Förteckning över tågtyper (Arkiv/forskning/litteratur)

av Anders_W, Saturday, June 06, 2020, 19:09 (1811 dagar sedan)

Hej!

Har någon på forumet tillgång till en förteckning över de olika tågtyperna och deras förkortningar (Lt, Pt, Xt, St, Lgt, Xgt etc. etc.) som användes på SJ innan man kollapsade ner dem till dagens tre (Rst, Gt, Tjt)?

Förteckning över tågslag

av Ulf Pålsson, Saturday, June 06, 2020, 20:42 (1811 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Har någon på forumet tillgång till en förteckning över de olika tågtyperna och deras förkortningar (Lt, Pt, Xt, St, Lgt, Xgt etc. etc.) som användes på SJ innan man kollapsade ner dem till dagens tre (Rst, Gt, Tjt)?

Några tågslag som användes i tjänstetidtabeller vid SJ i början av 1960-talet var:
Blt = blandat tåg
Pt = persontåg
Snt = snälltåg
Lgt = lokalgodståg
Dgt = direktgodståg
Fjgt = fjärrgodståg
Mgt = malmtåg
Tjt = tjänstetåg

Det har troligen funnits (även) andra tågslag tidigare.

1965 utgick tågslagen Blt, Dgt och Fjtgt, medan följande tillkom:
Ngt = normalgodståg
Gxt = godsexpresståg

1979, i samband med att tidtabellsboken skull börja framställas med hjälp av ett nytt datasystem, reducerades antalet tågslag till fyra:
Rst = resandetåg
Gt = godståg
Mgt = malmtåg
Tjt = tjänstetåg

1994 utgick tågslaget Mgt.

I Trafikverkets körplaner används fortfarande Rst, Gt och Tjt.

Förteckning över tågslag

av Jan Frelin, Saturday, June 06, 2020, 20:46 (1811 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

SJ historik från 1956 nämner godsexpresståg (med förkortningen Gxt), som anges ha införts 1950.

Förteckning över tågslag

av Stig Lagergren, Saturday, June 06, 2020, 20:49 (1811 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Före 1965 fanns något som kallades ilgodståg. Fanns den benämningen även i tjänstetidtabellerna?

Förteckning över tågslag

av Kjell Aghult, Sunday, June 07, 2020, 08:34 (1811 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Före 1965 fanns något som kallades ilgodståg. Fanns den benämningen även i tjänstetidtabellerna?

I vart fall inte i 1951 års upplaga för 11 trafiksektionen (Södra stambanan Hässleholm-Mjölby m m). Tåg 4394 var välkänt för äldre järnvägsmän. Det betecknas som "Fjgt, för ilgods", med sth 90, bromsgrupp P 2 och Dk-lok.

Tåg 4384 hade samma "grunddata" men rubricerades som Egxt. Sth 90 och termen gxt var alltså än inte helt sammankopplade.

Enstaka 90-tåg var inte så populära, då fjgt än normalt hade sth 60. Det kunde bli förbigångar som kostade dyr tidtabellstid - vilket även tågledare fick kännas vid.

1960-talet inledde en generell höjning av de långväga godstågens sth 70>90 (Höjd 60>70 1961).
Det gick inflation i gxt-begreppet varför det med tiden slopades. Liksom snälltågsbegreppet, även om tilläggsavgiften tagits bort. I flera fall var det ju uppsnabbade äldre persontåg.

Förteckning över tågslag - ilgodståg och godsexpresståg

av Stig Lagergren, Sunday, June 07, 2020, 21:29 (1810 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I tredje trafiksektionens (Örebro) tidtabellsbok för tdt 164 skrevs ilgodståg och godsexpresståg enligt bilden nedan.[image]

Förteckning över tågslag - ilgodståg och godsexpresståg

av Per Ljungberg, Tuesday, June 09, 2020, 13:38 (1808 dagar sedan) @ Stig Lagergren

På 1950-talet brukade ett godsexpresståg mot Hallsberg passera Alingsås vid 21-tiden. Det drogs då av ett F-lok och hade bara slutna godsvagnar. Sth på detta tåg var 90 km/h. Ibland gick en äldre godsvagn sist och den slängde hit och dit och jag undrade hur den kunde hålla sig på spåret. I tidtabell 157-158 står för Gxt 4036: Sth 90. Lok F. Ax 80. Brgr P2. Brtal 70. Vikt 650 t. Avgick från Olskroken 20.14 och ankom Hallsberg 23.48.

Förteckning över tågslag

av bengt24, Saturday, June 06, 2020, 21:22 (1811 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Har för mig att det fanns Ilsnt=Ilsnälltåg. Skillnaden mellan detta och vanligt snälltåg var att det ej medförde resgods.

