Tunnlar under Södermalm i Stockholm (Bana)

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Monday, February 09, 2009, 20:50 (5867 dagar sedan)

Jag håller på att kollar lite uppgifter.
Det har gått tre järnvägstunnlar under Södermalm. En äldre SJ med lite östlig dragning. Dels den nuvarande SJ tunneln.
Min fråga är: Vilken av dem var i bruk 1947 ??
Den tredje tunneln är Saltsjöbanans men den är ointressant för mig just nu.
Mvh: Roffe

Tunnlar under Södermalm i Stockholm

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Monday, February 09, 2009, 21:20 (5867 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Den äldre, nu inbyggd framför stadsmuseum och i nutid använd som lager av just museet.

rnd

av Staffan Granath, Monday, February 09, 2009, 21:27 (5867 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Den äldre, nu inbyggd framför stadsmuseum och i nutid använd som lager av just museet.

rnd

ja, tror att nya togs i drift 1951:-)

(skall väl tillägga att det finns yterligare två tunnlar, en under tanto vid södersjukhuset inkl station och en under fåfängan:-) )

från det tunnellösa morshyttan :-| :-) :-D

av Sven A, Uppsala, Monday, February 09, 2009, 21:29 (5867 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag håller på att kollar lite uppgifter.
Det har gått tre järnvägstunnlar under Södermalm. En äldre SJ med lite östlig dragning. Dels den nuvarande SJ tunneln.
Min fråga är: Vilken av dem var i bruk 1947 ??
Den tredje tunneln är Saltsjöbanans men den är ointressant för mig just nu.

Hmmm...
... det finns säkert någon som kan detta bättre, men som en lekman gissar jag den ursprungliga.
1950 invigdes tunnelbanan til Slussen. Frågan är om den invigningen påverkade den ursprungliga tunneln?
1957 invigdes Slussen-Hötorget, då var defenitivt den ursprungliga ur bruk.
1947 eventuellt byggde man den nuvarande tunneln då, för att frigöra ytan för den ursprungliga tunneln åt tunnelbanan.
Om 1950 år invigning påverkade den ursprungliga tunneln, borde omläggningen skett något år tidigare, men 1947 känns som något år för tidigt,

Rätt svar här

av Göran Holmertz, Monday, February 09, 2009, 21:46 (5867 dagar sedan) @ Staffan Granath

Jag citerar ur Hans Harléns bok "Stockholm från A till Ö - Innerstaden" uppslagsord Södertunneln:

/---/ Ny tunnel sprängdes norr om den äldre, 740 m, öppnad för norrgående spår 6.12.1954, södergående 20.9.1955. /---/

av Anders Sandgren, Monday, February 09, 2009, 22:33 (5867 dagar sedan) @ Sven A

Tunnelbanetunneln öppnades redan 1933 som spårvägstunnel. Slussen ombyggdes från vändslinga till säckstation 1949 (man satte in Ängbytåg sista året, de kunde köras i båda ändar (det var motorvagnar ytterst och släp i mellan, manövervagnar tillkom när vagnarna gick i sydväst). Slussens Spv/Tbanestation kunde alltså samexistera med järnvägstunneln.
Däremot går ju fortsättningen på järnvägsbrons stolpar så för den banan var man tvungen att flytta järnvägen.
Andra änden av gamla jvg-tunneln syntes åtminstone tidigare väl öster om Södra station.
Det finns gott om tunnlar under södermalm, små som stora. En gång när jag servade garageportar letade jag efter ett elcentralrum i Katarinaberget (ingång vid OK-macken vid Slussen) utemot Tjärhovsgatan men irrade bort mig och öppnade en dörr ut på Medborgarplatsens T-banestation. Så småningom hittade jag rätt rum under vad som såg ut som en nedlagd kiosk på ute vid Tjärhovsgatan, den hade tre våningar under jord, om jag minns rätt. Men ingen direktförbindelse med Katarinaberget i övrigt vad jag kunde hitta.

av Bengt Österdahl @, Gustavsberg, Tuesday, February 10, 2009, 05:58 (5866 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Andra änden av gamla jvg-tunneln syntes åtminstone tidigare väl öster om Södra station.

Den är fortfarande väl synlig.

