Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Trafik på bispår -- Hälsingborg - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Trafik på bispår -- Hälsingborg (Arkiv/forskning/litteratur)

av Ulf Pålsson, Friday, December 27, 2019, 00:33 (1975 dagar sedan) @ /jes

[image]

Intressant, tack! Ett blad ur tidtabellsboken del B, som tydligen användes för bispårstågen/växlingstågen mellan Hälsingborgs färjestation (Hbf) och Hälsingborgs central (Hb). Jag lägger märke till:

* Man refererar till "av Ddc [driftdistriktschefen] utfärdad instruktion" i tidtabellsboken del A. Driftdistrikten infördes vid 1963 års omorganisation, alltså tidigast från 1963.
* "Bispårstågen" talar man om, trots att 'bispår' försvann ur trafikreglerna (säo) 1959.
* Största tillåtna hastighet är 6 km/tim. Verkar rimligt vid körning på spåret i gatan, men jag kan inte tro att man höll den hastigheten när tåget (eller dess främsta ände) hade kommit in på bangården i Hälsningborg C (resp. Hälsningborg F). (Edit: se nedan.)
* I tågnumret ingår ett 'V' utöver siffrorna. Det är nog ordet 'växlingståg' som har gett upphov till det, eller kanske tvärtom.
* Texten "Extra bispårståg anordnas vid behov av tågklareraren vid Hbf efter överenskommelse med tågklareraren vid Hb" får mig att undra över hur mycket "normalbyråkrati" ett sådant beslut medförde. Full säo-tillämpning med sändande av order på blankett S5 Extratågs gång / Tågs inställande, eller bara ett telefonsamtal och en enkel anteckning i tågklarerarboken? (Edit: se nedan.)
* Möten med möteskontroll är angivna (kolumnen med liggande kryss, icke inramade uppgifter). Men hur gjorde man vid mötesändring (kvarhållningsorder, framgångsorder) och vid möte med extratåg eller vid inställt mötande tåg? Användes verkligen säo:s regler fullt ut för dessa situationer här? undrar jag. (Edit: se nedan.)

Edit: En hel del av frågorna får svar om man tittar på det utdrag ur tidtabellsboken del A från 1959 som Gunnar Ekeving har publicerat på sin webbplats.


Hela tråden:

 


Time: 214
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 957
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1195
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2381

[x]
[*]