Banarbetare (Järnvägspersonal)
På fotot syns i mitten banvakt Sven Oldin med två banvakter på var sida. De sittande banvakter ser ut som de sitter på något, men vad?
På fotot syns i mitten banvakt Sven Oldin med två banvakter på var sida. De sittande banvakter ser ut som de sitter på något, men vad?
Alldeles för liten bild för att se detta - länk till bildkälla? //Anders
Det är ett privat foto.
Stensättare satt förr på en rund pall med en svarvad mittpinne.
Kan det vara något liknande
Vet du var bilden är tagen? Det ser ut som smalspår fast med ganska hög rälsvikt. Inte så vanligt på denna typ av banor "förr i tiden".
/ L G
Det är ett privat foto.
De tre sittande banvakterna sitter på varsin spade. De har stuckit in en bit av bladet på spaden under rälfoten och sitter handtaget.
Om de sitter så för att de brukar göra så och det är bekvämt eller för att det ska se kaxigt ut på fotot, är svårt att veta.
Fotot är taget på sträckan Svaneberg-Äskekärr under VGJ-tiden för den forna MKJ-banan.
Vad bedömer du rälsvikten till?
Ja, nu ser jag. Vad häftigt! Det var nog skönt för dem att kunna sitta ned en stund.
Enligt Svenska Järnvägsföreningens 50-årsskrift 1926 lades 1909 eller 1910 på banan in 25 kg/m räler. Man vill nog tro att det är dessa räler som låg kvar till breddningen på 50-talet, även om jag medger att de ser något grova ut.
Sven B
I SJ 100-årsskrift från 1956 sägs att vissa smalspårsbanor efter förstatligandet under 40-talet fick räler som tagits upp vid byten på Inlandsbanan. Det rörde sig om 27 kg/m räler, alltså av 1878 års modell. Det är ju möjligt att det är sådana vi ser på bilderna. Jag tror dock fortfarande på 25 kg/m räler, även om det finns vissa argument för något annat...
Sven B
om man tittar på den som skall vara banvakt eller kanske banförman. Det ser ut som om han hade det nya "symaskinsmärket" - påminde om Huskvarnas, därav benämningen - i mössan
I så fall är bilden tidigast från mitten av 50 talet. En arbetsledare och fyra banarbetare.
Arbetsledaren är min morfar Sven Oldin, banvakt på Svaneberg station vid MKJ.
Det är på mitten av 1950-talet, när fotot är taget, och då är det fortfarande smalspår. Det gör ju att rälsvikten ser mer ut än vad den skulle ha sett ut på normalspår.