/Bengt

Tunnlar under Södermalm i Stockholm+ snusk

av Staffan Granath, Tuesday, February 10, 2009, 13:18 (5866 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det finns gott om tunnlar under södermalm, små som stora. En gång när jag servade garageportar letade jag efter ett elcentralrum i Katarinaberget (ingång vid OK-macken vid Slussen) utemot Tjärhovsgatan men irrade bort mig och öppnade en dörr ut på Medborgarplatsens T-banestation. Så småningom hittade jag rätt rum under vad som såg ut som en nedlagd kiosk på ute vid Tjärhovsgatan, den hade tre våningar under jord, om jag minns rätt. Men ingen direktförbindelse med Katarinaberget i övrigt vad jag kunde hitta.

om det var ett brunt fyrkantigt hus så var det nog nerfarten till de underjordiska däcken under björns trädgård/galgberget (användes kortvarigt som garage 50-60-tal)
det byggdes under trettiotalet i samband med spårvagnstunneln och är perifert en del av skyddsrummet katarinaberget, inte heller jag känner till att de hänger ihop annat än genom tryckoljekabel-tunneln mot stn slussen (som man inte bör gå i :-P )

nedre planet användes tidigare som kabelkällare till den numer avvecklade FS Katarina på kapellgränd.
det är ett j-dr gytter av gångar och trappor så det var strongt gjort ändå :-)
"andra" infarten till katarinaberget låg i änden på den lilla (namnlösa:-| /björns trädgårdsgränd !?) gränden upp från tjärhovsgatan, sedan 1992 dock igensatt :-(

Nu till snusket:-) :-) ;-)

under nedfartsrampen till garaget hade en körskolelärare sin "teorisal" för elever, upptäckte jag ochen tidigare kollega vid ett tillfälle s.a.s på bar gärning

(har jag gått över gränsen så får jag tacka för denna tid och inväntar slutet:-| ;-) )

en legal undergroundare, nu i horndal

Tunnlar under Södermalm i Stockholm+ snusk

av Anders Ö,,,/NJM, Tuesday, February 10, 2009, 16:59 (5866 dagar sedan) @ Staffan Granath

om det var ett brunt fyrkantigt hus så var det nog nerfarten till de underjordiska däcken under björns trädgård/galgberget (användes kortvarigt som garage 50-60-tal)
det byggdes under trettiotalet i samband med spårvagnstunneln och är perifert en del av skyddsrummet katarinaberget, inte heller jag känner till att de hänger ihop annat än genom tryckoljekabel-tunneln mot stn slussen (som man inte bör gå i :-P )

nedre planet användes tidigare som kabelkällare till den numer avvecklade FS Katarina på kapellgränd.
det är ett j-dr gytter av gångar och trappor så det var strongt gjort ändå :-)
"andra" infarten till katarinaberget låg i änden på den lilla (namnlösa:-| /björns trädgårdsgränd !?) gränden upp från tjärhovsgatan, sedan 1992 dock igensatt :-(

Men det är väl där man kommer upp från Katarinagaraget idag om man inte väljer att åka ut tillbaka (vilket inte brukar gillas då man möter trafiken).
Då kommer du ut precis bredvid grändne in på Björns Trädgård..

Nu till snusket:-) :-) ;-)

under nedfartsrampen till garaget hade en körskolelärare sin "teorisal" för elever, upptäckte jag ochen tidigare kollega vid ett tillfälle s.a.s på bar gärning

(har jag gått över gränsen så får jag tacka för denna tid och inväntar slutet:-| ;-) )

Är inte Horndal "down under" nu när dte saknas lok??
(från Horndals lokfilial i Nynäshamn)

Tunnlar under Södermalm i Stockholm+ portautomatiker

av Anders Sandgren, Tuesday, February 10, 2009, 17:39 (5866 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Det var vid Katarinabergets utfart mot Tjärhovsgatan, det var något med portarna där som strulade. Automatiken satt under kiosken.
Det har nog ändrats en del, detta var 1981 eller så.
För övrigt satt två generationer portautomatik där, en uppsättning urkopplade (men med ström fram!) "Automatic Telephone & Electric" från runt 1950 med stegrelä och tyratron som tidsmekanism i ett urtjusigt skåp med mässingsdetaljer och glaslucka (de kan ibland de där engelskmännen), den inkopplade lådan en Strömkrets Portomat från 70-talet med modernare touch. Spår av hydrauliska detektorer (det var slingor på min tid) tror jag det fanns i rampen.
Det satt liknande uppsättning i infarten mot Katarinavägen, även där med AT&E-utrustning som dekoration (fullt synliga innanför portarna). De finns inte kvar idag vad jag kunde se när jag för några år sedan tankade där.
Skulle vara kul om de andra AT&E-grejorna finns kvar, de gick nog att återställa till trafiksignaler i så fall. En prydnad vid ett övergångsställe!
Det var egentligen ombyggda 2-fas trafik-signaler där ena fasen använts för port stängd, röd-gult triggade stängkontaktorn, gult (gröngult men detta var ju engelska saker) triggade öppningskontaktorn.
Gick även att göra med en modernare 3-fassignal, då fick man infart/utfart också! Med överlapp AB (B=stängd port) fick man grönt nere i rampen vid stängd port också. OK Farsta hade dylik. Inte lika snygg, dock, men med selenlikriktare, telefonreläer och tvenne dubbeltrioder (12BH7A tror jag).
AB Transfer hade levererat AT&E någon gång.