Förteckning över tågslag

av Alex, Saturday, June 06, 2020, 23:15 (1811 dagar sedan) @ bengt24

Typ Ilsnälltåg (Ilst) 41/42 Dalpilen i 1958 års tidtabell. 1962 var detta tåg ändrat till Snälltåg (st) 41/42.

För 1958 års Dalpilen står det att polleterat resgods medtages icke samt att kafévagn fanns i tåget. Bara direkta vagnar Stockhom-Falun och v/v.

Noterar också i förbifarten att det fanns ett "Snabbpersontåg" 300/311 mellan Stockholm-Eskilstuna och v/v samt Ilsnälltåg 97 Cst-M dock ingen retur i motsatt riktning samt Ilsnälltåg 83/84 Stockholm-Mjölby och v/v. Ilsnälltåg 55/58 gick också mellan Norrköping och Göteborg via Jönköping. Lustigt nog fanns det också ett Ilst 55 mellan Sundsvall och Stockholm på förmiddagen. Dock ingen retur.

Känns mycket ovanligt med två tåg med samma nummer under samma tidtabellsperiod men så står det faktiskt i tidtabllen.

Förteckning över tågslag

av Lennart Petersen, Saturday, June 06, 2020, 22:21 (1811 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Hej!

Några tågslag som användes i tjänstetidtabeller vid SJ i början av 1960-talet var:
Blt = blandat tåg
Pt = persontåg
Snt = snälltåg
Lgt = lokalgodståg
Dgt = direktgodståg
Fjgt = fjärrgodståg
Mgt = malmtåg
Tjt = tjänstetåg

Ngt = normalgodståg
Gxt = godsexpresståg

1979, i samband med att tidtabellsboken skull börja framställas med hjälp av ett nytt datasystem, reducerades antalet tågslag till fyra:
Rst = resandetåg
Gt = godståg
Mgt = malmtåg
Tjt = tjänstetåg

På 60-talet vet jag att det fanns ett begrepp som hette ”snabbgående persontåg” vilket liknade Snälltåg men hade inget tillägg.

Förteckning över tågslag

av Stig Lagergren, Saturday, June 06, 2020, 22:32 (1811 dagar sedan) @ Lennart Petersen

På 60-talet vet jag att det fanns ett begrepp som hette ”snabbgående persontåg” vilket liknade Snälltåg men hade inget tillägg.

Men dessa snabbpersontåg kallades väl bara persontåg, både i kommunickan och tjänstetidtabellen. Typexempel var 1719/1720 (senare 1019/1020) Falköping - Malmö o.å.

Förteckning över tågslag

av Lennart Petersen, Saturday, June 06, 2020, 22:43 (1811 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Men dessa snabbpersontåg kallades väl bara persontåg, både i kommunickan och tjänstetidtabellen. Typexempel var 1719/1720 (senare 1019/1020) Falköping - Malmö o.å.

Men jag har ett diffust minne av att jag sett dessa tåg marknadsföras i skrift någonstans och jag vet alldeles bestämt att de ropades ut så i högtalarna: ”snabbgående persontåg mot XX avgår från spår X

Förteckning över tågslag

av Göran Kannerby, Sunday, June 07, 2020, 09:34 (1811 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Men jag har ett diffust minne av att jag sett dessa tåg marknadsföras i skrift någonstans och jag vet alldeles bestämt att de ropades ut så i högtalarna: ”snabbgående persontåg mot XX avgår från spår X

Annonserat tågslag?

En annan annonserad form var väl expresståg.

Förteckning över tågslag

av Stig Lagergren, Sunday, June 07, 2020, 09:46 (1811 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Hej!

Blt = blandat tåg
Pt = persontåg
Snt = snälltåg
Lgt = lokalgodståg
Dgt = direktgodståg
Fjgt = fjärrgodståg
Mgt = malmtåg
Tjt = tjänstetåg

Ngt = normalgodståg
Gxt = godsexpresståg

Rst = resandetåg
Gt = godståg
Mgt = malmtåg
Tjt = tjänstetåg

Xt = expresståg verkar ha försvunnit i uppräkningen.

Förteckning över tågslag

av Lennart Petersen, Sunday, June 07, 2020, 16:34 (1810 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hej!

Blt = blandat tåg
Pt = persontåg
Snt = snälltåg
Lgt = lokalgodståg
Dgt = direktgodståg
Fjgt = fjärrgodståg
Mgt = malmtåg
Tjt = tjänstetåg

Ngt = normalgodståg
Gxt = godsexpresståg

Rst = resandetåg
Gt = godståg
Mgt = malmtåg
Tjt = tjänstetåg

1994 utgick tågslaget

Men fanns med i trådstarten.

