningsögonblicket. Inget stort problem då väl de flesta filer som ska laddas upp här är inskannade med mer avancerade prylar än en enkel USA-marknadsförd telefon, men ändå... :-)

Trafik på bispår

av Ulf Pålsson, Thursday, December 26, 2019, 11:23 (1978 dagar sedan) @ Anders_W

’Bispår’ var en term för en kategori av spår som fanns på enstaka sträckor och som utgjorde ett mellanting mellan ’huvudspår’ och ’sidospår’. Termen fanns med i begreppsförklaringarna i trafikreglerna (Säo) vid SJ mellan 1924 och 1959, så här:

1924–1941: ”spår mellan två stationer, vilket trafikeras enligt särskilda bestämmelser”.
1941–1959: ”spår mellan två driftplatser, vilket trafikeras enligt särskilda bestämmelser”.

I 1923 års Säo fanns det ingen begreppsförklaring för 'bispår', men följande anmärkning fanns under förklaringen för 'huvudspår': "Anser vederbörande distriktsförvaltning [spår som utgör förbindelse mellan stationer] ej lämpligen böra trafikeras som huvudspår , benämnes det bispår. För trafikering av bispår gälla särskilda bestämmelser." (Jag håller för troligt att 'bispår' kan han använts i regionala/lokala bestämmelser även före 1923.)

(De trafikregler för smalspår (Sär) som SJ hade mellan 1948 och 1959 innehöll inte ’bispår’.)

I tråden har redan visats undantagsparagrafen om bispår i 1947 års Säo. I Säo från 1924, 1929, 1934 och 1941 var bestämmelserna är uppbyggda på samma sätt; de var alltså egentligen inte regler direkt för operativ personal utan utgjorde ett mandat för trafiksektionen/trafikinspektören (1924-1929: distriktsförvaltningen) att utfärda förenklade regler för ”särskilt förbindelsespår mellan två stationer/driftplatser”.

Förenklingarna utgick alltså från de normala reglerna för huvudspår. Flera av dem framgår bättre av äldre Säo-utgåvor än av den från 1947. De förenklingar som närmast slår mig är närmast följande:

* Bispåret behövde inte kontrolleras av tågklarerare, utan det kunde vara platsvakt eller signalvakt som skötte ”klareringen”. (Men det skulle vara två personer, en för varje ände av bispåret.)
* Befogenhet som tågledare kunde åläggas tågklareraren på en av stationerna. (Den ”vanlige” tågledaren för trafiksektionen behövde alltså inte blandas in.)
* Det kunde finnas förenklade bestämmelser för anordnande av extratåg och inställande av tåg, samt av mötesändring. Det innebar bl.a. att det inte behövde finnas uppgift om tågmöten i tidtabellen och att order om möte med extratåg eller bortfallet möte med inställt tåg inte gavs, vilket alltså innebar att tågpersonalens möteskontroll inte fanns/användes.
* I stället för traditionell tidtabellsbok kunde det finnas en enklare förteckning över bispårstågen.
* Avgångssignal till bispårståg kunde ges på förenklat sätt eller inte alls.
* Om det saknades infartssignaler, fanns det särskilda bestämmelser om hur tågen skulle tas in på stationerna från bispåret.
* Slutsignaler behövde inte finnas.

En förutsättning för alla dessa förenklingar var att hastigheten inte fick överstiga 30 km/tim på bispåret.

Instruktionen för ett visst bispår publicerades i tidtabellsboken del A, men det kan nog inte uteslutas att delar av instruktionen, för stationär personal, fanns endast i andra dokument.

Av mig kända bispår:
* Hälsingborg C-–Hälsingborg F (”spåret i gatan”).
* Östra bispåret Stockholm C--Tomteboda nedre/Stockholm N.
* Västra bispåret Stockholm C--Tomteboda nedre/Solna.

Det skulle vara intressant om någon med insikt i äldre tidtabellsböcker del A kunde berätta om flera sträckor som utgjorde bispår.

I 1959 års säo försvann termen ’bispår’, men trots detta användes den senare i särskilda instruktioner för de ovan uppräknade spåren. Östra bispåret och Västra bispåret i Stockholm upphörde som benämningar troligen i samband med inkopplingen 1965 av det nya ställverket i Stockholm för dessa spår. I Hälsingborg/Helsingborg fortsatte i princip bispårstrafiken ända fram till förbindelsespårets nedläggning 1986, även om termen ’bispårståg’ någon gång, troligen på 1960-talet, byttes mot ’växlingståg’.
/up

Trafik på bispår -- Hälsingborg

av Ulf Pålsson, Friday, December 27, 2019, 00:33 (1977 dagar sedan) @ /jes

[image]

Intressant, tack! Ett blad ur tidtabellsboken del B, som tydligen användes för bispårstågen/växlingstågen mellan Hälsingborgs färjestation (Hbf) och Hälsingborgs central (Hb). Jag lägger märke till:

* Man refererar till "av Ddc [driftdistriktschefen] utfärdad instruktion" i tidtabellsboken del A. Driftdistrikten infördes vid 1963 års omorganisation, alltså tidigast från 1963.
* "Bispårstågen" talar man om, trots att 'bispår' försvann ur trafikreglerna (säo) 1959.
* Största tillåtna hastighet är 6 km/tim. Verkar rimligt vid körning på spåret i gatan, men jag kan inte tro att man höll den hastigheten när tåget (eller dess främsta ände) hade kommit in på bangården i Hälsningborg C (resp. Hälsningborg F). (Edit: se nedan.)
* I tågnumret ingår ett 'V' utöver siffrorna. Det är nog ordet 'växlingståg' som har gett upphov till det, eller kanske tvärtom.
* Texten "Extra bispårståg anordnas vid behov av tågklareraren vid Hbf efter överenskommelse med tågklareraren vid Hb" får mig att undra över hur mycket "normalbyråkrati" ett sådant beslut medförde. Full säo-tillämpning med sändande av order på blankett S5 Extratågs gång / Tågs inställande, eller bara ett telefonsamtal och en enkel anteckning i tågklarerarboken? (Edit: se nedan.)
* Möten med möteskontroll är angivna (kolumnen med liggande kryss, icke inramade uppgifter). Men hur gjorde man vid mötesändring (kvarhållningsorder, framgångsorder) och vid möte med extratåg eller vid inställt mötande tåg? Användes verkligen säo:s regler fullt ut för dessa situationer här? undrar jag. (Edit: se nedan.)

Edit: En hel del av frågorna får svar om man tittar på det utdrag ur tidtabellsboken del A från 1959 som Gunnar Ekeving har publicerat på sin webbplats.

Trafik på bispår -- Hälsingborg

av Lennart Petersen, Friday, December 27, 2019, 02:45 (1977 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Lite märkvärdigt för vanliga resenärer var ju att det gick vanliga resandetåg Helsingborg C-F. Många var dom inte men det sena kvälls och nattåget Malmö-Göteborg-Oslo brukade gå den vägen. I 1974 åts tidtabell hittar man S468 med ankomst Helsingborg C 23:30 och avgång Helsingborg F 00:10 . Och dessa 40min gick nog åt för denna rätt omständiga del av resan.

Trafik på bispår -- Stockholm

av Anders_W, Saturday, December 28, 2019, 10:39 (1976 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Mysko att man fortsatte med "bispår"-termer så långt efter ändringen i SÄO.

Time: 219
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 840
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 969
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 6989

[x]
[*]