Tunnlar under Södermalm i Stockholm+dubbelspår

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Tuesday, February 10, 2009, 23:37 (5865 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack så hemskt mycket för svaren!
En fråga till: Var den äldre SJ tunneln dubbelspårig?
Jag har för mig att den var så men behöver få det bekräftat.

av Anders Ö /NJM TC, Tuesday, February 10, 2009, 23:54 (5865 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det var vid Katarinabergets utfart mot Tjärhovsgatan, det var något med portarna där som strulade. Automatiken satt under kiosken.
Det har nog ändrats en del, detta var 1981 eller så.
För övrigt satt två generationer portautomatik där, en uppsättning urkopplade (men med ström fram!) "Automatic Telephone & Electric" från runt 1950 med stegrelä och tyratron som tidsmekanism i ett urtjusigt skåp med mässingsdetaljer och glaslucka (de kan ibland de där engelskmännen), den inkopplade lådan en Strömkrets Portomat från 70-talet med modernare touch. Spår av hydrauliska detektorer (det var slingor på min tid) tror jag det fanns i rampen.
Det satt liknande uppsättning i infarten mot Katarinavägen, även där med AT&E-utrustning som dekoration (fullt synliga innanför portarna). De finns inte kvar idag vad jag kunde se när jag för några år sedan tankade där.
Skulle vara kul om de andra AT&E-grejorna finns kvar, de gick nog att återställa till trafiksignaler i så fall. En prydnad vid ett övergångsställe!
Det var egentligen ombyggda 2-fas trafik-signaler där ena fasen använts för port stängd, röd-gult triggade stängkontaktorn, gult (gröngult men detta var ju engelska saker) triggade öppningskontaktorn.
Gick även att göra med en modernare 3-fassignal, då fick man infart/utfart också! Med överlapp AB (B=stängd port) fick man grönt nere i rampen vid stängd port också. OK Farsta hade dylik. Inte lika snygg, dock, men med selenlikriktare, telefonreläer och tvenne dubbeltrioder (12BH7A tror jag).
AB Transfer hade levererat AT&E någon gång.

Antingen har de bytt automatik eller fått fart på den för upp gick de i höstas iaf ;o))

av Anders Sandgren, Tuesday, February 10, 2009, 23:56 (5865 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Det var den, men från början kördes båda spåren dubbelriktade genom att ena spåret anvädes för lokaltåg och det andra för fjärrtåg. Men lika fullt ar det första dubbelspårssträckan.
Vilket spår som användes för vad och när det ändrades har nog diskuterats här förut, i detta eler gamla forumet.

av Anders Sandgren, Tuesday, February 10, 2009, 23:59 (5865 dagar sedan) @ Anders Ö /NJM TC

Portar och automatik är bytta sedan många år. AT&E-utrustningen hade nog suttit i mer än 10 år overksam när jag var där, dock.
De gamla skåpen är bort mot Katarinavägen (de syntes från macken), de andra är litet mer svårfunna, men det kan nog ha städats när portarna byttes. Tyvärr.
En gammal AT&E med tyratron & stegrelä hade varit en utmaning...