Förteckning över tågslag

av Stig Lagergren, Sunday, June 07, 2020, 16:53 (1810 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Men fanns med i trådstarten.

Ja, jag såg det senare men då var det för sent. Och dessutom hann Göran Kannerby före mig. Lite slarvig ibland. Förlåt.

Förteckning över tågslag - ytterligare några.

av S-O Johansson, Sunday, June 07, 2020, 19:30 (1810 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Hej!

Blt = blandat tåg
Pt = persontåg
Snt = snälltåg
Lgt = lokalgodståg
Dgt = direktgodståg
Fjgt = fjärrgodståg
Mgt = malmtåg
Tjt = tjänstetåg

Ngt = normalgodståg
Gxt = godsexpresståg

Rst = resandetåg
Gt = godståg
Mgt = malmtåg
Tjt = tjänstetåg

I min tjänstetidtabell för 2 trafiksektionen (Norrköping), från 1936 så förekommer Tomtåg utan förkortning för ett som vi skulle kalla tjänstetåg, tjt, Järna - Nyköping med vagnar till tåg 116. Mellan Kimstad - Norsholm o å körs ett tåg som före tågnummer anges med Lokomotor. Verkar framföras utan vagnar. Senare fick väl ett sådant tåg Z efter tågnummer för att visa att det var lokomotordraget.
Det var ju samma med tåg som framfördes med motorvagn eller rälsbuss. Dessa fick ju X alternativt Y efter tågnummer för att visa vad det framfördes med. Till någon gång i slutet av 40-talet hade dessa tåg även r efter X/Y för att ange att de hade resgodsutrymme men det här kanske hamnar utanför frågan.
Ensamt lok, Ens. lok, fanns väl länge också som tågslagsbeteckning eller?
I min tjänstetidtabell för Västgötasmalspåret, 36 trafiksektionen, förekommer förkortningen Vxlt, Växlingståg, mellan Gbg, Göteborg, och Gbö, Göteborg Östra. Tågen i sin tur hade nummer V1 - V3.

Förteckning över tågslag - ytterligare några.

av Hans Broman, Sunday, June 07, 2020, 20:21 (1810 dagar sedan) @ S-O Johansson

- - - Det var ju samma med tåg som framfördes med motorvagn eller rälsbuss. Dessa fick ju X alternativt Y efter tågnummer för att visa vad det framfördes med. Till någon gång i slutet av 40-talet hade dessa tåg även r efter X/Y för att ange att de hade resgodsutrymme men det här kanske hamnar utanför frågan. - - -

Fortfarande utanför den här trådens huvudämne vill jag gärna bara nämna att jag bestämt har för mig att jag har sett beteckningen Xr efter tågnumret i flera grafer från 1950-talet, alltså senare än den tid som S-O har observerat.

lokomotortåg - bara gods?

av Anders_W, Monday, June 15, 2020, 21:15 (1802 dagar sedan) @ S-O Johansson

I grafiska tidtabellen brukade lokomotordragna tåg få ett Z efter numret.

Var det bara gods- och tjänstetåg som framfördes med lokomotor, eller förekom det även sådana persontåg?

av Ola Almquist, Monday, June 15, 2020, 21:42 (1802 dagar sedan) @ Anders_W

Var det bara gods- och tjänstetåg som framfördes med lokomotor, eller förekom det även sådana persontåg?

Det fanns väl några på normalspåret men de jag tänker på är de Z4p/Z4t-dragna.

Mönsterås - Fagerhult 9831Z - 9832Z finns med i grafen som gällde till och med 28 maj 1960 men om de i praktiken gick så länge vet jag inte.
Bergsjö - Harmånger
Eksjö - Österbymo men där nedlades persontrafiken redan 1953.
Sölvesborg - Hörviken där rälsbussar tog över de sista åren 1954 - 1956

/Ola

av Anders Nordebring, Monday, June 15, 2020, 21:53 (1802 dagar sedan) @ Ola Almquist

Mönsterås - Fagerhult 9831Z - 9832Z finns med i grafen som gällde till och med 28 maj 1960 men om de i praktiken gick så länge vet jag inte.
Bergsjö - Harmånger

/Ola

Ett normalspårsexempel diskuterades här.

av Kjell Aghult, Tuesday, June 16, 2020, 09:01 (1802 dagar sedan) @ Anders Nordebring

....Mönsterås - Fagerhult 9831Z - 9832Z finns med i grafen som gällde till och med 28 maj 1960 men om de i praktiken gick så länge vet jag inte.

De försvann från dessa nummer Sandbäckshult-Fagerhult 1959-09-01. Då persontrafiken på detta avsnitt nedlades och sträckan fick ändrad trafikform.
Annonserades väl som godståg? Lokalgodståg (t ex även Halmstad-Vislanda) medförde vanligtvis BF-vagn, för konduktör, smågods och eventuella lokalresande. Såklart fanns undantag från också detta: Lgt Örebro S <> Hjortkvarn kördes av föraren ensam enligt "14-axlarsregeln". Allt gods fick lastas i den enda ordinarie vagnen (Gshp).

Bergsjö - Harmånger

Annonserade som blandade tåg och godståg.

Dito.

Något Z4t-tåg annonserades väl som persontåg? Detta var ovanligare och förekom även Falkenberg-Älvsered (veckoslut) och Torsås-Karlskrona (vardagar). I vart fall på den senare hade Z4t-tågen "40-gångtider" gentemot rälsbussarnas sth 60. På falkenbergsbanan skulle Z4p-dagarna pressas in i rälsbusstider, vilket givetvis gav planerade förseningar. Men varken SJ eller någon bolagsbana annonserat dubbla tider i sådana här fall. det ansågs göra tidtabellen för svårläst.

Ett normalspårsexempel diskuterades

Också fanns Klippan-Eslöv söndagar (Z69)

av Lennart Petersen, Monday, June 15, 2020, 22:12 (1802 dagar sedan) @ Anders_W

Jag har sett bilder på lokomotordragna skoltåg på blekinge kustbana (på normalspår) jag vet också,att godståget Halmstad-Vislanda brukade ha personvagn och var på slutet draget av lokomotor.

av Klas Blomberg, Monday, June 15, 2020, 23:03 (1802 dagar sedan) @ Anders_W

Sista oersontåget på DONJ drogs av en lokomotor

[image]

av Lennart Petersen, Tuesday, June 16, 2020, 01:05 (1802 dagar sedan) @ Klas Blomberg

[image]

Men det verkar som att dessa lok 1-4 klassades av DONJ som motorlok medan 5-7 var lokomotor.
Dock hade 1-4 bara en motoreffekt på 285hkr vilket skulle gjort dom till lokomotorer hos SJ .
Allt enligt Jan Olov Svensson: DONJ en beskrivning av den rullande materielen.

av Stefan Olsson, Tuesday, June 16, 2020, 09:00 (1802 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Genom att begränsa effekten behövde man inte bemanna med lokförare utan bara lokomotorförare. En tanke som väl inte höll när man tvingades hyra in T2p-loken.

av Kjell Aghult, Tuesday, June 16, 2020, 09:08 (1802 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tågparet 50-51 på Lilla Björnmossen annonserades som blandade tåg. De skulle ju främst betjäna vedterminalen där.

av Stefan Olsson, Tuesday, June 16, 2020, 11:01 (1801 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det var ju "koncessionståg" och medförde postväskan. Man fick inte dra in det förrän vägarna bättrats på.

av Kjell Aghult, Tuesday, June 16, 2020, 11:37 (1801 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Det var ju "koncessionståg" och medförde postväskan. Man fick inte dra in det förrän vägarna bättrats på.

Var det inget vagnsutbyte i Lilla Björnmossen - eller några resande - inställdes tågparet och postväskan kördes med taxi. Tågen fyllde f ö inget lokalt resebehov, L.B.-traktens busstrafik var riktad mot Falun. Flera nämnt att dåvarande Postdirektionen i Gävle åberopat koncessionen, veterligen sista gång något sådant skett.

av Rikard Johanson, Tuesday, June 16, 2020, 06:29 (1802 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Ingen fotograf och källa till bilden angiven här, JTJ har i alla fall fotografens sons tillåtelse att publicera den och har så gjort på några olika ställen.

Förteckning över tågslag

av Svempa, Tuesday, June 09, 2020, 08:15 (1809 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Bt utgår 1965 enl dig . men blandade tåg förekom på malmbanan ända in 1980 talet . vilken beteckning hade dessa ?

Förteckning över tågslag

av Kjell Aghult, Tuesday, June 16, 2020, 08:20 (1802 dagar sedan) @ Svempa

Bt utgår 1965 enl dig . men blandade tåg förekom på malmbanan ända in 1980 talet . vilken beteckning hade dessa ?