Tunnlar under Södermalm + deponi

av Staffan Granath, Wednesday, February 11, 2009, 16:35 (5865 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Är inte Horndal "down under" nu när dte saknas lok??
(från Horndals lokfilial i Nynäshamn)

vänta bara till vi återuppbyggt NHdJ och på lite längre sikt NMJ (nästa sommar) då kan allt i förskingringen äntligen få komma hem igen och få rulla i sina hemtrakter! machinen är väl bara deponerad :-)

får väl åka ner och hälsa på maskinen vid tillfälle:-) (alla lok etc som råkar försvinna är ett rent sammanträffande)
Det blir värre med BLJ för dom är så fö- misstänksamma i länna varje gång jag försöker kroka på "långshyttan" på volvon :-P

skämt åsido, vilket skick är machinen i förutom vad som framgår av hemsidan.

från en kanske inte helt realistiska men detta till trots av ULJ accepterad morshytting :-| :-) :-D

Tunnlar i Stockholm+dubbelspår med elsaker

av Staffan Granath, Wednesday, February 11, 2009, 16:41 (5865 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Tack så hemskt mycket för svaren!
En fråga till: Var den äldre SJ tunneln dubbelspårig?
Jag har för mig att den var så men behöver få det bekräftat.

när jag var där i slutet på nittio-talet i stadsmuseums del satt det isolatorer kvar på bägge sidor:-)
Gröna i porslin med väl patinerade järnstag inborrade i berget :-P :-)

vill nägon bygga upp barock-fasader men behöver inspiration kan ett besök där rekommenderas

förkunnas från det pastorala horndal :-| :-) :-D

av Anders Ö,,,/NJM, Wednesday, February 11, 2009, 17:29 (5865 dagar sedan) @ Staffan Granath

Åhhh tämligen bra i stora delar, lite återstår men det mesta är fixat.
Panngaveln behöver lite svets, fyrboxen lite nya nitar sen ska ho´bara sättas ihop :-D

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Wednesday, February 11, 2009, 18:00 (5865 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Visst var tunneln dubbelpårig, tror den byggdes dubbelspårig från början och med invecklade signalöanordninger, bommar vid Södermälarstrand och framför Södra Stadshuset, nuvarande stadsmuseum! Dock har jag i bakhuvudet att från början så avsågs det ena spåret för tågrörelser MEN det andra spåret för växlingsrörelser mellan Cst, Stadsgården och Södra stn.

Finns kanske någon signalkunnig som kan bekräfta eller.. och säga när det i så fall ändrades till "riktigt" dubbelspår.
rnd

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Wednesday, February 11, 2009, 20:04 (5865 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Tack alla!

Signaler, Södertunneln, Fåfängan

av Gunnar Ekeving, Wednesday, February 11, 2009, 20:11 (5865 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

[image]
Söder Mälarstrand 1933, bild från Ericssons arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria

Visst var tunneln dubbelpårig, tror den byggdes dubbelspårig från början och med invecklade signalöanordninger, bommar vid Södermälarstrand och framför Södra Stadshuset, nuvarande stadsmuseum! Dock har jag i bakhuvudet att från början så avsågs det ena spåret för tågrörelser MEN det andra spåret för växlingsrörelser mellan Cst, Stadsgården och Södra stn.

Helt korrekt, lite information finns på http://www.ekeving.se/p/sth/index.html

Om gamla tunnelbanan (Södertunneln) och dess ombyggnad till "riktig" tunnelbana finns en del uppgifter på http://www.ekeving.se/rt/ss-spv/tub.html

En tunnel som inte verkar vara omnämnd i övriga inlägg i denna tråd går under Fåfängan, och är ett led i den numera ytterst sällan trafikerade förbindelsen mellan Stockholm S och Stadsgården.

Signaler, Södertunneln, Fåfängan - jodå!

av Staffan Granath, Wednesday, February 11, 2009, 20:21 (5865 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

En tunnel som inte verkar vara omnämnd i övriga inlägg i denna tråd går under Fåfängan, och är ett led i den numera ytterst sällan trafikerade förbindelsen mellan Stockholm S och Stadsgården.

jodå :-) , jag nämnde dem i mitt högre upp http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=23387 vilket inte i övrigt var något att skryta om, jag mindes fel på årtalet:-(
jag har vid ett antal besiktningar vandrat i tunnlarna, sjukhusstationen under tanto är idag mest en fyndplats för tomflasksamlare men intressant :-)

från horndal men i tanken på söder :-| :-) :-D

(ps jag håller på att kolla t-centralen så du får rätt detaljer :-) )

av Anders Sandgren, Wednesday, February 11, 2009, 20:35 (5865 dagar sedan) @ Staffan Granath

Tunneln under SöS har jag för mig var elektrifierad liksom den lilla 'bangård' som fanns vid Skanstull. Sedan fortsatte spår dels över Hammarbykanalen som möjligen var elektrifierade samt dels vidare bort mot Fåfängan. Alltihop möjligen elektrifierat. Det finns/fanns väl även koppling mot SSnJ där.
Tunnlarns torde tillkommit under 20-talet när Hammarbykanalen byggdes med hamnområden och inför slussens ombyggnad. Var det då som spåren från centralbron ner mot Stadsgården/Skeppsbron försvann eller fanns de kvar längre?
Stadsgårdsleden byggdes väl senare?
När försvann bron vis Skansbron? Jag tror den fanns kvar 1980.
Eldriften är väl också borta vad jag minns.