årtalet 1965 är riktigt. Men godsvagnar planmässigt i persontåg kunnat förekomma även dessförinnan, t ex på övre Bohusbanan. Blandat tåg blivit ett allt vagare begrepp och slopades därför. Kvarvarande sådana tåg annonserades som persontåg.
Jag minns smått ett sådant morgontåg Östersund > Storlien (3464?). Det returnerade i godståg och drogs av multipelkopplade D-lok.

Förteckning över tågslag

av Stig Lagergren, Tuesday, June 16, 2020, 08:26 (1802 dagar sedan) @ Kjell Aghult

årtalet 1965 är riktigt. Men godsvagnar planmässigt i persontåg kunnat förekomma även dessförinnan, t ex på övre Bohusbanan. Blandat tåg blivit ett allt vagare begrepp och slopades därför. Kvarvarande sådana tåg annonserades som persontåg.
Jag minns smått ett sådant morgontåg Östersund > Storlien (3464?). Det returnerade i godståg och drogs av multipelkopplade D-lok.

Någon period, troligen på 80-talet, kopplade man till godsvagnar i ett Eskilstunatåg i Åkers Styckebruk. Kunde vara ganska tungt ibland.

Förteckning över tågslag

av Anders.k., Tuesday, June 16, 2020, 12:40 (1801 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Någon period, troligen på 80-talet, kopplade man till godsvagnar i ett Eskilstunatåg i Åkers Styckebruk. Kunde vara ganska tungt ibland.

Tja vad är blandat tåg .
I "Transportplaner för godsförande tåg " Gtpl , SJF 656S så är det året efter att begreppet Blandat tåg upphör (dvs 1966) infört mängder av persontåg som befodrar godsvagnar, till och med ett par Snälltåg står med 386 från Kalmar och 396 från Karlskrona .
Dessa två snälltåg har som uppgift att befodra A-vagnar som får rulla i 90 km/h som ska inkopplas i Godsexpresståg 6052 i Alvesta uppdelat på tre grupper, Hallsberg, Krylbo och Ånge.

Till Strömstad och Dingle kördes till T89 slut , dvs sommaren 1990 godsvagnar i Persontåg från/till Uddevalla.
det var nog det sista i landet , eller var det det.

Samma tidtabellsperiod när persontåg 382 kom till Borås från Kalmar på kvällen så kom en V5 med en drös Postlastade Gbs och kopplade till i aktern som skulle till Göteborg och bortom, det är väl också blandat tåg , eller ?

Gjorde lumpen på LV 7 i Boden 1992-93 , och från Luleå avgick ett litet udda tåg 02:15 på natten mot Kiruna bestående av en AB2 och 2-3 Gbs och/eller Dv30 , ett tåg som jag reste titt som tätt när man haft anledning att besöka Luleå.
Det tåget var nog det sista riktiga blandade tåg som kördes i landet med utgång av T92.

Sedan kom uppdelningen av affärerna och dom två grupperna gods och passagerare skall aldrig förenas igen.

M.V.H Anders.k.

Kurirtåg Snabbgående persontåg och Dgt

av Sune Nylén, Tuesday, June 09, 2020, 14:10 (1808 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Kurirtåg ja, så benämndes föregångarna till tågen 41 och 42 Köpenhamn Oslo. Kanske förekom de också på andra sträckor. Det var ju något kontinentalt över namnet.
Snabbgående persontåg var något som BJ s tidigare snälltåg 1 o 2 och 11 och 12 ex. 43/44 förvandlades till våren 48. De skyltades Stannar först i Trollhättan.
Dgt förekommer i 1951 års tdt. Det står för Domnarvsgodståg och var de speciella malmtåg som gick mellan Grängesberg och Domnarvet. De gick även Domnarvet Falun och jag misstänker att det var kokståg till och från Gävle. Kanske någon kan kolla?

Kurirtåg Snabbgående persontåg och Dgt

av Kjell Aghult, Tuesday, June 09, 2020, 14:34 (1808 dagar sedan) @ Sune Nylén

Dgt förekommer i 1951 års tdt. Det står för Domnarvsgodståg och var de speciella malmtåg som gick mellan Grängesberg och Domnarvet. De gick även Domnarvet Falun och jag misstänker att det var kokståg till och från Gävle. Kanske någon kan kolla?

"Dgt" var en riksförkortning och betydde "direktgodståg". D v s tåget hade inte vagnutbyte undervägs. Kan stämma bra på heltåg till just Domnarvet.

Vxt = växlingståg var däremot något skräddarsytt för vissa stationer/områden. Följaktligen hade de alltid specialinstruktion i linjeboken. Mest kända är vxt i Göteborgs hamnar.

Time: 248
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1109
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1351
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 4353

[x]
[*]