Vid Münchenbryggeriet fanns även spårvägsspår som gick upp till Hornsgatan. Här transporterades boskap med spårvagn till slakthuset. Boskapstrafiken upphörde på 30-talet tror jag. Om man behållit vagnarna kunde man använt den i T-banan vid fotbollsderbyn, de var ju redan nersvinade.

Ajaj, Granaten!

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, February 11, 2009, 21:19 (5865 dagar sedan) @ Staffan Granath

För sista gången: Näs-Horndals Jvg. förkorta/de/s NsHJ.

flåt!

av Staffan Granath, Thursday, February 12, 2009, 10:17 (5864 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

För sista gången: Näs-Horndals Jvg. förkorta/de/s NsHJ.

förlåt mästare, jag bommade igen.
nu får jag skriva det hundra gånger; Näs-Horndals Järnväg förkortas NsHJ, Näs-Horndals Järnväg förkortas NsHJ, Näs-Horndals Järnväg förkortas NsHJ, Näs-Horndals Järnväg förkortas NsHJ, Näs-Horndals Järnväg förkortas NsHJ, Näs-Horndals Järnväg förkortas NsHJ,...osv.

från det ångerfulla horndal :-| :-) ;-) :-D

Signaler, Södertunneln, Södermälarstrand - intressant bild!

av Leif B, Thursday, February 12, 2009, 11:16 (5864 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Söder Mälarstrand 1933, bild från Ericssons arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria

Det var en intressant bild!

Några följdfrågor:
- Är det Södra Teatern vi ser längst upp på berget med neonreklam (Cloetta?)
- Varför syns inte Katarinahissen? Var det just då den byttes ut?
- Vad står det under "60" på hastighetstavlan? Och vad innebär det?
- Fanns det både ett hävstångsställverk (till höger i bild) och en "brovaktarkur" (till vänster) i drift samtidigt? Eller har L M Ericsson leveradat något sinnrikt modernat ställverk i kursen till vänster som har ersatt hävstångsställverket?

/undrar
Leif

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Thursday, February 12, 2009, 12:01 (5864 dagar sedan) @ Leif B

Mycket spännande bild, tusen tack!!

Tycks vara plåtad när de "moderna" slussenkarusellerna var under byggnad, kanske just när gamla Katarinahissen har rivits? Ven vet? Någon datumexpert kanske kan verifiera om den stora ombyggnaden pågick 1933 som bilden uppges vara från.

Och nu är det dags för nästa stora ombyggnad i området. Förgänglighet.

rnd

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, February 12, 2009, 12:23 (5864 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tunneln under SöS har jag för mig var elektrifierad liksom den lilla 'bangård' som fanns vid Skanstull.

Jo - men inte längre än så, väl?

Boskapstrafiken upphörde på 30-talet tror jag. Om man behållit vagnarna kunde man använt dem i T-banan vid fotbollsderbyn, de var ju redan nersvinade.

Utmärkt idé - eller snarare uppkast!

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, February 12, 2009, 12:31 (5864 dagar sedan) @ Leif B

I lilla stugan t v skymtar en rad av nån sorts ställare, tror jag - rätt?

Att det skulle varit 60 tillåtet där på nedspåret verkar ju fullkomligt barockt, ja!

Hastighetstavlor, ställverk mm

av Gunnar Ekeving, Thursday, February 12, 2009, 12:41 (5864 dagar sedan) @ Leif B

Det brukade stå en meterangivelse. Enligt SJ:s 75-årsskrift volym I sid 555 handlade det om nedsättningssträckans längd i meter. Längt upp på tavlan brukade det stå "km/tim". Ulf Pålsson, som kanske läser detta, kan förhoppningsvis ge besked om när tavlornas utseende ändrades. En tavla av gamla typen med meterangivelse och "km/tim" stod kvar vid SSLidJ gamla slutstation i Gåshaga fram till för ca tio - femton år sedan. Långedragslinjen i Göteborg hade kvar den gamla typen av tavlor fram till högertrafikinförandet 1967, men vid SJ var de redan då ovanliga.

- Fanns det både ett hävstångsställverk (till höger i bild) och en "brovaktarkur" (till vänster) i drift samtidigt? Eller har L M Ericsson leveradat något sinnrikt modernat ställverk i kursen till vänster som har ersatt hävstångsställverket?

ja, det sinnrika ställverket (av samma typ som vid Stockholm C men betydligt mindre) hade kombinerats med den nya brovaktskuren till vänster. Det gamla hävstångsställverket till höger hade då slopats, men huset stod kvar i förfallet skick och användes under andra världskriget som tillhåll för militär bevakningspersonal.

http://www.ekeving.se/p/sth/elel.html

Hastighetstavlor, ställverk mm

av Leif B, Thursday, February 12, 2009, 14:17 (5864 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det brukade stå en meterangivelse. Enligt SJ:s 75-årsskrift volym I sid 555 handlade det om nedsättningssträckans längd i meter.

Vad kunde man ha för nytta av att veta nedsättningssträckans längd? Att ange avstånd på en orienteringstavla (eller en försignal) förstår jag vitsen med, men på en hastighetstavla? Eller var alla hastighetstavlor "länkade" med avstånd till nästa, för att man inte skulle missa någon i röken och mörkret?

Det låter dock mindre troligt, eftersom man ju hade en tavla för "hastighetsnedsättning upphör" (= "härifrån gäller banans sth igen"). Det är ju snarare d e n tavlan som borde haft en uppgift om avstånd till nästa hastighetsnedsättning? Men det verkar också lite konstigt med en tavla med ett kryss och en meteruppgift. Skulle snarare tro att man fick hålla reda på nästa nedsättning med linjekännedom plus tidtabellsboken del A?

Då återstår frågan om varför man behövde veta nedsättningsträckans längd? För att inte ligga och köra för sakta efter nedsättningssträckans slut? För att eldaren skulle veta när ångförbrukningen kunde förväntas öka igen?

ja, det sinnrika ställverket (av samma typ som vid Stockholm C men betydligt mindre) hade kombinerats med den nya brovaktskuren till vänster. Det gamla hävstångsställverket till höger hade då slopats, men huset stod kvar i förfallet skick och användes under andra världskriget som tillhåll för militär bevakningspersonal.

http://www.ekeving.se/p/sth/elel.html

Tack för svar och länk! Jag får fördjupa mig i din intressanta hemsida igen!

/Leif

av Staffan Granath, Thursday, February 12, 2009, 17:17 (5864 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tunneln under SöS har jag för mig var elektrifierad liksom den lilla 'bangård' som fanns vid Skanstull. Sedan fortsatte spår dels över Hammarbykanalen som möjligen var elektrifierade samt dels vidare bort mot Fåfängan. Alltihop möjligen elektrifierat. Det finns/fanns väl även koppling mot SSnJ där.

japp, men det var nog ingen eldrift längs kajen med tanke på lastkranarna

Tunnlarns torde tillkommit under 20-talet när Hammarbykanalen byggdes med hamnområden och inför slussens ombyggnad. Var det då som spåren från centralbron ner mot Stadsgården/Skeppsbron försvann eller fanns de kvar längre?
Stadsgårdsleden byggdes väl senare?

runt 1935 står det i "stockholms gatunamn" 1979

När försvann bron vis Skansbron? Jag tror den fanns kvar 1980.

när det skulle transporteras transformatorer til SN skanstull 1988 var bron oanvändbar, men revs nog först kring 1991 i samband med ombyggnaden upp mot gullmarsplan

Vid Münchenbryggeriet fanns även spårvägsspår som gick upp till Hornsgatan. Här transporterades boskap med spårvagn till slakthuset. Boskapstrafiken upphörde på 30-talet tror jag. Om man behållit vagnarna kunde man använt den i T-banan vid fotbollsderbyn, de var ju redan nersvinade.

hade spårvagnarna samma hjulprofil som tunnelbanan :-| i övrigt ett utmärkt förslag men synd på spårvagnarna :-P

från det funderande horndal :-| :-) :-D

av Anders Sandgren, Friday, February 13, 2009, 10:25 (5863 dagar sedan) @ Staffan Granath

Sådant går ju alltid att ändra... SS/SL har flyttat en hel del fordon mellan systemen. Många verkvagnar såväl nuvarande som tidigare var ju fd spårvagnar dessutom.
Däremot skrotades nog de flesta (alla?) boskapsvagnarna redan 1936, dvs året innan Råsunda invigdes...

Time: 261
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1065
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1270
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2620